Zielone zamówienia. Czy europejski kompas wciąż wskazuje zielony kierunek?
Wraz z początkiem roku na nowo rozgorzała dyskusja na temat europejskiej polityki klimatycznej. Marginalizacja ekologii w celach polskiej prezydencji w UE, wycofanie się Stanów Zjednoczonych z ONZ-owskiego porozumienia paryskiego w sprawie klimatu, wreszcie podkreślenie konieczności uproszczenia regulacji unijnych przez Komisję Europejską skłania do zadania pytania, czy to początek końca polityki klimatycznej?
Ekologia i zielone zamówienia wciąż wzbudzają wiele emocji i są postrzegane głównie przez pryzmat kolejnych obostrzeń oraz regulacji unijnych. Dyskusja na temat Zielonego Ładu oraz złagodzenia polityki klimatycznej Unii Europejskiej zyskała nowy wymiar po decyzji Donalda Trumpa o wycofaniu Stanów Zjednoczonych z ONZ-owskiego porozumienia paryskiego – kluczowej umowy mającej na celu dekarbonizację świata do 2050 r. Co istotne, była to już druga decyzja tego typu podpisana przez Trumpa tuż po jego zaprzysiężeniu. Marginalizacja tematu zmian klimatycznych stała się również zauważalna w kontekście celów polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jak podano na oficjalnej stronie prezydencji, prace Rady ds. Środowiska (ENVI) mają koncentrować się na budowie odporności środowiska i społeczeństw na zmiany klimatyczne, z uwzględnieniem korzyści płynących z utrzymania zdrowych i stabilnych ekosystemów. Polska zapowiada nacisk na dostęp do zasobów o krytycznym znaczeniu oraz propagowanie walki z przyczynami i skutkami zmian klimatycznych poprzez zachęty i wsparcie, a nie poprzez zakazy i nadmierne obciążenia. I o ile potrzebna jest jasna wizja propagowania dobrych praktyk i odpowiednio dobranych kryteriów środowiskowych, o tyle samo akcentowanie problemu może nie wystarczyć. Potrzebne są konkretne wytyczne dla poszczególnych sektorów gospodarki, które pozwolą na realizację odpowiedzialnej polityki zakupowej państwa, bazującej na jasnych kryteriach środowiskowych oraz propagowaniu dobrych praktyk.
Kompas Konkurencyjności dla UE do 2029 r.
Obraz debaty nad przyszłością polityki klimatycznej uzupełnia „Kompas Konkurencyjności dla UE” – pierwsza znacząca inicjatywa nowej Komisji Europejskiej, zaprezentowana pod koniec stycznia przez przewodniczącą Ursulę von der Leyen. Co prawda Kompas wyznacza Europie ambitną ścieżkę do stania się pierwszym kontynentem neutralnym klimatycznie, skoncentrowanym na innowacjach, nowych technologiach, czystych produktach i usługach, jednak można odnieść wrażenie, że przedstawione założenia są zbyt ogólne. Drugi z trzech filarów tej inicjatywy dotyczy dekarbonizacji i konkurencyjności. Podkreślono potrzebę uproszczenia regulacji, przyspieszenia dekarbonizacji przemysłu oraz zapowiedziano konkurencyjne podejście do realizacji tych celów. W ramach tej strategii pojawiła się również propozycja ustawy dotyczącej gospodarki o obiegu zamkniętym. Analiza narracji Brukseli prowadzi do wniosku, że choć Unia Europejska może złagodzić politykę klimatyczną, z pewnością nie zrezygnuje z jej głównych założeń. Problemem pozostaje jednak brak konkretnych wytycznych, które mogłyby wskazać jasny kierunek działań.
Projekty z perspektywą do 2027 r.
Warto też odnotować dwa istotne projekty, które przyniósł 2024 r.: na szczeblu krajowym – powołanie Międzyresortowego Zespołu ds. Zielonych Zamówień Publicznych, a na szczeblu unijnym – projekt CE-PRINCE dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym.
Międzyresortowy Zespół, utworzony w maju przez polski rząd jako organ pomocniczy Rady Ministrów, ma na celu inicjowanie i koordynowanie działań sprzyjających większemu uwzględnianiu aspektów środowiskowych w zamówieniach publicznych. Do jego głównych zadań należy opracowanie rekomendacji dotyczących celów dla administracji rządowej w zakresie zielonych zamówień oraz przygotowanie katalogu aspektów środowiskowych, dobrych praktyk, wzorów i poradników dla zamówień na dostawy, usługi i roboty budowlane. Powołanie Zespołu wyraźnie wskazuje na rosnącą potrzebę odpowiedzialnej polityki zakupowej uwzględniającej kryteria środowiskowe w postępowaniach przetargowych. Niestety brak informacji na temat bieżącego etapu prac Zespołu.
Równolegle w czerwcu, w ramach programu Interreg Central Europe, zainicjowano projekt CE-PRINCE (ang. Green Procurement and Innovation Network for Circular Economy) – sieć zielonych zamówień i innowacji dla gospodarki o obiegu zamkniętym. W realizację inicjatywy zaangażowało się dziesięciu partnerów oraz 14 stowarzyszeń z siedmiu krajów: Polski, Włoch, Węgier, Austrii, Słowenii, Chorwacji i Niemiec. Celem ponadnarodowego partnerstwa jest wspieranie przejścia na gospodarkę cyrkularną w Europie Środkowej poprzez wykorzystanie zielonych zamówień publicznych jako narzędzia poprawy obiegu zamkniętego w sektorze publicznym i prywatnym. Jak widać, gospodarka cyrkularna odgrywa coraz większą rolę w narracji unijnej.
Odpowiedzialność biznesowa czy środowiskowa?
Przy debacie na temat zielonych zamówień niestety rzadko wspomina się o realnych oszczędnościach finansowych, jakie można osiągnąć dzięki ich stosowaniu. Tymczasem odpowiedzialność biznesowa może iść w parze z odpowiedzialnością ekologiczną, tworząc świadome, nowoczesne i dojrzałe podejście zarówno do zarządzania biznesem, jak i budżetem. Kluczowe jest patrzenie na zamówienia nie tylko przez pryzmat ceny zakupu, ale również kosztów ponoszonych w całym cyklu życia produktu. Jakie kryteria środowiskowe należy przyjąć, aby zrealizować realne oszczędności finansowe w trakcie cyklu życia zamawianych produktów, usług i robót budowlanych? Odpowiedź na to pytanie może być kluczowa dla dalszego rozwoju zielonych zamówień.
Zielone kryteria zakupowe na przykładzie branży produkcyjnej:
Żywotność produktu
Produkty o wysokiej żywotności generują niższe koszty finansowe dla zamawiającego w perspektywie całego cyklu życia. Nie wymagają bowiem częstej konserwacji ani wymiany z powodu zużycia. Korzyści finansowe idą w parze z niższymi kosztami środowiskowymi, w tym mniejszym śladem węglowym i ograniczonymi wydatkami na utylizację. Uwzględnienie kryterium żywotności w szerszej perspektywie czasowej przekłada się na stabilizację budżetu i troskę o środowisko. Porównanie żywotności konkurencyjnych produktów, wyrażonej w latach, może opierać się na właściwościach materiałów lub wynikach badań potwierdzonych opiniami bądź dokumentacją wydaną przez niezależne instytucje. Weryfikacja tego kryterium powinna następować na podstawie dostarczonej przez producenta rzetelnej i niezależnej dokumentacji.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...