Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej

W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7.

W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię około 1 mln m2, dlatego podjęto decyzję o zakupie dwóch zestawów najnowocześniejszych maszyn w Europie, aby sprawnie i bezproblemowo móc zrealizować tak duży zakres prac w bardzo krótkim terminie.

W Polsce dotychczas budowane drogi betonowe układano na podbudowie z mieszanek związanych cementem (rys. 1) o grubości około 18-20 cm, warstwa ta w zasadzie jest pierwszą betonową warstwą konstrukcji drogi ekspresowej. Następnie na podbudowie z mieszanki związanej cementem rozkłada się geowłókninę i dopiero wtedy przystępuje się do wykonania ostatniej warstwy, czyli nawierzchni betonowej.

Konstrukcja S7 – inna niż wcześniejsze

Konstrukcja drogi ekspresowej S7 różni się od dotychczas wykonywanych podbudową i w tym przypadku mamy warstwę podbudowy zasadniczej z mieszanki niezwiązanej 0/31,5 o grubości 30 cm, zamiast warstwy chudego betonu i co za tym idzie – grubszą warstwę betonu nawierzchniowego – 32 cm. Jednen z powodów zastosowania tego rozwiązania to wymagania WWiORB zabraniające użycia geowłókniny jako warstwy poślizgowej i dopuszczające jedynie opisane powyżej rozwiązanie lub wykonanie warstwy poślizgowej bitumicznej o grubości 5 cm z betonu asfaltowego AC 8 S lub AC 11 S.

Do wykonania podbudowy zasadniczej z mieszanek n...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.