Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
To w ogóle jest poważny systemowy problem, że zamawiający mają dużą swobodę interpretacji prawa zamówień, a wykonawcy muszą się do tego dostosowywać. Jedna z naszych firm złożyła pozew w sądzie przeciwko zarządcy infrastruktury kolejowej, domagając się dodatkowego wynagrodzenia za wydłużony okres realizacji umowy o nadzór. Zamawiający kwestionował to roszczenie, argumentując m.in., że takie warunki rozliczenia były zawarte w specyfikacji i projekcie umowy, a przystępujący do przetargu mógł wpłynąć na te warunki, zadając – zgodnie z art. 38 Pzp – pytanie lub prośbę o wyjaśnienie specyfikacji. To, że tego nie zrobił – stwierdził zamawiający – ma jakoby dowodzić, że wykonawca działał niestarannie i nie dochował obowiązku współdziałania z zamawiającym, wobec czego nie może teraz zgłaszać żadnych roszczeń. Mniej więcej w tym samym czasie miejski zarząd dróg w jednym z większych dawnych miast wojewódzkich organizuje przetarg na nadzór nad przebudową ważnej drogi krajowej, przebiegającej przez to miasto. Ponieważ w specyfikacji zamawiający zastrzegł, że inżynier będzie musiał świadczyć usługę bez dodatkowego wynagrodzenia w okresie gwarancji udzielonej przez wykonawcę robót budowalnych, a jego wynagrodzenie podstawowe nie będzie podlegać waloryzacji, jeden z uczestników przetargu złożył wniosek o zmianę w SIWZ, powołując się na Pzp. Zamawiający w odpowiedzi stwierdził, że takie wystąpienie wykonawcy nie spełnia jego zdaniem wymogów prośby o wyjaśnienie treści specyfikacji, ale stanowi polemikę z zapisami specyfikacji, wobec czego inwestor nie zamierza zmieniać tej specyfikacji. Tak wygląda działanie systemu, w którym funkcjonują nasze firmy, „od kuchni”.
To tylko kilka przykładów postanowień, do których wnosimy zarzuty. Ogólnie chodzi nam o przywracanie równowagi stron umowy, dokładne określanie przedmiotu zamówienia i zminimalizowanie ryzyka niedoszacowania przez wykonawcę ceny oferty lub jej zawyżenia.
Czytelników naszego Magazynu najbardziej interesują oczywiście sprawy budownictwa drogowego. Jak Pani ocenia relacje z największym inwestorem w tym obszarze, czyli GDDKiA?
Anna Oleksiewicz: Nasze firmy członkowskie mają z drogową dyrekcją relacje różne, jak to w biznesie, gdzie każdy ma swoje interesy i swoją rolę do odegrania w procesie inwestycyjnym. Także my jako Związek spotykamy się z GDDKiA niekiedy po różnych stronach w salach posiedzeń KIO, ale dostrzegamy w tej instytucji chęć dialogu i gotowość wysłuchania zdania drugiej strony. Mamy wspólnie z Dyrekcją określony katalog spraw, o których dyskutujemy. Aktualnie rozpoczynamy konsultacje wzorca umowy na projektowanie. Osobiście cenię sobie otwartość GDDKiA na nasze spostrzeżenia. Mamy świadomość, że gruntowna zmiana systemu zamówień na usługi intelektualne to długotrwały proces, ale staramy się być pozytywnie nastawieni co do jego dalszego przebiegu.
Jak oceniłaby Pani kondycję branży projektowo-budowlanej w Polsce w kontekście drogownictwa oraz jakie są najważniejsze plany na przyszłość Związku?
Anna Oleksiewicz: Inne gałęzie infrastruktury transportowej z pewną nutą zazdrości mówią o funkcjonowaniu w przypadku budowy oraz modernizacji dróg, zarówno tych głównych, krajowych, jak i lokalnych, należących do samorządów, skutecznego systemu finansowania, opartego na środkach z budżetu państwa i Krajowego Funduszu Drogowego. To w dużym stopniu uniezależnia te inwestycje od cykliczności, którą charakteryzuje się napływ i rozliczanie środków europejskich, zwłaszcza w obecnej sytuacji politycznej. Od strony finansowania przyszłość sektora wydaje się więc zapewniona. Po pierwszym szoku, spowodowanym skumulowaniem się efektów pandemii i wojny w Ukrainie, których skutkiem był duży wzrost cen surowców, paliw oraz materiałów budowlanych, z tych rynków dochodzą uspokajające sygnały, co razem daje podstawy do optymizmu: mówiąc w skrócie, firmy projektowe będą miały co rysować, budowlane – budować i modernizować, a inżynierskie – nadzorować te prace.
