Przegląd maszyn budowlanych – do budowy i remontów dróg

Walce drogowe

Ze względu na sposób poruszania się walce dzielimy na: jezdne, mające własny napęd na jeden wał, dwa lub trzy wały (w zależności od budowy), oraz na walce przyczepne – przeznaczone do pracy w zestawie z ciągnikiem.

Najistotniejszy podział walców dotyczy jednak nawierzchni, na jakiej będą stosowane, mamy więc walce:

  • statyczne, w których proces zagęszczania odbywa się dzięki oddziaływaniu statycznej siły nacisku wałów podczas ich przemieszczania się w ruchu postępowym – wałowanie,
  • wibracyjne, w przypadku których efekt wałowania zostaje zwiększony dzięki siłom dynamicznym wywołanym przez wibratory, których drgania są przenoszone na wały robocze,
  • udarowe, w których efekt dynamicznego wspomagania statycznej siły nacisku jest wywołany swobodnie spadającymi obciążnikami.

Najpopularniejszym rodzajem maszyn zagęszczających, stosowanych we wszystkich rodzajach budownictwa są walce statyczne. Niewielka głębokość zagęszczania, uzyskiwana przy użyciu walców statycznych, znacznie ogranicza zakres ich zastosowania. Walce statyczne gładkie w robotach drogowych są zwykle stosowane do prac końcowych, których głównym celem jest uzyskanie równej i gładkiej powierzchni przy niewielkiej głębokości zagęszczenia. Stosowane są też w robotach ogólnobudowlanych do zagęszczania podsypek pod fundamenty: piaskowych, żwirowych i tłuczniowych (wciskanie tłucznia w podłoże gruntów spoistych).

Walce statyczne

Stosuje się też do dogęszczania górnych warstw nasypów zagęszczanych sprzętem wibracyjnym. A także do zagęszczania warstw gruntów spoistych wbudowywanych w takie nasypy jak np. rdzenie i ekrany zap...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Zbigniew Tabor: Aby zarządzać drogami, potrzebna jest wizja

Z perspektywy Pańskiej długoletniej pracy na stanowisku dyrektora, jakie lekcje życiowe wyniósł Pan z tego doświadczenia i w jaki sposób wpłynęły one na Pana podejście do życia? Zbigniew Tabor: Przekonałem się, że sprawy techniczne, jakości robót, technologii oraz zagadnienia prawne związane z prawem zamówień publicznych, ustawą o drogach public...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.