Trwają prace na: S6 oraz Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej
Trwają prace budowlane przy drodze ekspresowej S6 oraz przy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na terenie województwa pomorskiego realizowany jest również program rozbudowy drogi krajowej nr 22.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
Cały czas prowadzone są intensywne prace przy budowie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo (OMT 1) i Żukowo – Gdańsk Południe (OMT 2).
Obecnie na dwóch zadaniach realizowane są roboty we wszystkich branżach oraz na poszczególnych odcinkach układana jest masa bitumiczna. W rejonie węzła Gdańsk Południe trwają przygotowania pod wprowadzenie nowej organizacji ruchu, która planowana jest na połowę września 2024 r.
Nową dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Obwodnicę Południową Gdańska S7 i Trasę Kaszubską S6 tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Obwodnica Żukowa połączy się z DK7 w miejscowości Przyjaźń i poprzez węzeł Żukowo zostanie doprowadzona do DK20 w miejscowości Glincz. Na pierwszym zadaniu postęp rzeczowy przekroczył już 70 proc., z kolei w przypadku drugiego jest to ponad 40 proc. Wartość całej inwestycji to prawie 1,5 mld zł.
Pomorski odcinek S6
Po oddaniu do użytku Trasy Kaszubskiej nadal realizowana jest budowa drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska, gdzie docelowo połączy aglomeracją trójmiejską ze szczecińską.
Budowa drogi S6 w woj. pomorskim została podzielona na pięć zadań:
Druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska
Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości ok. 9,5 km. Obecnie trwają prace na różnych frontach robót m.in. przy układaniu podbudowy jezdni, uzupełnianiu poboczy czy też prace w obrębie Miejsca Obsługi Podróżnych. Trwają również prace bitumiczne. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.
Koniec obwodnicy Słupska – Bobrowniki
Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, będzie ponad 16 km odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstaną dwa węzły drogowe: Budy i Bobrowniki oraz MOP o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstanie Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Trwają prace mostowe: fundamentowanie, prace drogowe – gł. roboty ziemne (odhumusowanie, wykop, nasyp) w tym budowa nasypu dla wiaduktu nad linią kolejową. Koszt budowy tego odcinka to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.
Bobrowniki – Skórowo
Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość ok. 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej wybudowane zostaną dwa węzły drogowe: Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi pierwsze prace przy obiektach inżynierskich. Poprawa warunków hydrologicznych pozwoliła na zintensyfikowanie prac w zakresie robót ziemnych (zdjęcia humusu, wykonania nasypów, wymiana gruntów, wykonanie warstwy mrozochronnej, podbudowy zasadniczej). Wykonany został również odcinek próbny. Koszt budowy tego odcinka to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.
Ponadto na tym odcinku jak i od końca obwodnicy Słupska do Bobrownik zostanie wykonana nawierzchnia betonowa. Będzie to największe tego typu zastosowanie w tej części kraju.
Skórowo – Leśnice
Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości ok. 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstanie węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstanie 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Trwają prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.
Leśnice – Bożepole Wielkie
Najdłuższy odcinek, ponad 22 km, ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstaną trzy węzły: Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce, a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudowie ulegną łącznice po południowej stronie. Na Węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Prowadzone są prace we wszystkich branżach, układana jest masa bitumiczna m.in. w rejonie węzła Bożepole Wielkie, gdzie S6 będzie przedłużeniem istniejącej Trasy Kaszubskiej. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.
Pomorze lepiej skomunikowane
S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i najważniejszym ogniwem krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. Całość S6 w woj. pomorskim będzie przejezdna w I poł. 2026 r.
Intensywne prace na DK22
Kontynuowane są prace drogowe w ramach rozbudowy drogi krajowej nr 22. Cały czas trwają prace bitumiczne na ponad 22,5 km odcinku z Chojnic do Czerska, gdzie realizowane są również roboty ziemne oraz przy obiektach mostowych. Wykonywane są prace przy ekranach akustycznych oraz szereg robót z branży drogowej w miejscowościach Jeziorki, Nowa Cerkiew, Rytel, Gutowiec, Chojnice i Czersk.
Tempa nie zwalniają również prace na DK22 z Czarlina do Knybawy, gdzie trwają roboty w obrębie wiaduktu kolejowego oraz układane są kolejne warstwy masy bitumicznej. Podobnie jest na trasie z Knybawy do Gnojewa, gdzie wykonawca realizuje roboty drogowe oraz prace przy poboczach. Miejscami wprowadzony jest ruch wahadłowy. Cały czas trwa również przebudowa ponad 10,5 kilometrowego odcinka od Królewa do granic woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego.
W tym roku ruszyły również roboty drogowe na 6 kilometrowym odcinku od Zblewa do Sucumina, gdzie realizowane są prace przy nawierzchni i miejscami wprowadzony został ruch wahadłowy.
Przebudowa DK22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:
- Chojnice – Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
- Czarlin – Knybawa o dł. 4 km – trwają prace budowlane, koniec: IV kw. 2024 r.
- Knybawa – Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: III/IV kw. 2024 r.
- Królewo – granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: IV kw. 2024 r.
- Zblewo – Sucumin o dł. 6 km – trwają prace budowlane, koniec: I kw. 2026 r.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic (Człuchowa i Starogardu Gdańskiego). Razem będzie to 2,15 mld zł.
źródło i fot. GDDKiA
Przeczytaj również: Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej – zad. 1
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...