Niepewna przyszłość kruszyw porecyklingowych

Nie tak dawno byliśmy świadkami czegoś, co złośliwie określano jako "cyfryzację odpadów wraz z upladem do chmury". Płonące składowiska odpadów przez pewien czas stanowiły nieodłączny element krajobrazu i zmusiły rząd oraz sejm do reakcji. Przepisy zostały uszczelnione, czy jednak to wystarczyło?

Razem z nowymi przepisami wprowadzono dodatkowe narzędzia poz­walające państwowym instytucjom na monitoring odpadu przez cały okres jego istnienia. Niestety pośpiech panujący podczas prac nad uszczelnieniem przepisów oraz zbyt pobieżne potraktowanie tematu konsultacji społecznych sprawiły, że w przypadku branży kruszyw porecyklingowych znane powiedzenie o wylaniu dziecka z kąpielą nie oddaje pełni dramatu.

Kruszywa porecyklingowe, zwłaszcza te pochodzące z wyburzeń, nie są w stanie konkurować jakością z kruszywami naturalnymi. Aczkolwiek przy rozsądnie prowadzonej segregacji na etapie rozbiórki można uzyskać produkty o właściwościach pozwalających na ponowne wykorzystanie ich do celów budowlanych. Ponadto zdecydowanie potrafią one konkurować z kruszywami naturalnymi ceną. Przez ostatnie lata kruszenie gruzu budowlanego na placu rozbiórki stało się normalną praktyką, dzięki której plac po rozbiórce opuszczał już nie gruz, a kruszywo porecyklingowe. Kruszywo ceglane nadawało się na drogi tymczasowe czy też dolne partie nasypu, poniżej głębokości przemarzania. Kruszywo betonowe świetnie sprawdzało się jako podbudowa pod budynki czy drogi o niższych klasach. Niestety dzięki uszczelnieniu systemu, nowym regulacjom i wprowadzeniu bazy danych BDO ten stan rzeczy uległ dramatycznej zmianie.

Obecnie kruszenie na placu budowy jest praktycznie nielegalne. Recykling odpadów można prowadzić tylko na podstawie decyzji na odzysk. Przepisy regulujące jej wydawanie nie rozróżniają specjalnie gruzu ...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.