Historia i właściwości nawierzchni betonowej z ubiegłego wieku
Powtórne wykorzystanie kruszywa z recyklingu
Kruszywo z recyklingu w mieszance betonowej
Naturalnymi kruszywami mineralnymi nazywamy naturalne kruszywa łamane otrzymywane z urabiania i mechanicznej przeróbki kamieni budowlanych i drogowych oraz kruszywa naturalne żwirowo-piaskowe. Piasek i żwir, glina oraz pokruszone skały były wykorzystywane w budownictwie już przed średniowieczem, a do konstrukcji dróg stosowano naturalne surowce budowlane, w tym kruszywa [21].
Obecnie na świecie odnotowuje się ciągły wzrost zużycia kruszyw naturalnych. Coraz większe zapotrzebowanie na ten materiał powoduje ludzką ingerencję w środowisko naturalne w celu jego pozyskania. Największe zapotrzebowanie jest w budownictwie, gdzie kruszywa mineralne są podstawowym surowcem do produkcji betonu, który jest materiałem konstrukcyjnym naszych czasów [22]. Wierzymy, że możemy korzystać z zasobów naturalnych ziemi bez żadnych konsekwencji. Jednak możemy być w błędzie. Tam, gdzie jest to możliwe, powinniśmy zastąpić kruszywa mineralne kruszywami z surowców alternatywnych.
W krajach Europy Zachodniej, Japonii i USA odzysk materiałów z rozbiórek sięga poziomu 90%, a proces wykorzystania gruzu betonowego jako kruszywa do betonu jest skrupulatnie badany i praktykowany od wielu lat. W Holandii przepisy dopuszczają zastąpienie mineralnego kruszywa grubego kruszywem wtórnym w ilości do 20% bez nanoszenia poprawek w projekcie konstrukcji. Przy stosowaniu większej ilości kruszywa recyklingowego należy wykonać szczegółowe badania właściwości betonu [23].
Norma PN-EN 12620 Kruszywa do betonu [24] wyróżnia trzy kategorie kruszywa stosowanego do betonu, wśród których znajdują się kruszywa pochodzące z recyklingu. Jednak nie podaje, jak stosować te kruszywa. W 2008 r. poprawka do normy wprowadziła kategorie dla kruszywa grubego pochodzącego z recyklingu w oparciu o udział [22]:
- niezwiązanego kamienia (Ru),
- gruzu betonowego (Rc),
- gruzu z elementów murowych (Rb),
- materiałów bitumicznych (Ra),
- szkła (Rg),
- niestabilnego materiału (FL),
- oraz innych składników (X).
RILEM Międzynarodowa unia laboratoriów i ekspertów Materiałów systemów i konstrukcji budowlanych wyróżnia 3 rodzaje kruszyw z recyklingu [25] (tab. 13):
– RCAC I – materiał pochodzący z elementów murowych,
– RCAC II – materiał pochodzący z elementów betonowych,
– RCAC III – materiał stanowiący mieszaninę co najmniej 80% kruszywa naturalnego oraz maksymalnie 20% kruszywa z recyklingu.
