Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 835
Zakończono jedną z największych inwestycji drogowych województwa lubelskiego na odcinku Lublin – Wysokie – Biłgoraj – Sieniawa – Przeworsk – Kańczuga – Dynów – Grabownica Starzeńska od km 90+490 do km 115+875 na odcinku Biłgoraj – granica województwa.
Droga Wojewódzka Nr 835 rozpoczyna się przy drodze ekspresowej S17 i przebiega przez takie miejscowości jak: Wysokie, Biłgoraj, Tarnogród, Sieniawa, Przeworsk, Kańczuga, Dynów i Grabownica Starzeńska, zaliczana jest do typu dróg głównych. Jej całkowita długość to około 225 km, a w województwie lubelskim wynosi 107,576 km.
Inwestycję na zlecenie Województwa Lubelskiego i Zarządu Dróg Wojewódzkich w Lublinie wykonało konsorcjum firm UNIBEP S.A. z Bielska Podlaskiego i Przedsiębiorstwo Drogowo-Mostowe S.A. z Dębicy. Nadzór inwestorski prowadziła firma ZDI Sp. z o.o. z Zamościa.
Parametry techniczne drogi:
- klasa drogi: G (główna),
- nośność: 115 kN/oś,
- kategoria ruchu: KR4,
- prędkość projektowa poza terenem zabudowanym: 60 km/h,
- prędkość miarodajna poza terenem zabudowanym: 80 km/h,
- p. projektowa na terenie zabudowanym: 50 km/h,
- p. miarodajna na terenie zabudowanym: 70 km/h,
- szerokość jezdni: 7,0 m (2 x 3,5 m).
Zakres prac
Realizacja obejmowała budowę nowej konstrukcji jezdni, umocnienie poboczy, przebudowę lub budowę skrzyżowań z innymi drogami publicznymi. Inwestycja obejmowała również budowę mostu na rzece Złota Nitka i Luchówka oraz przebudowę istniejącego mostu na rzece Tanew. Wykonano również budowę w obrębie pasa drogowego dodatkowych jezdni obsługujących ruch z terenów przyległych zapewniających dojazd do...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Wypowiedź Kierowników budowy z firmy UNIBEP i PDM Dębica – Roberta Sikory i Krzysztofa Kępskiego
Realizacja zadania w zakresie drogowym polegała na przebudowie drogi wojewódzkiej nr 835 na odcinku 25 km. Wykonano ronda, poszerzenia jezdni do 7 m, wzmocnienia istniejącej konstrukcji nawierzchni do 115 kN/oś bądź usunięto starą i wykonano nową konstrukcję. Wzdłuż trasy głównej powstały drogi serwisowe, ścieżki rowerowe, ciągi piesze. Przebudowane zostały skrzyżowania z drogami podrzędnymi.
Wykonano przebudowę jednego obiektu mostowego, a trzy kolejne wyburzono i na ich miejscu wybudowano nowe. Rozebrano istniejące przepusty pod trasą główną i powstało 14 nowych kołowych i ramowych, pod drogami podporządkowanymi powstało 16 przepustów. Wybudowano również: kanalizację deszczową, sanitarną, przebudowy sieci energetycznych, telekomunikacyjnych, oświetlenie drogowe w obrębach skrzyżowań i terenach zabudowanych i elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Podpisanie umowy z Zamawiającym i przekazanie placu budowy nastąpiło pod koniec grudnia 2020 roku. W styczniu 2021 roku zaczęły się roboty przygotowawcze, a pod koniec lutego rozpoczęto wycinki drzew. Ruch publiczny przez cały okres realizacji odbywał się po przebudowywanym odcinku. Schematy czasowej organizacji ruchu zakładały prowadzenie robót na ciągu głównym przy ruchu wahadłowym. Maksymalna liczba wprowadzonych jednocześnie wahadeł w trakcie realizacji wyniosła 23 sztuki, o długości do maksymalnie 500 m każde.
Na potrzeby realizacji budowy nowych obiektów mostowych wybudowano trzy obiekty mostowe tymczasowe wraz z dojazdami, natomiast prace przy przebudowywanym moście na Tanwi odbywały się połówkowo przy zachowanym ruchu.
Kadra inżynierska i pracownicy budowy liczyli do 300 osób, a sprzęty używane w trakcie realizacji do 170.
Budowa trwała do 31.10.2022 roku. W jej trakcie pojawiło się prawie wszystko, co występuje w trakcie realizacji inwestycji komunikacyjnej. Były znaleziska archeologiczne, powodzie i zniszczenia, deszcze ulewne i rozmycia. Standardowo w trakcie realizacji, np. z inicjatywy społeczności lokalnej, powstawały rozwiązania zamienne, elementy dodatkowe itp.
Co bardzo ważne ‒ w trakcie realizacji nie było wypadków wśród pracowników budowy ani użytkowników ruchu przebudowywanego odcinka.
Problemy tzw. inne, z którymi spotkaliśmy się na skalę nam dotychczas nieznaną, to brak i wzrost cen materiałów i usług, spowodowane przerostem popytu nad sprzedażą. Z przyczyn zapewne różnych, m.in. COVID-19 i konsekwencji wojny na Ukrainie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...