Anna Oleksiewicz: Branża projektowa i inżynierska przemawia swoim głosem
Wobec takich niekorzystnych warunków umów i braku inicjatywy ich zmiany ze strony zamawiających, firmy inżynierskie zaczęły powszechnie składać wnioski o zmiany umów, w których domagają się podniesienia limitu waloryzacji do 10% i jednorazowe zwaloryzowanie już wypłaconego wynagrodzenia, nieobjętego wcześniej waloryzacją umowną ze względu na osiągniecie limitu. Uważamy bowiem, że dotychczasowy limit – dodajmy wprowadzony jednostronnie do umowy przez inwestora − pozwala na pokrycie zaledwie kilku procent kosztów wzrostu świadczenia usługi, co czyni w istocie waloryzację pozorną. Trzeba pamiętać, że wykonawca, składając ofertę, zakładał, że z realizacji umowy osiągnie również zysk, tymczasem wzrost kosztów spowodowany inflacją i nagłym wzrostem stóp procentowych nie tylko pochłania zakładany zysk, lecz powoduje również, że firma inżynierska częściowo subsydiuje wykonanie umowy z własnych środków, bez widoków na doprowadzenie do równowagi ekonomicznej stron. Realizacja zamówień publicznych nie może opierać się na przerzuceniu całego ryzyka gospodarczego i finansowego na wykonawcę. Z mojej wiedzy wynika, że podobne kroki podejmą w najbliższym czasie również biura projektowe.
15 września Sejm uchwalił pakiet zmian w różnych ustawach, w tym w Prawie zamówień publicznych, zgodnych z zapowiedziami ogłoszonymi w końcu czerwca przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii. Czy Pani zdaniem rozwiązują one problem braku waloryzacji kontraktów w inwestycjach infrastrukturalnych?
Anna Oleksiewicz: Nie jest to jeszcze obowiązujące prawo, bo teraz ustawa trafi do Senatu, jeśli będą poprawki, to znowu zajmie się nią Sejm, a na końcu jest podpis prezydenta.
Projektowane rozwiązania (tzw. „Tarcza Prawna”) odnoszą się do umów w sprawie zamówień publicznych, zawartych przed dniem wejścia w życie Tarczy Prawnej i będących w toku w tym dniu. Przepis ten odnosi się ogólnie do umów, a zatem – jak należy rozumieć – umów, których przedmiotem są usługi, roboty budowlane, ale też dostawy. W przypadku takich umów dopuszczalne będą zmiany, bez przeprowadzania nowego postępowania o udzielenie zamówienia, jeżeli stwierdzona zostanie istotna zmiana cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia publicznego, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć.
Katalog dopuszczalnych zmian obejmuje – jak zapowiadano – m.in. możliwość zmiany klauzul waloryzacyjnych, w szczególności w zakresie podwyższenia limitów waloryzacyjnych w umowach zawierających postanowienia dotyczące zmiany wynagrodzenia oraz możliwość wprowadzenia postanowień waloryzacyjnych w umowach tych klauzul pozbawionych.
Z planowanych zmian wynika, że strony będą mogły uzgodnić, w jakich częściach poniosą zwiększony koszt wykonania zamówienia publicznego. Będą także mogły ustalić sposób zmiany wynagrodzenia, odwołując się do wskaźnika zmiany ceny materiałów lub kosztów, w szczególności wskaźnika ogłaszanego w komunikacie Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego.
Jakkolwiek co do zasady kierunek zmian może być oceniony jako słuszny, gdyż zamawiający zyskają podstawę prawną, aby wprowadzić do umowy klauzule waloryzacyjne lub zmienić limit waloryzacji, niemniej jednak nadal uzależnione jest to od stwierdzenia zaistnienia przesłanki istotnej zmiany cen materiałów lub kosztów związanych z realizacją zamówienia publicznego, których zamawiający, działając z należytą starannością, nie mógł przewidzieć – a zatem poruszamy się w obszarze bardzo cennym.
Jak już wyżej wspomniano, projekt Tarczy Prawnej od 19 września br. znajduje się w Senacie. Niewykluczone zatem, że ostateczny kształt Tarczy Prawnej w zakresie ww. postanowień ulegnie jeszcze zmianie.
Poza waloryzacją, jakie wskazałaby Pani główne problemy pojawiające się na linii zamawiający − wykonawca? Należy się domyślać, że to one właśnie dominują wśród odwołań do Krajowej Izby Odwoławczej?
Anna Oleksiewicz: Wiele z nich, choć nie dotyczy bezpośrednio wynagrodzenia i zasad waloryzacji, tak czy inaczej ma swój wymiar finansowy. Przykładem takiego spornego zapisu jest wielokrotnie czas trwania umowy o nadzór. Najświeższy przykład to odwołanie się przez nas od zapisu w projekcie umowy w dokumentacji przetargu, według którego terminem zakończenia umowy o nadzór nad inwestycją miało być zatwierdzenie przez zamawiającego wystawionego przez inżyniera raportu końcowego wykonawcy. Problem w tym, że zamawiający nie ma określonych żadnych terminów na zatwierdzenie raportu. Wykonawca musi zatem być gotowy na każde wezwanie inwestora w nieznanym okresie, przy czym nie ma z tego tytułu prawa do żadnego wynagrodzenia, bo to należy się za okres trwania prac budowlanych. Jak wykonawca ma wycenić i uwzględnić w ofercie koszty takiej gotowości – tego niestety nie wiadomo. Standardowo również umowa przewiduje katalog kar dla wykonawcy za rozmaite uchybienia czy spóźnienia, ale nie przewiduje ani jednej okoliczności, w której wykonawca miałby prawo wymierzyć karę zamawiającemu za zwłokę czy niedotrzymanie terminu. W tym akurat przypadku odwołanie było skuteczne o tyle, że zamawiający jeszcze przed posiedzeniem zmienił ten punkt w umowie w ten sposób, że doprecyzował, iż termin zakończenia, niezależnie od daty zatwierdzenia raportu, nie może wykraczać poza zakres podstawowy kontraktu budowlanego.
Bardzo często problemem jest brak mechanizmów dodatkowego wynagradzania w przypadku przedłużających się − nie z winy wykonawców − terminów realizacji umów czy to na nadzór czy projektowanie, brak sprawnych procedur roszczeniowych czy brak płatności zaliczkowych. Przy czym rozwiązania te są powszechnie stosowane w umowach o roboty budowlane. Jeszcze do niedawna kluczowi zamawiający oczekiwali np. realizacji usługi nadzoru, określając termin końcowy jej trwania w powiązaniu z czasem trwania robót budowlanych, co w praktyce oznaczało brak możliwości realnego oszacowania tego czasu i wyceny oferty. Nadal można spotkać tego rodzaju rozwiązania w projektach realizowanych lokalnie. Stawia to podmioty zatrudniające konsultantów i inżynierów w skrajnie niekorzystnej sytuacji, bowiem ponoszą one negatywne konsekwencje niezależnych od siebie działań innych podmiotów wpływających na termin zakończenia inwestycji (wykonawców robót budowlanych, projektantów, inwestorów).
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...