Relacja z XIV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo!
21 marca w hotelu Sheraton Grand Warsaw odbyła się XIV edycja konferencji organizowanej przez Executive Club – „Infrastruktura Polska i Budownictwo”. Podczas czterech paneli dyskusyjnych oraz trzech prezentacji, zaproszeni eksperci omówili najważniejsze kwestie dotyczące sektora budowlanego, kolejowego, transportowego oraz infrastrukturalnego. Zwieńczeniem wydarzenia była uroczysta gala, podczas której rozdane zostały „Diamenty Infrastruktury i Budownictwa” dla najbardziej wyróżniających się podmiotów w branżach. Konferencja odbyła się pod patronatem honorowym Ministerstwa Infrastruktury, Ministerstwa Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwa Funduszy i Polityki Regionalnej.
Wydarzenie zainaugurowało wystąpienie gościa specjalnego – dr hab. Waldemara Rogowskiego – Głównego Analityka, Grupy BIK, który omówił kwestie związane z sytuacją na rynku kredytów mieszkaniowych i jej wpływu na rynek mieszkaniowy. Przedstawił również aktualną sytuację na rynku kredytów hipotecznych, wskazując na trendy i prognozy dotyczące ich dostępności i kosztów.
Po wystąpieniu płynnie przeszliśmy do pierwszego panelu dyskusyjnego pt. “Zamówienia publiczne”, którego moderatorem była Pani Anna Prigan, Radca Prawny, Partner, Kancelaria Wardyński i Wspólnicy. Udział w dyskusji wzięli: Anna Łopaciuk, Dyrektor Programu Infrastruktura, Transport i Logistyka, Menedżer w Departamencie Relacji Strategicznych, Bank Gospodarstwa Krajowego, Hubert Nowak, Prezes, Urząd Zamówień Publicznych, Jan Styliński, Prezes Zarządu, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Przemysław Szulfer, Dyrektor ds. Skarbowości i Administracji, Warbud, Bartosz Tokarski, Lider Techniki Finansowej, Zastępca Dyrektora Biura Ubezpieczeń Klientów Strategicznych, EIB.
Eksperci poddali pod dyskusję nowelizację prawa zamówień publicznych, komentując jednocześnie kondycję polskiego budownictwa. Zgodnie z opinią prelegentów, w celu realizacji inwestycji publicznych, trzeba podołać wyzwaniom związanym z sytuacją na rynku. W tym kontekście, prelegenci omówili kwestię waloryzacji wynagrodzenia wykonawcy wobec wzrostów cen oraz warunki umożliwiające dokończenie rozpoczętych projektów, aby firmy nie musiały schodzić z placu budowy. Mówcy jednogłośnie podkreślili, że efektywna współpraca między sektorem publicznym i prywatnym w postaci PPP stanowi skuteczną metodę na pozyskanie środków na rozwój polskiej infrastruktury. Jednakże, aby wykorzystać tę metodę w pełni, konieczne jest dokładne zarządzanie ryzykiem inwestycji infrastrukturalnych.
Po krótkiej przerwie networkingowej swoją prezentację pt. „Model, koszty i czas – korzyści łączenia danych w metodologii 5D BIM” przedstawiła Ewa Giniewska – Business Development Executive MTWO, SoftwareOne. W wystąpieniu zaprezentowała praktyczne przykłady zastosowania tej metodologii w projektach budowlanych, pokazując korzyści wynikające z jej stosowania, takie jak minimalizacja ryzyka wystąpienia błędów i opóźnień, a także redukcja kosztów. Ponadto, podkreśliła znaczenie zastosowania odpowiedniego oprogramowania oraz umiejętności pracy z danymi dla efektywnego wykorzystania tej metodologii.
Po wystąpieniu Pani Ewy, przyszedł czas na drugi panel dyskusyjny pt. „Infrastruktura drogowa”, którego moderatorem był dr hab. inż. Janusz Rymsza, prof. IBDiM, Zastępca Dyrektora ds. Naukowych i Systemów Zarządzania. Udział w dyskusji wzięli: Jakub Saloni, CEO, Menard, Kamil Simka, Wiceprezes Zarządu, Dyrektor Regionu Północ, Eurovia Polska, Michał Ziajowski, Członek Zarządu, Dyrektor Zarządzający LSO, Aebi Schmidt, Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Dyskusja dotyczyła między innymi możliwości uniknięcia zapaści w budownictwie, związanego z niedoborem funduszy oraz wykwalifikowanych pracowników. W trakcie dyskusji poruszono także kwestię rosnących kosztów budowy, w tym kosztów materiałów oraz wysokich wynagrodzeń pracowników branży budowlanej. Panel ten pozwolił na zidentyfikowanie problemów oraz szans związanych z przyszłością polskiego budownictwa infrastrukturalnego. Dyskusja pokazała, że w branży budowlanej istnieją trudności, ale także możliwości rozwoju, które należy wykorzystać w sposób odpowiedzialny i zrównoważony.
Po przerwie lunchowej nadszedł czas na panel trzeci: “Infrastruktura kolejowa i transport”. Moderator dyskusji Maciej Ziomek, CFA, EY Polska, Strategia i Transakcje, Lider Doradztwa w sektorach Transportu i Infrastruktury, Associate Partner, zaprosił na scenę panelistów, wśród których byli: dr inż. Jerzy Lejk, Prezes Zarządu, Metro Warszawskie, dr Jakub Majewski, Prezes Zarządu, Fundacja „Pro Kolej”, Artur Martyniuk, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny, Polregio, Jarosław Oniszczuk, Członek Zarządu, PKP Intercity, Marcin Trela, Wiceprezes, Urząd Transportu Kolejowego.