Cecha kruszywa | RCAC I | RCAC II | RCAC III |
Minimalna gęstość w stanie suchym [kg/dm3] | 1,500 | 2,000 | 2,400 |
Maksymalna nasiąkliwość wagowa [%] | 20 | 10 | 3 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 2,200 kg/dm3 [%] | -+ | 10 | 10 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 1,800 kg/dm3 [%] | 10 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość materiału o gęstości < 1,000 kg/dm3 [%] | 1 | 0,5 | 0,5 |
Maksymalna zawartość materiałów obcych [%] | 5 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość metali [%] | 1 | 1 | 1 |
Maksymalna zawartość zanieczyszczeń organicznych [%] | 1 | 0,5 | 0,5 |
Maksymalna zawartość ziaren < 0,063 mm [%] | 3 | 2 | 2 |
Maksymalna zawartość ziaren < 4 mm [%] | 5 | 5 | 5 |
Maksymalna zawartość siarczanów rozpuszczalnych wyrażona jako SO3 [%] | 1 | 1 | 1 |
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Polskie górnictwo węgla kamiennego po 1990 r., dzięki pracom naukowym, technicznym i wdrożeniowym, zastosowało przenośniki taśmowe do odstawy urobku z wysoko produkcyjnych ścian węglowych. Odstawę tę projektowano pod szyb wydobywczy lub wprost na powierzchnię [2]. Efektem tych prac było uruchomienie wysoko wydajnych ścian, każda o dziennym wydobyciu dochodzącym do 6000 t. W ścianach tych zainstalowano nowoczesne maszyny górnicze (np. kombajn Elektra 1000, zasilany napięciem 3,3 kV), a do odst...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
Spośród badanych próbek kruszyw alternatywnych wyłącznie przekruszony gruz betonowy (B) spełnił wymagania dla mieszanek betonowych. Przekruszony gruz ceglany (C) nie uzyskał wymaganych ilości poszczególnych składników dla mieszanek z przekruszonego muru z uwagi na przekroczenie zawartości zanieczyszczeń organicznych – stwierdzono zawyżoną ilość drewna. Próbka żużla spalarnianego (K) nie spełniła wymagań dla mieszanek popiołowych z uwagi na zbyt niską zawartość składników podstawowych – ziarni...
Szybka droga do bezpieczeństwa
Dodatkowe oznakowanie i pasy ruchu Nie wszystkie znaki drogowe wynikają bezpośrednio z przepisów. Często spotyka się oznaczenie numeru drogi na pasie, po którym porusza się kierowca. Jest to forma uzupełniająca, umieszczona na pasie, który rzeczywiście prowadzi w kierunku wskazanym tekstem, co pomaga kierowcy w wyborze trasy lub utwierdza go w dokonanym już wyborze. W przykładzie zaprezentowanym na fot. 4 widoczne są pasy z oznaczeniami S52 oraz A4 – kierowca, zbliżając się do łącznicy, odpow...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Korzyści z użycia geokraty komórkowej Tomasz Herich, prezes firmy AG Geosynthetics sp. z o.o. Artykuł doskonale podkreśla kluczowe zalety geokraty komórkowej, która stała się nieodzownym elementem współczesnego budownictwa. Jako producent z wieloletnim doświadczeniem potwierdzamy: geokrata to rewolucja w stabilizacji gruntów, łącząca trwałość HDPE z ekologiczną efektywnością. Jej uniwersalność – od dróg po hydrotechnikę – wynika z elastyczności struktury, która nie tylko zwiększa nośność, ale...
Drugie życie mieszanki SMA. Ocena stanu nawierzchni po 5 latach eksploatacji
Odcinek doświadczalny wykonano 26 maja 2020 r. W pełnym zakresie drogę udostępniono użytkownikom dopiero 27 kwietnia następnego roku. Pomiary cech eksploatacyjnych nawierzchni (równości i właściwości przeciwpoślizgowe) potwierdziły, że ułożona warstwa spełnia w tym zakresie wymagania przewidziane w specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych dla nawierzchni dróg ekspresowych obciążonych ruchem (KR5-7). Ocena stanu warstwy ścieralnej z mieszanki SMA z granulatem asfaltowym p...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wymagania eksploatacyjne nawierzchni drogowych Droga powinna stwarzać odpowiednie warunki bezpieczeństwa i wygody jazdy, w zależności od jej znaczenia komunikacyjnego oraz warunków terenowych. Na przydatność nawierzchni do ruchu wpływa wiele czynników, które można zgrupować następująco [4]: Użytkownik drogi zwraca uwagę przede wszystkim na cechy eksploatacyjne, które wpływają na komfort jazdy, a także na ukształtowanie trasy i jej otoczenie. Administracja drogi widzi także inne cechy technicz...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...