Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Budowa, remont oraz utrzymanie dróg gminnych i powiatowych
7-8 grudnia 2021 roku w Krakowie odbyło się ostatnie z cyklu spotkań pt. Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Wydarzenie zostało zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, „Dróg Publicznych” oraz czasopisma „Mosty”.
Seminaria Warsztatowe swym zasięgiem objęły województwa: dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, śląskie oraz świętokrzyskie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wojewoda Dolnośląski, Marszałek Województwa Opolskiego, Prezydent Miasta Krakowa, Starosta Krakowski, Starosta Rzeszowski, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Część merytoryczna spotkania
Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania jedenastu referatów poświęconych tematyce budowy, remontu oraz utrzymania dróg gminnych i powiatowych. Pierwszy wykład pt. Lider jest jeden – nawierzchnie asfaltowe wygłosił Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) omówiła trwałe technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych. Adam Rogoziński (Dział Drogownictwa Rettenmaier Polska) zaprezentował proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych – SMA 16 JENA. Jako ostatni wykład przed przerwą wygłosił Radosław Włodarski (koordynator ds. sprzedaży inwestycyjnej, LECA Polska), omawiając rozwiązania problemu osiadania dla dróg powiatowych i gminnych.
Po krótkiej przerwie, podczas której uczestnicy mogli wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat wcześniej usłyszanych referatów oraz odwiedzić stoiska przygotowane przez partnerów spotkania, pierwszy referat pt. Wykorzystanie spoiw wapiennych do uzdatniania i stabilizacji gruntów wygłosił Dominik Małasiewicz (project manager, Lhoist Central Europe). Następnie Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt) przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg lokalnych. Jan Zieliński (członek zarządu Heller Consult) zaprezentował nowe możliwości skutecznej oceny stanu dróg. Dalej Wiktor Borysowicz (prezes PBI Technologie) omówił temat dotyczący wykorzystania kruszyw dolomitowych i wapiennych w budownictwie.
W dalszej części wykładów Jan Kurek oraz Leszek Kawala (Kopalnie Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach) przedstawili wydobycie w kopalni oraz zastosowanie wydobywanego kruszywa z kopalń grupy KPiD. Podczas drugiego wystąpienia Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) przedstawiła „zielone” nawierzchnie asfaltowe na drogach samorządowych. Jako ostatni wystąpił Sebastian Stalmach z firmy Viateco, omawiając diagnostykę jako źródło wiedzy i oszczędności.
Wycieczka techniczna i podsumowanie
Drugiego dnia spotkania uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W kopalniach wchodzących w skład przedsiębiorstwa wydobywa się i przerabia skały pochodzenia wulkanicznego o bardzo wysokich wskaźnikach wytrzymałościowych i mrozoodpornościowych. Godnym uwagi jest fakt ich wysokiej wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych.
Redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych” dziękują uczestnikom za liczne przybycie na Seminaria Warsztatowe. Przede wszystkim dziękujemy prelegentom – za wsparcie merytoryczne, natomiast sponsorom i partnerom za zaangażowanie, życzliwość, wsparcie działań związanych z organizacją spotkania.
Więcej informacji dotyczących kolejnych spotkań: kongresdrogpublicznych.pl
Przeczytaj również: II spotkanie z cyklu Seminariów Warsztatowych – Drogi Publiczne
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia
Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Piasek – (nie)policzone złoto
W artykule omówiono kwestie związane z piaskiem wykorzystywanym w budownictwie – jego występowanie, zapotrzebowanie, pozyskiwanie, koncesje, wykorzystanie i prognozy. Myśląc o bezkresnych plażach i pustyniach, trudno sobie wyobrazić, że zasoby piasku mogą się kiedyś po prostu skończyć. Jest to jednak możliwe, gdyż nie każdy materiał spełnia funkcję, której najbardziej oczekujemy. Zbyt drobna frakcja i kulistość ziaren eliminują wykorzystanie piasku plażowego czy pustynnego w budownictwie. Pod...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Problematyka środków transportowych
W działalności przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych praca transportowa stanowi drugą co do wielkości pozycję w nakładach. Przy czym zarówno koszty pracy, jak i praca transportowa znajdują się w zależności funkcyjnej od warunków transportu. Zasadnicza rola transportu wynika z tego, że podstawowym zadaniem środków transportowych jest transport materiałów. A podstawowym narzędziem pracy są środki transportu (wewnętrznego oraz zewnętrznego). Przez transport rozumie się ogół środków i czynnośc...

Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej
W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7. W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię o...

Używanie środków strzałowych
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego określa szczegółowe wymagania dotyczące przechowywania i używania środków strzałowych oraz sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego. Określa także rodzaje, sposób i wzory ewidencji środków strzałowych. Jak również przypadki, w których przedsiębiorca ma obowiązek posiadać dowód sprawdzenia rozwiązań technicznych przez rzeczoznawcę do sp...

Projektowanie i utrzymanie zieleni w pasach drogowych – wybrane problemy
W artykule opisano zagadnienia dotyczące kształtowania i utrzymania zieleni przydrożnej. Przedstawiono m.in. wybrane aspekty formy zieleni przydrożnej, ogólne zagadnienia wprowadzania nowych nasadzeń przydrożnych oraz problematykę sadzenia i pielęgnacji bieżącej zieleni przydrożnej. Na temat zasad kształtowania zieleni przydrożnej napisano w przeszłości już wiele. Okazuje się jednak, że podejmowanie tej tematyki jest nadal ze wszech miar uzasadnione. Niestety w warunkach krajowych stan zielen...

Przegląd i systematyka geosyntetyków
Artykuł porusza kwestie nazewnictwa i klasyfikacji geosyntetyków. Podaje podstawowe definicje, podziały i symbole. Przedstawia funkcje, jakie mogą pełnić wyroby z tworzyw sztucznych w geotechnice i budownictwie. Zwraca uwagę na problemy z właściwym doborem geosyntetyków. W drogownictwie i geotechnice powszechnie wykorzystuje się wyroby z tworzyw sztucznych. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Mogą wzmacniać podłoże gruntowe, utrudniać przepływ wody, stabilizować zbocza, poprawiać właściwoś...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...

XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferen...

Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral dep...