Trwają prace na: S6 oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Trwają prace budowlane przy drodze ekspresowej S6 oraz przy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na terenie województwa pomorskiego realizowany jest również program rozbudowy drogi krajowej nr 22.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Cały czas prowadzone są intensywne prace przy budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2).
Obecnie na dwóch zadaniach realizowane są roboty we wszystkich branżach oraz na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. W rejonie węzła Gdańsk Południe trwają przygotowania pod wprowadzenie nowej organizacji ruchu, która planowana jest na połowę września 2024 r.
Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska S7 i Trasę Kaszubską S6 tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Obwodnica Żukowa połączy się z DK7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do DK20 w miejscowości Glincz. Na pierwszym zadaniu postęp rzeczowy przekroczył już 70 proc., z kolei w przypadku drugiego jest to ponad 40 proc. Wartość całej inwestycji to prawie 1,5 mld zł.
Pomorski odcinek S6
Po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej nadal realizowana jest budowa drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska, gdzie docelowo połączy aglomeracją trójmiejską ze szczecińską.
Budowa drogi S6 w woj. pomorskim została podzielona na pięć zadań:
Druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace w obrębie Miejsca Obsługi Podróżnych. Trwają również prace bitumiczne. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.
Koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16 km odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz MOP o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Trwają prace mostowe: fundamentowanie, prace drogowe – gł. roboty ziemne (odhumusowanie, wykop, nasyp) w tym budowa nasypu dla wiaduktu nad linią kolejową. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi pierwsze prace przy obiektach inżynierskich. Poprawa warunków hydrologicznych pozwoliła na zintensyfikowanie prac w zakresie robót ziemnych (zdjęcia humusu, wykonania nasypów, wymiana gruntów, wykonanie warstwy mrozochronnej, podbudowy zasadniczej). Wykonany został również odcinek próbny. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.
Ponadto na tym odcinku jak i od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik zostanie wykonana nawierzchnia betonowa. Będzie to największe tego typu zastosowanie w tej części kraju.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Trwają prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.
Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy odcinek, ponad 22 km, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudowie ulegną łącznice po południowej stronie. Na Węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Prowadzone są prace we wszystkich branżach, układana jest masa bitumiczna m.in. w rejonie węzła Bożepole Wielkie, gdzie S6 będzie przedłużeniem istniejącej Trasy Kaszubskiej. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.
Pomorze lepiej skomunikowane
S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. Całość S6 w woj. pomorskim będzie przejezdna w I poł. 2026 r.
Intensywne prace na DK22
Kontynuowane są prace drogowe w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 22. Cały czas trwają prace bitumiczne na ponad 22,5 km odcinku z Chojnic do Czerska, gdzie realizowane są również roboty ziemne oraz przy obiektach mostowych. Wykonywane są prace przy ekranach akustycznych oraz szereg robót z branży drogowej w miejscowościach Jeziorki, Nowa Cerkiew, Rytel, Gutowiec, Chojnice i Czersk.
Tempa nie zwalniają również prace na DK22 z Czarlina do Knybawy, gdzie trwają roboty w obrębie wiaduktu kolejowego oraz układane są kolejne warstwy masy bitumicznej. Podobnie jest na trasie z Knybawy do Gnojewa, gdzie wykonawca realizuje roboty drogowe oraz prace przy poboczach. Miejscami wprowadzony jest ruch wahadłowy. Cały czas trwa również przebudowa ponad 10,5 kilometrowego odcinka od Królewa do granic woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
W tym roku ruszyły również roboty drogowe na 6 kilometrowym odcinku od Zblewa do Sucumina, gdzie realizowane są prace przy nawierzchni i miejscami wprowadzony został ruch wahadłowy.
Przebudowa DK22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:
- Chojnice – Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
- Czarlin – Knybawa o dł. 4 km – trwają prace budowlane, koniec: IV kw. 2024 r.
- Knybawa – Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: III/IV kw. 2024 r.
- Królewo – granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: IV kw. 2024 r.
- Zblewo – Sucumin o dł. 6 km – trwają prace budowlane, koniec: I kw. 2026 r.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic (Człuchowa i Starogardu Gdańskiego). Razem będzie to 2,15 mld zł.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – zad. 1
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Bezpieczeństwo ruchu drogowego w praktyce – Śląska Konferencja BRD 2025
12–13 maja 2025 r. w Katowicach odbyła się Śląska Konferencja BRD, poświęcona praktycznym...

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...