Kontynuacja projektowania i budowa obwodnicy Iłży w ciągu DK9

Opis inwestycji

Obwodnica Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów przebiegać będzie na zachód od istniejącej DK9. Obwodnica będzie drogą klasy GP o zmiennym przekroju poprzecznym. Droga będzie o przekroju: jednojezdniowym o dwóch pasach ruchu, jednojezdniowym o trzech pasach ruchu i dwujezdniowym o dwóch pasach ruchu i pasa awaryjnego dla przekroju 2×2. Budowane są też dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową nr 34466 (węzeł Iłża – Północ) oraz włączeniu w istniejący ślad drogi krajowej nr 9 (węzeł Iłża – Południe). W ramach zadania powstają także: sieć dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, oświetlenie drogowe, system odwodnienia, urządzenia oczyszczające wody opadowe i roztopowe. Jak również rozbudowa skrzyżowań jednopoziomowych, przebudowa infrastruktury kolidującej, budowa urządzeń ochrony środowiska itp. Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu. Powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem obwodnicy.

Obiekty inżynierskie

Wykonane już zostały wszystkie konstrukcje obiektów inżynierskich. Wiadukty w większości usytuowane są nad drogami powiatowymi. Za budowę obiektów mostowych WG-1,WG-2, WG-3,WG-6 odpowiedzialna jest firma IMB Podbeskidzie (podwykonawca firmy INTERCOR Sp. z o.o.).

Cel realizacji

Budowa obwodnicy Iłży jest korzystna dla miasta, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje liczne uciążliwości w postaci: hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski, prowadzi on także do poważnego zatłoczenia ulic. Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze. Poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól oraz posesji.

Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA Oddział w Warszawie
fot.: GDDKiA Oddział w Warszawie

Komentarz firmy

Jarosław Wąsowski, Dyrektor GDDKiA Oddział w Warszawie
Zbliżamy się do zakończenia prac związanych z budową obwodnicy Iłży w ciągu DK9. Zaawansowanie rzeczowe sięga prawie 90%. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, układana jest konstrukcja nawierzchni. Ponadto prowadzone są roboty związane z odwodnieniem trasy i przebudową urządzeń podziemnych. Na koniec pozostaną: wykonanie oznakowania poziomego, montaż urządzeń BRD i nasadzenia zieleni. Nowa trasa ma ponad 7 km długości. Będzie to droga klasy GP o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Dostęp do niej będzie ograniczony, poprzez dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) – węzeł Iłża Północ oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 – Iłża Południe. Plan jest taki, by z końcem wakacji kierowcy mogli korzystać z nowej trasy. Ominą w ten sposób przejazd przez ciasno zabudowaną Iłżę, a mieszkańcy będą mogli w końcu odetchnąć od uciążliwego ruchu.

Marzena Chmielewska Project Manager, Multiconsult Polska
Budowa obwodnicy Iłży jest inwestycją ważną i potrzebną dla usprawnienia ruchu w regionie, poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Jako Inżynier Kontraktu jesteśmy odpowiedzialni za nadzór nad tą realizacją oraz za zarządzanie kontraktem. Do naszych obowiązków należą więc: kontrola wykonywanych prac projektowych i budowlanych, ich zgodność z dokumentacją, przepisami prawa oraz normami, kontrola bezpieczeństwa, jakości stosowanych materiałów, prawidłowości rozliczeń, a także rozpatrywanie roszczeń stron. Choć dla postronnego obserwatora rola, którą pełnimy, może nie wydawać się kluczowa, to trzeba powiedzieć, że dla prawidłowego i sprawnego przebiegu inwestycji jest niezwykle istotna. Obecność Inżyniera Konsultanta na budowie jest niezbędna przede wszystkim z punktu widzenia Inwestora/Zamawiającego, ponieważ stanowi on profesjonalne wsparcie i świadczy pomoc w rozstrzyganiu kwestii kluczowych dla realizacji przedsięwzięcia infrastrukturalnego. Nasz zespół na rynku obecny jest od 30 lat. Nadzorowaliśmy powstanie ponad 400 km koncesyjnych autostrad, obecnie jesteśmy zaangażowani m.in. w realizację trasy S7 oraz trzech odcinków S19, w tym fragmentu obejmującego 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa. Doświadczony Inżynier potrafi sprostać niejednemu wyzwaniu, a tych na budowach, jak wszyscy wiemy, nie brakuje. W przypadku obwodnicy Iłży mamy do czynienia z nadzorem nad pracami związanymi z budową 7-kilometrowego odcinka drogi oraz posadowieniem 10 obiektów inżynierskich. Nadzorowane roboty dotyczą również infrastruktury kolejowej – przebudowy linii kolei wąskotorowej Starachowice Wschodnie – Iłża na odcinku Pastwiska – Błaziny Dolne oraz zadań związanych z koniecznością ochrony walorów środowiskowych doliny rzeki Iłżanki. Powoli wkraczamy w etap finalizacji prac budowlanych. Zgodnie z założeniami kontraktowymi droga zostanie oddana do użytku w sierpniu tego roku.

Wywiady

Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance

Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...

Relacje

Reklama
Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.