Przedsiębiorstwo Górniczo-Produkcyjne „BAZALT” S.A. W trosce o rozwój i innowacje
Kopalnia PGP „BAZALT” S.A. w Wilkowie zlokalizowana jest przy Parku Krajobrazowym Chełmy, pomiędzy Legnicą a Jelenią Górą. Główną działalnością zakładu jest produkcja kruszyw oraz prefabrykatów dla potrzeb budownictwa w Polsce. Powierzchnia przedsiębiorstwa wynosi 223 ha, zaś sama powierzchnia zwałowisk – 800 000 m2.
Trochę historii
Historia zakładu sięga czasów przedwojennych. Od 1927 r. w Krzeniowie istniał kamieniołom Basalt-und Edelsplittwerk w Taschenhof. Właścicielem gruntu na Łysej Górze był August Nixdorf – założyciel kamieniołomu. W okresie powojennym Polacy przystosowali wojskowy sprzęt i zaczęli wydobycie kruszywa na złożu zwanym „Łysanką”. Powstało wówczas przedsiębiorstwo pod nazwą Państwowe Kamieniołomy Bazaltu w Krzeniowie. W skład tego przedsiębiorstwa wchodziły takie kamieniołomy jak: Złotoryja, Pielgrzymka i Krzeniów.
Rewolucje strzelnicze
Trudno jest uwierzyć, patrząc na dzisiejszą technikę, że w latach 1948-1974 do urabiania stosowano łomy, kilofy, a tłuczeń urabiano ręcznie młotem i ładowano na wózki widłami lub łopatami. Wraz z postępem techniki zaczęto wprowadzać wiertarki ręczne oraz zmieniono technikę robót strzelniczych krótkimi otworami.
Ogromnym przewrotem okazało się strzelanie komorowe, które
opracowali Tadeusz Kawecki i Stanisław Cholewicki. Zostało
wówczas zastosowane strzelanie komorowe, czterokomorowe szeregowe
i dwuszeregowe o wielkości ładunku materiału wybuchowego
(trotylu) 16 ton.
Kamieniem milowym w technice strzelniczej okazało się
wprowadzenie w latach siedemdziesiątych r...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Prefabrykaty mostowe: klucz do efektywności w dzisiejszym budownictwie
Artykuł opisuje zalety stosowania prefabrykacji w budownictwie mostowym, ze szczególnym uwzględnieniem modelu „zaprojektuj i wybuduj”. Przykładem tego podejścia jest most na rzece Bzurze w Rudzie-Bugaj, w przypadku którego zastosowanie prefabrykatów przyczyniło się do skrócenia czasu realizacji, obniżenia kosztów oraz zwiększenia efektywności budowy. W ciągu ostatnich lat branża budowlana dynamicznie się rozwija, a nowoczesne technologie i rozwiązania odgrywają kluczową rolę w przyspieszeniu ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
Artykuł opisuje wykorzystanie mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) i badań georadarowych w modernizacji dróg. Obie technologie pozwalają na precyzyjne mapowanie powierzchni drogi oraz analizę jej podłoża bez potrzeby blokowania ruchu. Są one efektywne i konkurencyjne wobec innych technologii pomiarowych. Choć rozwój sieci drogowej często kojarzy się z budową nowych odcinków dróg, to nie może on się do nich ograniczać. Usprawnić ruch można również poprzez przemyślaną modernizację infrastruk...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...