Samo finansowanie to jednak nie wszystko. Problemem, który dotyka wszystkich w Polsce, a nawet w Europie, jest inflacja. Wszyscy mamy w pamięci rok 2012 i kryzys w budownictwie, który spowodował upadek wielu firm, choć przed Euro 2012 też wydawało się, że pieniędzy na infrastrukturę nie brakowało. Inną sprawą są bowiem warunki funkcjonowania podmiotów na rynku i ich traktowanie przez inwestorów, ale o tym chyba powiedziałam już dostatecznie dużo w tej rozmowie. W tej sprawie też muszę być optymistką.
Jeżeli natomiast chodzi o nasz Związek, to przygotowujemy się do pewnych zmian. Powołana została grupa robocza do przygotowania zmian w statucie i podczas letniego spotkania członków ZOPI w Gdańsku zaprezentowała wstępne rekomendacje. Powodem zainicjowania jej prac jest fakt, że Związek przyjmuje wciąż nowych członków i trzeba dostosować struktury i formy działania do sytuacji takiego szybkiego rozwoju. Chodzi o wypracowanie propozycji zmian, by znaleźć odpowiednie formy aktywności dla powiększonych szeregów Związku i stale potwierdzać jego atrakcyjność dla dotychczasowych i nowych członków oraz umacniać pozycję jako reprezentanta całej branży, działającego w interesie także tych, którzy nie należą do organizacji.
Pamiętamy przecież, że formuła organizacji pracodawców przesądza, że tworzą ją firmy, które na co dzień konkurują ze sobą o te same zamówienia w największych przetargach. Udaje im się jednak wznosić ponad rywalizację, a niekiedy pretensje i koncentrować na wspólnych, ogólniejszych interesach. Bardzo szanuję tych, którzy chcą debatować w ramach organizacji, szukać rozwiązań i realizować wspólne cele, kosztem swego czasu wolnego, bo przecież jest to działalność społeczna. Przedstawicielami firm członkowskich w Związku są osoby zarządzające bieżącą aktywnością biznesową swoich firm, tym bardziej więc ich zaangażowanie w organizację opartą na pracy społecznej jest warte uznania.
przeczytaj również: Rafał Jajor: Targi są jak lustro, w którym przegląda się branża
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
A czy mógłby Pan wskazać konkretne potencjalne korzyści i zagrożenia dla branży drogowej związane z obecnością firm ukraińskich w Polsce? Jan Styliński: W ostatnich kilku kwartałach w Polsce zarejestrowało się kilkanaście tysięcy podmiotów ukraińskich z kodem działalności związanym z budownictwem. Nie widać jednak do tej pory zwiększającej się k...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Zdaniem autorów, szersze stosowanie rozwiązań technicznych zawartych w opisywanych wytycznych niechybnie podniesie standard wykonywania instalacji na obiektach mostowych bez szkody zarówno dla trwałości obiektów mostowych, jak również ich estetyki. Na podstawie posiadanego doświadczenia zawodowego autorzy uważają, że zaletą nowych wytycznych, których syntetyczny opis przedstawiono w niniejszym artykule, nie jest ich obligatoryjność, a fakt jedynie rekomendacji do stosowania przez ministra inf...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
Podsumowanie Rozwój i popularyzacja technik georadarowych w branży drogowej nie jest dziełem przypadku. Stosowalność urządzeń GPR w drogownictwie jest szeroka i dotyczy niezwykle ważnych aspektów pozwalających na weryfikację wykonanych prac budowlanych, dobre rozpoznanie stanu istniejącego i przygotowanie właściwego rozwiązania projektu przebudowy czy też prowadzenie bieżącej diagnostyki nawierzchni i oceny warunków wodnych mających istotny związek z pracą nawierzchni pod ruchem kołowym. Prze...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Oznakowanie pionowe i sygnalizacja Następnym krokiem w projekcie tymczasowej organizacji ruchu jest uwzględnienie wyników programu sygnalizacyjnego i ocena wpływu kolejki na ograniczenia w ruchu na innych odcinkach. Wyznaczona długość kolejki narzuca nam odpowiednie ustawienie oznakowania pionowego informującego o sygnalizacji świetlnej i ograniczaniu prędkości. Nie można dopuścić do lokalizowania znaków (A-29 – uwaga, sygnały świetlne, B-33 – ograniczenia prędkości) w strefie zasięgu kolejki...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
Wielkopolska W mijającym roku w woj. wielkopolskim prowadzono prace nad S10, S11 oraz rozbudową DK25. Ogłoszono dwa postępowania przetargowe na realizacje S11. Realizowano też budowę pięciu z ośmiu obwodnic. Kontynuowano prace związane poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. poprzez doświetlenia przejść dla pieszych. Skupiano się również na realizacji oraz przygotowaniu inwestycji. Dotyczyło to zarówno tras wpisanych do rządowego „Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r.” (RPBDK), jak ...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...