S11 Koszalin − Szczecinek, odc. 1 w. Koszalin Zachód (bez węzła) − węzeł Zegrze Pomorskie (z węzłem)
Opisywany odcinek S11 stanowi fragment drogi ekspresowej łączącej środkowe wybrzeże Bałtyku z aglomeracją górnośląską oraz zlokalizowany jest na terenie województwa zachodniopomorskiego, w powiatach: koszalińskim, białogardzkim, na terenie gmin Biesiekierz, Świeszyno i Tychowo.
Przedmiotem realizacji jest zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S11 na odcinku od km 1+593 do km 18+400. Zamawiający inwestycję, GDDKiA Oddział w Szczecinie, podpisał umowę z wykonawcą robót 4 marca 2020 r.
Prace wykonawcze zlecono firmie Budimex S.A. Inżynierem realizacji została firma AECOM Polska Sp. z o.o., natomiast partnerem DIM Pracownia Dróg i Mostów Ryszard Kowalski. Wartość kontraktu opiewa na 579 819 540,00 zł brutto. Inwestycja została dofinansowana w ramach „Programu Infrastruktura i Środowisko 2014-2020” a także znajduje się na liście inwestycji wymienionych w załączniku nr 1 do PBDK 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.) stanowiącej załącznik do Uchwały nr 156/2015 Rady Ministrów z dnia 8 września 2015 r.
Zakres robót
W ramach inwestycji powstaną: droga ekspresowa S11 o dł. ok. 17 km, przejazdy awaryjne oraz wjazdy awaryjne na drogę ekspresową, pasy technologiczne, obiekty inżynierskie w ciągu drogi ekspresowej i w ciągu dróg krzyżujących się z drogą ekspresową, system odwodnienia terenu, w tym urządzenia odwadniające korpus drogowy (rowy drogowe, kanalizacja deszczowa, urządzenia podczyszczające, zbiorniki retencyjne, retencyjno-infiltracyjne i inne). Ponadto zaplanowano wybudowanie urządzeń ochrony środowiska: zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno–naprowadzającym. Powstaną również sieci energetyczne zasilające i oświetleniowe, sieci w...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Łukasz Lendner, Dyrektor GDDKiA oddział Szczecin
Droga ekspresowa S11 to bardzo ważna trasa, która w przyszłości połączy Kołobrzeg i Koszalin przez Poznań ze Śląskiem. Na Pomorzu Zachodnim jesteśmy ze wszystkich regionów najbardziej zaawansowani w realizacji tej drogi. Od 2019 roku kierowcy mogą już jeździć odcinkiem wspólnego przebiegu S6/S11 od Kołobrzegu do Koszalina i obwodnicą Szczecinka. Łącznie to 47,5 km. W realizacji mamy 48 km od Koszalina do Bobolic, to trzy odcinki realizacyjne, w tym odcinek Koszalin − Zegrze Pomorskie. Całość ma być gotowa w III kwartale tego roku. W styczniu tego roku ogłosiliśmy przetarg na ostatni odcinek w naszym regionie – Bobolice − Szczecinek, o długości 24,4 km. Jeżeli wszystko pójdzie planowo, to już w 2026 roku zostaną zakończone wszystkie odcinki realizacyjne S11 w województwie zachodniopomorskim.
To, co czeka nas w najbliższym czasie, to oddawanie do ruchu odcinków Koszalin − Bobolice. Odcinek od węzła Koszalin Zachód do węzła Zegrze Pomorskie to pierwszy, patrząc od północy, odcinek realizacyjny. Rozpoczyna się od węzła Koszalin Zachód, który jest rozbudowywany. Nowa trasa będzie się łączyła na węźle Bielice, który powstał w ramach budowy obwodnicy Koszalina i Sianowa z drogą ekspresową S6. Zakończeniem odcinka będzie węzeł Zegrze Pomorskie na DW 167. Inwestycja realizowana jest w formule „Projektuj i buduj”. Umowę z wykonawcą, firmą Budimex, podpisaliśmy w marcu 2020 roku. Był to sam początek pandemii, pomimo różnych trudności z tym związanych proces projektowania przebiegł sprawnie. Decyzję ZRID dzięki dobremu przygotowaniu i współpracy ze służbami Wojewody Zachodniopomorskiego udało się uzyskać w pół roku. Od lipca 2021 roku trwa budowa drogi. Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem, a zaawansowanie sięga już 85%. W procesie realizacyjnym z pewnością znaczącą komplikacją była wojna w Ukrainie. Był również problem z dostawami kruszyw, kwestie tę udało się rozwiązać dzięki współpracy GDDKiA, wykonawcy, PKP i przewoźników. W tym roku do wykonania pozostały przede wszystkim warstwa ścieralna oraz roboty wykończeniowe, większość wiaduktów nad S11 jest już oddanych do ruchu. Jest to przykład inwestycji realizowanej sprawnie i zgodnie z terminami kontraktowymi, pomimo wielu trudności wynikających z przyczyn zewnętrznych. Ten odcinek oraz dwa położone dalej na południe już w tym roku znacznie usprawnią przejazd drogą krajową nr 11 od Koszalina w kierunku Poznania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...