Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Budowa, remont oraz utrzymanie dróg gminnych i powiatowych
7-8 grudnia 2021 roku w Krakowie odbyło się ostatnie z cyklu spotkań pt. Seminaria Warsztatowe – Drogi Publiczne. Wydarzenie zostało zorganizowane przez redakcje „Magazynu Autostrady”, „Dróg Publicznych” oraz czasopisma „Mosty”.
Seminaria Warsztatowe swym zasięgiem objęły województwa: dolnośląskie, lubelskie, małopolskie, opolskie, podkarpackie, śląskie oraz świętokrzyskie. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Wojewoda Dolnośląski, Marszałek Województwa Opolskiego, Prezydent Miasta Krakowa, Starosta Krakowski, Starosta Rzeszowski, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Krajowa Rada Zarządców Dróg Powiatowych, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych oraz Polski Związek Pracodawców Budownictwa.
Część merytoryczna spotkania
Podczas wydarzenia uczestnicy mieli możliwość wysłuchania jedenastu referatów poświęconych tematyce budowy, remontu oraz utrzymania dróg gminnych i powiatowych. Pierwszy wykład pt. Lider jest jeden – nawierzchnie asfaltowe wygłosił Przemysław Ostrowski (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych). Następnie Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) omówiła trwałe technologie asfaltowe do budowy i utrzymania dróg samorządowych. Adam Rogoziński (Dział Drogownictwa Rettenmaier Polska) zaprezentował proste i sprawdzone rozwiązania dla dróg lokalnych – SMA 16 JENA. Jako ostatni wykład przed przerwą wygłosił Radosław Włodarski (koordynator ds. sprzedaży inwestycyjnej, LECA Polska), omawiając rozwiązania problemu osiadania dla dróg powiatowych i gminnych.
Po krótkiej przerwie, podczas której uczestnicy mogli wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat wcześniej usłyszanych referatów oraz odwiedzić stoiska przygotowane przez partnerów spotkania, pierwszy referat pt. Wykorzystanie spoiw wapiennych do uzdatniania i stabilizacji gruntów wygłosił Dominik Małasiewicz (project manager, Lhoist Central Europe). Następnie Wiktoria Baranowska (ORLEN Asfalt) przedstawiła nowoczesne nakładki asfaltowe jako sposób na utrzymanie dróg lokalnych. Jan Zieliński (członek zarządu Heller Consult) zaprezentował nowe możliwości skutecznej oceny stanu dróg. Dalej Wiktor Borysowicz (prezes PBI Technologie) omówił temat dotyczący wykorzystania kruszyw dolomitowych i wapiennych w budownictwie.
W dalszej części wykładów Jan Kurek oraz Leszek Kawala (Kopalnie Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach) przedstawili wydobycie w kopalni oraz zastosowanie wydobywanego kruszywa z kopalń grupy KPiD. Podczas drugiego wystąpienia Agnieszka Kędzierska (koordynator, Zespół ds. Badań i Rozwoju LOTOS Asfalt) przedstawiła „zielone” nawierzchnie asfaltowe na drogach samorządowych. Jako ostatni wystąpił Sebastian Stalmach z firmy Viateco, omawiając diagnostykę jako źródło wiedzy i oszczędności.
Wycieczka techniczna i podsumowanie
Drugiego dnia spotkania uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W kopalniach wchodzących w skład przedsiębiorstwa wydobywa się i przerabia skały pochodzenia wulkanicznego o bardzo wysokich wskaźnikach wytrzymałościowych i mrozoodpornościowych. Godnym uwagi jest fakt ich wysokiej wytrzymałość na działanie czynników atmosferycznych.
Redakcje „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty” oraz „Dróg Publicznych” dziękują uczestnikom za liczne przybycie na Seminaria Warsztatowe. Przede wszystkim dziękujemy prelegentom – za wsparcie merytoryczne, natomiast sponsorom i partnerom za zaangażowanie, życzliwość, wsparcie działań związanych z organizacją spotkania.
Więcej informacji dotyczących kolejnych spotkań: kongresdrogpublicznych.pl
Przeczytaj również: II spotkanie z cyklu Seminariów Warsztatowych – Drogi Publiczne
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Jan Styliński: Rynek robót drogowych ma szansę utrzymać potencjał wykonawczy polskiego budownictwa
Jan Styliński, Prezes Zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omówił wyzwania, z jakimi boryka się sektor budownictwa w Polsce po trudnym roku 2023. Ocenił także spadek inwestycji i wysokie ceny materiałów jako główne wyzwania, zaznaczając konieczność utrzymania programów inwestycyjnych i ha...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Lekki sprzęt zagęszczający
W procesie budowy dróg ubijanie gruntu to kluczowy etap mający na celu zapewnienie stabilności i trwałości konstrukcji drogowej. Istnieje kilka metod zagęszczania gruntu, a jedną z nich jest ubijanie, które może być wykonywane zarówno przy użyciu ubijaków ręcznych, mechanicznych, jak i ubijaków płytowych. Lekki sprzęt zagęszczający stał się nieodłącznym elementem współczesnej budowy dróg, umożliwiając efektywne i ekologiczne wykonywanie prac. Mobilność, elastyczność i szybkość tego sprzętu sp...
Wykorzystanie metody georadarowej na drodze gminnej
W niniejszym artykule przedstawiono bliżej metodę georadarową, którą można sklasyfikować do grupy pomiarów ciągłych i nieniszczących. Oznacza to, że wykorzystanie tej techniki pomiarowej pozwoli na uzyskanie informacji o nawierzchni na całej długości obserwowanego odcinka drogowego bez konieczności jej naruszania i uszkadzania. Identyfikacja układu oraz grubości warstw konstrukcyjnych nawierzchni drogowej jest zadaniem, z którym często mierzą się osoby pracujące w różnych gałęziach drogownict...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Sygnalizacja świetlna w projektach tymczasowej organizacji ruchu
Artykuł dotyczy roli sygnalizacji świetlnej w projektach tymczasowej organizacji ruchu podczas prac drogowych. Opisano w nim proces projektowania organizacji ruchu oraz zwrócono uwagę na kwestię dostosowania sygnalizacji do warunków ruchowych i uzyskania opinii różnych organów przed zatwierdzeniem planu. Autor podkreśla konieczność stosowania sygnalizacji świetlnej na zwężonych odcinkach dróg i omawia miary ruchu oraz kryteria oceny warunków ruchu. Podczas wykonywania projektu organizacji ruc...
Podsumowanie: inwestycje drogowe w 2023 r. i cele na przyszłość
W 2023 r. w Polsce osiągnięto przełomowy moment, przekraczając barierę 5000 km autostrad i dróg ekspresowych. W różnych regionach kraju realizowano znaczące projekty rozbudowy infrastruktury drogowej, zapewniając kierowcom lepszą dostępność i skracając czas podróży. Liczne inwestycje drogowe miały kluczowe znaczenie dla poprawy komunikacji. Jednakże, mimo postępów, pozostało jeszcze wiele wyzwań związanych z procedurami przetargowymi i finansowaniem, co kształtuje plany na bieżący rok. Dolnoś...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...
18. edycja Seminarium Naukowo-Technicznego WROCŁAWSKIE DNI MOSTOWE Obiekty kolejowe
22-24 listopada 2023 r. odbyła się osiemnasta edycja Wrocławskich Dni Mostowych – jednego...