Tomasz Żuchowski: Nie mamy się czego wstydzić, jeśli chodzi o drogi
Plany na przyszłość już znamy. Możemy na chwilę pomówić o przeszłości? Od 2015 r. do marca 2018 r. był Pan wiceministrem infrastruktury i budownictwa, a jeszcze wcześniej odpowiadał Pan w Ministerstwie za sektor budownictwa i planowania przestrzennego.
Tomasz Żuchowski: Tak, w mojej pracy zawodowej było również i takie doświadczenie. Myślę, że ten obszar jest trochę w kontrze z przyzwyczajeniami i doświadczeniami wszystkich inwestujących, czy to publicznych, czy prywatnych. Każdemu inwestorowi zależy na czasie i ekonomii oraz realizacji swoich planów jak sobie wymarzył czy zakładał. Przepisy i procedury, natomiast mają często swój punkt patrzenia i korygują nasze plany. Ważne jest, aby ci, którzy je tworzą, dobrze znali cel, jakiemu mają służyć, rozumieli drugą stronę, czyli inwestorów, i mówiąc wprost, zbyt często ich nie zmieniali. Jak to się zwykło mawiać, lepsze niedoskonałe prawo, ale stabilne i racjonalne, niż to lepsze, ale co jakiś czas unowocześniane, czy też z pozoru proste, a potem sprawiające wiele kłopotów. Musimy pamiętać, że za tym wszystkim stoi człowiek, urzędnik, projektant czy inwestor, którzy muszą to wszystko spełnić w praktyce. Reforma planowania – tu ktokolwiek czegokolwiek by nie zrobił, zawsze będzie komuś coś przeszkadzało. Możemy jedynie próbować racjonalnie zapanować nad dalszymi decyzjami, przede wszystkim nt. mieszania się różnych sfer budownictwa w jednym miejscu. Budownictwo i planowanie to też, a może przede wszystkim, ekonomia. Ale taka ekonomia, której efekty oddziałują w dalszej perspektywie czasowej, tzn. każdy się chce wybudować tam, gdzie ma działkę, potem jak już się wybuduje, chce mieć drogę, kanalizację, dostęp do szkoły itd. A to wszystko kosztuje i często trzeba dokonywać wyborów, czy budować drogę do nowych zabudowań, czy remontować te istniejące w zwartej zabudowie. Jeśli nałożymy na to inwestycje infrastruktural...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Propozycja zachowania części zabytkowej substancji mostów Przęsło mostu na rz. Odrze jako świadek historii Według studium prof. J. Biliszczuka ([3], s. 18): „Jedno z historycznych przęseł można ustawić obok z informacją historii przeprawy”. BPK Mosty s.c. opracowało wariant, który zakłada postawienie od strony górnej wody świadka historii – jednego dwutorowego przęsła mostu przez Odrę, powiązanego ze szlakiem pieszo-rowerowym (Odrzańska Droga Rowerowa). Przęsło poddane rewitalizacji stanowiło...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W następnym etapie – projektowania konstrukcji, na podstawie przyjętych grup nośności podłoża, katalog przewiduje możliwość doboru gotowych rozwiązań – wzmocnienia podłoża poprzez jego ulepszenie lub zastosowanie dolnych warstw konstrukcyjnych. Jeżeli podłoże zostanie ocenione w sposób niewłaściwy – charakteryzuje się gorszymi parametrami mechanicznymi (m.in.: Φ, Cu, E1, E2, Mo, M) niż przyjęte dla grup G2, G3 i G4 (wymagających wzmocnienia) – proponowane typowe rozwiązanie się nie sprawdzi i...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...