Podczas dyskusji panelowej omawiano program Kolej Plus i jego wpływ na rozwój kolei oraz to, czy inwestycje wpłyną na wzrost komfortu podróży pasażerów i pomogą w walce z wykluczeniem komunikacyjnym. Dyskutowano także na temat potrzeb i kierunków inwestycji w kolei, finansowania i budowy nowych trakcji, inwestycji w tabor oraz punktów ich utrzymania. Ważnym tematem były także rozwiązania wspierające cyfrową transformację kolei. Eksperci próbowali odpowiedzi na pytanie jakie nowe technologie mogą przyczynić się do rozwoju zintegrowanej i bezpiecznej infrastruktury. Panel podsumowano dyskusją na temat sposobów zachęcania ludzi do korzystania z kolei oraz metra.
Po krótkiej przerwie networkingowej swoją prezentację pt. „Dlaczego podejmowanie decyzji w oparciu o dane jest drogą do sukcesu (wykorzystanie przewagi danych)” przedstawił Remigiusz Pyszka – Country Leader MTWO, SoftwareOne. W wystąpieniu podkreślił znaczenie wykorzystania danych w podejmowaniu decyzji biznesowych. Wskazał, że przewaga konkurencyjna w dzisiejszych czasach polega na umiejętności korzystania z danych i ich właściwej interpretacji. Zwrócił również uwagę na istotę cyberbezpieczeństwa w kontekście przechowywania i wykorzystywania danych oraz na znaczenie odpowiedniego zarządzania nimi.
Czwartą, ostatnią w tym dniu dyskusję panelową pt. “Zielone budownictwo” moderowała Pani Aleksandra Przywózka, Architektka i Project Manager w APA Wojciechowski Architekci, doktorantka na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Ekspertami ostatniego panelu byli: Dr inż. Andrzej Maciej Czapczuk, V-ce Prezes Zarządu i Dyrektor Generalny F.B.I. TASBUD, Prezes Zarządu TASBUD SVERIGE AB, Maciej Kopański, Investment Director, Baltcap, Łukasz Marcinkiewicz, Dyrektor Generalny LHE i Rozwiązań dla Infrastruktury Lafarge, Artur Michalski, Wiceprezes Zarządu, Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Dr inż. Artur Pollak, Prezes Zarządu, APA Group.
Eksperci omówili korzyści wynikające z transformacji sektora budownictwa w kierunku gospodarki obiegu zamkniętego. Podniesienie efektywności energetycznej oraz wykorzystanie OZE są kluczowymi wymaganiami dla osiągnięcia celów środowiskowych. Poruszono również temat zmian na rynku materiałów budowlanych w związku z wymogami dekarbonizacji oraz cele, jakie producenci materiałów budowlanych stawiają sobie w kontekście ochrony środowiska.
Diamenty Infrastruktury i Budownictwa
Po zakończeniu części merytorycznej konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo przyszedł czas na wieczorną galę, którą uroczyście otworzyli Beata Radomska – CEO, Executive Club. oraz prof. dr hab. Michał Kleiber – Przewodniczący Rady Executive Club, Przewodniczący Polskiego Komitetu ds. Unesco, Kawaler Orderu Orła Białego.
Punktem kulminacyjnym Gali było rozdanie statuetek, w 9 Kategoriach Konkursowych, które uhonorowały najlepsze przedsiębiorstwa oraz wybitnych menedżerów i liderów biznesu. Dodatkowo wręczona została 1 nagroda specjalna: Firma odpowiedzialna społecznie.
Wśród laureatów konkursu znaleźli się:
REALIZACJA ROKU:
-
Budownictwo kubaturowe:
Laureat: Warbud
Wyróżnienie: Unibep
-
Budownictwo drogowa:
Laureat: Strabag
Wyróżnienie: Eurovia
DORADCA TECHNICZNY ROKU:
Sweco Polska
LIDER CHEMII BUDOWLANEJ:
Sika Poland
LIDER ZIELONEGO BUDOWNICTWA:
Laureat: Lafarge
Wyróżnienie: ONDE
DORADCA ROKU:
Kancelaria Wardyński i Wspólnicy
LIDER USŁUG FINANSOWYCH DLA BUDOWNICTWA:
-
Sektor Bankowy
Laureat: Bank Gospodarstwa Krajowego
Wyróżnienie: Europejskiego Banku Inwestycyjnego
-
Sektor Ubezpieczeniowy
Uniqa
SPÓŁKA KOLEJOWA ROKU:
Metro Warszawskie
SPÓŁKA BUDOWLANA ROKU:
Mirbud
OSOBOWOŚĆ ROKU:
-
Osobowość Roku – Sektor Kolejowy
Artur Martyniuk, Prezes Zarządu Polregio S.A.
-
Osobowość Roku – Sektor Budowlany
Nicolas Depret, Prezes Zarządu Eurovia i Warbud
NAGRODA SPECJALNA: Firma odpowiedzialna społecznie
PKP Intercity
Organizator: Executive Club
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...