Kontynuacja projektowania i budowa obwodnicy Iłży w ciągu DK9
Opis inwestycji
Obwodnica Iłży w ciągu drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów przebiegać będzie na zachód od istniejącej DK9. Obwodnica będzie drogą klasy GP o zmiennym przekroju poprzecznym. Droga będzie o przekroju: jednojezdniowym o dwóch pasach ruchu, jednojezdniowym o trzech pasach ruchu i dwujezdniowym o dwóch pasach ruchu i pasa awaryjnego dla przekroju 2×2. Budowane są też dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową nr 34466 (węzeł Iłża – Północ) oraz włączeniu w istniejący ślad drogi krajowej nr 9 (węzeł Iłża – Południe). W ramach zadania powstają także: sieć dróg dojazdowych, obiekty inżynierskie, oświetlenie drogowe, system odwodnienia, urządzenia oczyszczające wody opadowe i roztopowe. Jak również rozbudowa skrzyżowań jednopoziomowych, przebudowa infrastruktury kolidującej, budowa urządzeń ochrony środowiska itp. Zastosowanie ekranów akustycznych w celu zabezpieczenia terenów mieszkalnych narażonych na zwiększoną emisję hałasu. Powinno w znacznej części wyeliminować uciążliwości akustyczne spowodowane poprowadzeniem obwodnicy.
Obiekty inżynierskie
Wykonane już zostały wszystkie konstrukcje obiektów inżynierskich. Wiadukty w większości usytuowane są nad drogami powiatowymi. Za budowę obiektów mostowych WG-1,WG-2, WG-3,WG-6 odpowiedzialna jest firma IMB Podbeskidzie (podwykonawca firmy INTERCOR Sp. z o.o.).
Cel realizacji
Budowa obwodnicy Iłży jest korzystna dla miasta, ponieważ ruch tranzytowy dezorganizuje i zakłóca życie mieszkańców. Powoduje liczne uciążliwości w postaci: hałasu, spalin i wibracji. Nakładając się na ruch miejski, prowadzi on także do poważnego zatłoczenia ulic. Dla kierowców przejazd przez obwodnicę będzie korzystny ze względu na skrócenie czasu przejazdu i podniesienie bezpieczeństwa na drodze. Poprzez zmniejszenie liczby skrzyżowań i zlikwidowanie bezpośrednich wjazdów na drogę z pól oraz posesji.
Przygotowała redakcja przy współpracy z GDDKiA Oddział w Warszawie
fot.: GDDKiA Oddział w Warszawie
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski, Dyrektor GDDKiA Oddział w Warszawie
Zbliżamy się do zakończenia prac związanych z budową obwodnicy Iłży w ciągu DK9. Zaawansowanie rzeczowe sięga prawie 90%. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, układana jest konstrukcja nawierzchni. Ponadto prowadzone są roboty związane z odwodnieniem trasy i przebudową urządzeń podziemnych. Na koniec pozostaną: wykonanie oznakowania poziomego, montaż urządzeń BRD i nasadzenia zieleni. Nowa trasa ma ponad 7 km długości. Będzie to droga klasy GP o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Dostęp do niej będzie ograniczony, poprzez dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) – węzeł Iłża Północ oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 – Iłża Południe. Plan jest taki, by z końcem wakacji kierowcy mogli korzystać z nowej trasy. Ominą w ten sposób przejazd przez ciasno zabudowaną Iłżę, a mieszkańcy będą mogli w końcu odetchnąć od uciążliwego ruchu.Marzena Chmielewska Project Manager, Multiconsult Polska
Budowa obwodnicy Iłży jest inwestycją ważną i potrzebną dla usprawnienia ruchu w regionie, poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Jako Inżynier Kontraktu jesteśmy odpowiedzialni za nadzór nad tą realizacją oraz za zarządzanie kontraktem. Do naszych obowiązków należą więc: kontrola wykonywanych prac projektowych i budowlanych, ich zgodność z dokumentacją, przepisami prawa oraz normami, kontrola bezpieczeństwa, jakości stosowanych materiałów, prawidłowości rozliczeń, a także rozpatrywanie roszczeń stron. Choć dla postronnego obserwatora rola, którą pełnimy, może nie wydawać się kluczowa, to trzeba powiedzieć, że dla prawidłowego i sprawnego przebiegu inwestycji jest niezwykle istotna. Obecność Inżyniera Konsultanta na budowie jest niezbędna przede wszystkim z punktu widzenia Inwestora/Zamawiającego, ponieważ stanowi on profesjonalne wsparcie i świadczy pomoc w rozstrzyganiu kwestii kluczowych dla realizacji przedsięwzięcia infrastrukturalnego. Nasz zespół na rynku obecny jest od 30 lat. Nadzorowaliśmy powstanie ponad 400 km koncesyjnych autostrad, obecnie jesteśmy zaangażowani m.in. w realizację trasy S7 oraz trzech odcinków S19, w tym fragmentu obejmującego 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa. Doświadczony Inżynier potrafi sprostać niejednemu wyzwaniu, a tych na budowach, jak wszyscy wiemy, nie brakuje. W przypadku obwodnicy Iłży mamy do czynienia z nadzorem nad pracami związanymi z budową 7-kilometrowego odcinka drogi oraz posadowieniem 10 obiektów inżynierskich. Nadzorowane roboty dotyczą również infrastruktury kolejowej – przebudowy linii kolei wąskotorowej Starachowice Wschodnie – Iłża na odcinku Pastwiska – Błaziny Dolne oraz zadań związanych z koniecznością ochrony walorów środowiskowych doliny rzeki Iłżanki. Powoli wkraczamy w etap finalizacji prac budowlanych. Zgodnie z założeniami kontraktowymi droga zostanie oddana do użytku w sierpniu tego roku.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Jaki jest stan wiedzy nt. branży wydobywczej? Potwierdzeniem dla powyżej sformułowanych stwierdzeń mogą być wyniki ankiety przeprowadzonej wśród uczniów w trzech kategoriach wiekowych: < 10 lat, 10-15 lat oraz > 15 lat. Łącznie otrzymano 1000 ankiet, z czego ponad 700 ankietowanych to młodzież powyżej 10. roku życia. Celem było pozyskanie ogólnej wiedzy na temat stosunku dzieci i młodzieży do branży wydobywczej oraz edukacji surowcowej przy obecnej podstawie programowej w szkołach podst...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Uproszczony projekt organizacji ruchu Możliwe jest dopuszczenie przez urząd zarządzający ruchem zmian w organizacji ruchu na podstawie projektu uproszczonego, dotyczy to robót związanych z utrzymaniem drogi niewymagających całkowitego zamknięcia jezdni dla ruchu pojazdów samochodowych, które wymagają zmian w organizacji ruchu tylko w czasie wykonywania czynności. Zatwierdzanie organizacji ruchu Organizację ruchu zatwierdza, na podstawie złożonego projektu organizacji ruchu, organ zarządzający...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Kolejne etapy prac Pierwszym etapem prac kameralnych jest obróbka zdjęć. Na wstępie korygowana jest kolorystyka zdjęć. Następnie oblicza się współrzędnemiejsca wykonania zdjęć i wprowadza się je do programu. Program w pierwszym kroku łączy zdjęcia. Co warte uwagi – im dokładniej znamy położenie każdego zdjęcia (pozycjonowanie drona za pomocą geodezyjnego odbiornika GPS), tym szybciej przebiega proces. Potem następuje wyrównanie sieci. Na tym etapie zawsze część fotopunktów pozostawiana jest j...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...