Energia odnawialna zasili infrastrukturę na A2

GDDKiA przygotowuje dokumentację przetargową na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowy pas ruchu. Jednym z ważnych elementów tej dokumentacji jest zapis związany z wykorzystaniem energii odnawialnej do zasilania infrastruktury na tym odcinku autostrady.

Energia odnawialna zasili infrastrukturę na A2

Optymalne rozwiązania projektowe

W przetargu na opracowanie dokumentacji związanej z poszerzeniem A2 znajdzie się zapis o zastosowaniu odnawialnych źródeł energii (OZE). Zadaniem projektantów będzie opracowanie minimum dwóch wariantów instalacji do pozyskiwania energii odnawialnej, z wykorzystaniem magazynów energii. Przedstawią również szczegółową analizę ekonomiczną, pozwalającą na optymalny wybór instalacji zarówno pod względem rodzajowym, materiałowym, jak i lokalizacyjnym. Analiza będzie musiała uwzględniać koszty realizacji zadania, późniejszą eksploatację instalacji oraz jej utrzymanie. 

GDDKiA oczekuje zaprojektowania rozwiązań, które zapewnią jak największe pokrycie zapotrzebowania na energię elektryczną z odnawialnych źródeł.

Modernizacja bądź budowa nowego oświetlenia

Dokumentacja projektowa na poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą obejmie również modernizację lub budowę nowego oświetlenia drogowego, wykorzystującego jako źródło światła lampy LED. Zastąpią one dotychczas stosowane oświetlenie sodowe i pojawią się na obszarze węzłów Łódź Północ, Łowicz, Skierniewice, Wiskitki, Grodzisk Mazowiecki, Pruszków, a także na MOP-ach i obwodach utrzymania autostrady. W nowym oświetleniu GDDKiA wymaga zastosowania rozwiązań technicznych, umożliwiających efektywne sterowanie oświetleniem drogowym, np. przy zmniejszonym natężeniu ruchu pojazdów i zmianie jasności otoczenia. 

Korzyści wynikające z realizacji inwestycji

Poza zwiększeniem przepustowości oraz bezpieczeństwa na drodze realizacja wymaganych przez GDDKiA założeń znacznie wpłynie na środowisko.

źródło: GDDKiA
fot.: iStock

przeczytaj również: Koncepcja programowa dla DK73 Pilzno – Brzostek

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.