Reklama

Rozbudowa DK81 od węzła autostrady A4 z DK86 do rozbudowywanego węzła DK81 z DK86

Natomiast zapewnienie stateczności nasypów drogowych uzyskano:

  • na poszerzeniu wschodniej skarpy DK86 – poprzez zbrojenie skarp nasypu pasmami georusztów jednokierunkowych z HDPE typu RE520 o długości 6 m w rozstawie pionowym co 0,6 m z wcięciem się w istniejący nasyp na minimalną szerokość, wynikającą z konieczności ułożenia pasm georusztów;
  • na poszerzeniu zachodniej skarpy DK86 – poprzez wykonanie podstawy poszerzanego nasypu z 3 warstw geotkaniny PES typu B300/50 o długości 18 m w rozstawie pionowym co 0,6 m z wcięciem się w istniejący nasyp na minimalną szerokość, wynikającą z konieczności ułożenia pasm geotkaniny, a następnie w warstwach nasypu ułożenie georusztów jednokierunkowych z HDPE typu RE520 o długości 6 m w rozstawie pionowym co 0,6 m.

W celu zapewnienia równomiernego podparcia konstrukcji nawierzchni wykonywanych częściowo na starym korpusie nasypu DK86. A częściowo na dobudowywanych poszerzeniach nasypu po stronie wschodniej i zachodniej zastosowano w konstrukcji dwuwarstwowy geomaterac z georusztów i kruszywa, uciąglając konstrukcję nawierzchni jezdni głównych i jezdni zbierająco-rozprowadzających.

Przygotowała redakcja przy współpracy z NDI

przeczytaj również: Obwodnica Stalowej Woli i Niska w ciągu DK77

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Adam Owsiany
dyrektor projektu NDI

W ramach inwestycji podjęliśmy współpracę z Urzędem Miasta Katowice w bardzo szerokim zakresie. Dostarczyliśmy zamienną i dodatkową dokumentację projektową, jednocześnie zoptymalizowaliśmy rozwiązania projektowe dla przebudowy sieci wodociągowej magistralnej, sieci gazowych, ciepłowniczych, elektroenergetycznych i teletechnicznych. Termin realizacji robót budowlanych został aneksowany (z przyczyn nieleżących po naszej stronie). Inwestycja stanowi dla nas wyzwanie głównie dlatego, że konieczne jest utrzymanie przejezdności wszystkich dróg objętych przebudową. Musieliśmy etapować prace, oddawać nowe odcinki do użytkowania, by umożliwić roboty na kolejnych. W pierwszym etapie przebudowy DK86 istniejąca jezdnia zachodnia musiała zostać rozebrana, aby umożliwić budowę jezdni zachodniej głównej i zachodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b i tunelem W1. Ruch dwukierunkowy odbywa się po jednej jezdni w układzie 1+1. W drugim etapie ruch samochodowy zostanie przeniesiony na nową jezdnię zachodnią główną i nową zachodnią zbiorczą, aby umożliwić rozbiórkę istniejącej jezdni wschodniej, a następnie budowę nowej wschodniej głównej i wschodniej zbiorczej wraz z obiektami: W2, W3, W4, T5a, T5b. Tak więc na trasie głównej DK86 będziemy dwukrotnie wykonywać komplet robót drogowych i mostowych (od rozbiórek po wykonanie nowych nasypów i nawierzchni oraz obiektów mostowych). Poza tym etapowanie robót wymaga wielu zmian czasowej organizacji ruchu, uzgodnień z Urzędem Miasta Katowice i zarządcami ruchu. Dodatkową trudność stanowi fakt, że istniejąca DK86 przebiega po wysokim nasypie i po wiaduktach przebiegających nad liniami kolejowymi PKP PLK. Nowy, rozbudowany do czterech jezdni układ drogowy też jest zaprojektowany na wysokich nasypach i wiaduktach. Warto dodać, że w ramach inwestycji realizujemy też budowę czterech nowych wiaduktów: W2, W3, W6 i W7, oraz części układu drogowego DK86 i łącznicy A na zamkniętym terenie kolejowym, czasowo przekazanym przez PKP PLK.

Tomasz Kulczycki
regionalny inżynier Tensar Polska

Jako zespół Tensar Polska mamy dużo satysfakcji z naszego wkładu w realizację tak ważnej dla rozwoju miasta i regionu śląskiego inwestycji. Było to możliwe dzięki partnerskiej współpracy z generalnym wykonawcą już na wczesnym etapie realizacji inwestycji. Współpraca pozwoliła na wykorzystanie doświadczenia naszego zespołu projektowego oraz na zastosowanie wielu nowatorskich rozwiązań, dostarczanych przez naszą firmę. Jednym z zadań było dostosowanie konstrukcji nawierzchni drogowej do nowej prognozy ruchu. Podniesienie kategorii ruchu z KR6 do KR7 wynika ze wzrostu natężenia ruchu w okresie pomiędzy wykonaniem projektu a rozpoczęciem budowy, a także z podwyższonych współczynników przeliczeniowych pojazdów ciężkich na osie obliczeniowe wprowadzonych przez KTKNPiP z 2014 r. W celu uzyskania wymaganej trwałości zmęczeniowej nawierzchni, bez zwiększania grubości warstw asfaltowych i podbudowy, zaprojektowano rozwiązanie z wykorzystaniem stabilizacji podbudowy zasadniczej georusztem trójosiowym. Dzięki temu wzrastają parametry stabilizowanej warstwy, co przekłada się na znaczący wzrost trwałości całej konstrukcji. Mieliśmy również okazję rozwiązać na nowo szereg innych aspektów projektowych. Ze względu na złożone warunki gruntowo-wodne zastosowano wzmocnienia słabonośnego podłoża z wykorzystaniem warstw kruszywa stabilizowanych georusztem trójosiowym. Dzięki tym zabiegom, oprócz uzyskania wymaganej nośności, uzyskano dodatkowe korzyści, tzn.: zabezpieczenie nawierzchni przed skutkami szkód górniczych, uciąglenie konstrukcji oraz zapewnienie jej równomiernego podparcia. Aspekt równomiernego podparcia był istotny ze względu na posadowienie konstrukcji na istniejącym i poszerzanym nasypie. W celu zapewnienia stateczności skarp wysokich nasypów zastosowano wzmocnienie w postaci georusztów jednokierunkowych Tensar RE. Jako zabezpieczenie przeciwerozyjne zastosowano biodegradowalną matę Tensar SC150, która pozwoliła na zredukowanie grubości humusu, a docelowo zabezpieczy skarpę przed erozją w okresie wegetacji roślinności.

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.