Rusza rozbudowa DK45 pomiędzy Krapkowicami i Rogowem Opolskim
GDDKiA podpisała umowę na rozbudowę kolejnego odcinka w ciągu DK45, pomiędzy Krapkowicami i Rogowem Opolskim. Wykonawcą prac na odcinku o długości 6,6 km będzie firma Mota Engil. Wartość umowy to 72 939 978,61 zł, a zadanie jest finansowane z budżetu państwa.
– Kolejna inwestycja drogowa w województwie opolskim pokazuje, że rządowa strategia zrównoważonego rozwoju jest konsekwentnie realizowana. Systematycznie podnosimy bezpieczeństwo na polskich drogach, m.in. poprzez ich modernizację. Mieszkańcy powiatu krapkowickiego oraz wszyscy, którzy odwiedzają ten piękny zakątek Polski uzyskają dostęp do nowoczesnej i dobrze utrzymanej drogi krajowej – powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.
Zakres prac
Zakres prac przewiduje rozbudowę i wzmocnienie konstrukcji istniejącego odcinka na całej długości wraz z zastosowaniem przekroju 2+1 i podniesieniem nośności drogi do 11,5 t/oś. Ponadto zaplanowano przebudowę wiaduktu nad linią kolejową PKP, rozbudowę dwóch skrzyżowań – z ul. Boczną oraz łącznikiem do drogi wojewódzkiej DW415. W ramach zadania wykonawca zbuduje lub przebuduje chodniki, kanały technologiczne, wykona również elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oznakowanie pionowe i poziome wraz z niezbędnymi urządzeniami BRD. Na wysokości Gwoździc zaplanowano budowę ekranów akustycznych.
Rozbudowa kolejnych odcinków DK45
Inwestycja stanowi kontynuację rozbudowy DK45. Na sąsiednim dwukilometrowym odcinku Rogów Opolski – węzeł Opole Południe roboty budowlane zakończono w tym roku. Kierowcy korzystają także z niedawno otwartej obwodnicy Praszki, Gorzowa Śląskiego i Kowali (12,8 km). Trwają roboty na odcinku od końca obwodnicy Praszki do granicy woj. opolskiego/łódzkiego (6,7 km).
W przygotowaniu do realizacji są kolejne odcinki DK45 od Opola do obwodnicy Praszki: Opole – Zawada, Zawada – Jełowa, Bierdzany – Kuniów, Ligota Górna – Gorzów Śląski (do początku obwodnicy Praszki). Dla odcinka Jełowa – Bierdzany planujemy w tym roku podpisanie umowy na realizację.
Prace na odcinku Krapkowice – Rogów Opolski zaplanowano na lata 2023-2025.
źródło i fot.: GDDKiA
Przeczytaj również: ZRID dla S19 Babica – Jawornik
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Nowe podejście do próbnych obciążeń konstrukcji mostowych
W Polsce nadal wykonuje się badania konstrukcji mostowych pod próbnym obciążeniem statycznym i dynamicznym według standardów wprowadzonych pod koniec XX wieku. Obecnie nie ma już powodu używać próbnego obciążenia do doświadczalnego potwierdzenia nośności konstrukcji. W artykule przedstawiono zmiany (wraz z ich uzasadnieniem) w wytycznych wykonywania badań drogowych oraz kolejowych obiektów mostowych pod próbnym obciążeniem. Według opracowań historycznych badania konstrukcji mostowych pod prób...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...