Kontynuacja projektowania i budowa obwodnicy Iłży w ciągu DK9
Przedmiotem artykułu jest opis obwodnicy Iłży budowanej w ciągu drogi krajowej DK9 na odcinku od km 0+381,32 do km 7+200. Odcinek ten stanowi fragment drogi krajowej nr 9 Radom – Rzeszów od km 32+880 (0+381,32) do km 39+980 (7+200), oraz zlokalizowany jest na terenie województwa mazowieckiego, w powiecie radomskim, na terenie gminy Iłża.
Jest to inwestycja o znaczeniu regionalnym, przewidziana do realizacji w perspektywie finansowej Unii Europejskiej 2014-2020. Umowa na rozpoczęcie budowy została podpisana 18 października 2018 r. Zamawiającym jest GDDKiA Oddział w Warszawie. Inżynierem kontraktu jest firma Multiconsult Polska Sp. z o.o., a wykonawcą INTERCOR Sp. z o.o. Zakończenie budowy planuje się na 2022 r. Wartość realizacji to 184 miliony 972 tysiące 461 zł.
Komentarz firmy
Jarosław Wąsowski, Dyrektor GDDKiA Oddział w Warszawie
Zbliżamy się do zakończenia prac związanych z budową obwodnicy Iłży w ciągu DK9. Zaawansowanie rzeczowe sięga prawie 90%. Trwają prace wykończeniowe na obiektach inżynierskich, układana jest konstrukcja nawierzchni. Ponadto prowadzone są roboty związane z odwodnieniem trasy i przebudową urządzeń podziemnych. Na koniec pozostaną: wykonanie oznakowania poziomego, montaż urządzeń BRD i nasadzenia zieleni. Nowa trasa ma ponad 7 km długości. Będzie to droga klasy GP o zmiennym przekroju, z dwoma lub trzema pasami ruchu w układzie 2+1 na części odcinka. Dostęp do niej będzie ograniczony, poprzez dwa węzły drogowe: na przecięciu z drogą powiatową (kierunek Pakosław) – węzeł Iłża Północ oraz na włączeniu w istniejący ślad DK9 – Iłża Południe. Plan jest taki, by z końcem wakacji kierowcy mogli korzystać z nowej trasy. Ominą w ten sposób przejazd przez ciasno zabudowaną Iłżę, a mieszkańcy będą mogli w końcu odetchnąć od uciążliwego ruchu.Marzena Chmielewska Project Manager, Multiconsult Polska
Budowa obwodnicy Iłży jest inwestycją ważną i potrzebną dla usprawnienia ruchu w regionie, poprawy bezpieczeństwa i komfortu mieszkańców. Jako Inżynier Kontraktu jesteśmy odpowiedzialni za nadzór nad tą realizacją oraz za zarządzanie kontraktem. Do naszych obowiązków należą więc: kontrola wykonywanych prac projektowych i budowlanych, ich zgodność z dokumentacją, przepisami prawa oraz normami, kontrola bezpieczeństwa, jakości stosowanych materiałów, prawidłowości rozliczeń, a także rozpatrywanie roszczeń stron. Choć dla postronnego obserwatora rola, którą pełnimy, może nie wydawać się kluczowa, to trzeba powiedzieć, że dla prawidłowego i sprawnego przebiegu inwestycji jest niezwykle istotna. Obecność Inżyniera Konsultanta na budowie jest niezbędna przede wszystkim z punktu widzenia Inwestora/Zamawiającego, ponieważ stanowi on profesjonalne wsparcie i świadczy pomoc w rozstrzyganiu kwestii kluczowych dla realizacji przedsięwzięcia infrastrukturalnego. Nasz zespół na rynku obecny jest od 30 lat. Nadzorowaliśmy powstanie ponad 400 km koncesyjnych autostrad, obecnie jesteśmy zaangażowani m.in. w realizację trasy S7 oraz trzech odcinków S19, w tym fragmentu obejmującego 2-kilometrowy tunel w okolicy Rzeszowa. Doświadczony Inżynier potrafi sprostać niejednemu wyzwaniu, a tych na budowach, jak wszyscy wiemy, nie brakuje. W przypadku obwodnicy Iłży mamy do czynienia z nadzorem nad pracami związanymi z budową 7-kilometrowego odcinka drogi oraz posadowieniem 10 obiektów inżynierskich. Nadzorowane roboty dotyczą również infrastruktury kolejowej – przebudowy linii kolei wąskotorowej Starachowice Wschodnie – Iłża na odcinku Pastwiska – Błaziny Dolne oraz zadań związanych z koniecznością ochrony walorów środowiskowych doliny rzeki Iłżanki. Powoli wkraczamy w etap finalizacji prac budowlanych. Zgodnie z założeniami kontraktowymi droga zostanie oddana do użytku w sierpniu tego roku.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia
Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Piasek – (nie)policzone złoto
W artykule omówiono kwestie związane z piaskiem wykorzystywanym w budownictwie – jego występowanie, zapotrzebowanie, pozyskiwanie, koncesje, wykorzystanie i prognozy. Myśląc o bezkresnych plażach i pustyniach, trudno sobie wyobrazić, że zasoby piasku mogą się kiedyś po prostu skończyć. Jest to jednak możliwe, gdyż nie każdy materiał spełnia funkcję, której najbardziej oczekujemy. Zbyt drobna frakcja i kulistość ziaren eliminują wykorzystanie piasku plażowego czy pustynnego w budownictwie. Pod...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Problematyka środków transportowych
W działalności przedsiębiorstw i zakładów przemysłowych praca transportowa stanowi drugą co do wielkości pozycję w nakładach. Przy czym zarówno koszty pracy, jak i praca transportowa znajdują się w zależności funkcyjnej od warunków transportu. Zasadnicza rola transportu wynika z tego, że podstawowym zadaniem środków transportowych jest transport materiałów. A podstawowym narzędziem pracy są środki transportu (wewnętrznego oraz zewnętrznego). Przez transport rozumie się ogół środków i czynnośc...

Nawierzchnie betonowe układane na mieszance niezwiązanej
W artykule przedstawiono doświadczenia, zalety i wady nawierzchni betonowej układanej na podbudowie z kruszyw niezwiązanych. Zagadnienie omówiono na przykładzie realizowanych kontraktów drogi S7. W 2021 r. firma STRABAG Sp. z o.o. rozpoczęła prace związane z układaniem nawierzchni betonowych na trzech realizowanych kontraktach drogi S7. To pierwsze kontrakty realizowane w technologii układania betonu nawierzchniowego bezpośrednio na mieszance niezwiązanej. Kontrakty mają łączną powierzchnię o...

Używanie środków strzałowych
Rozporządzenie w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących przechowywania i używania środków strzałowych i sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego określa szczegółowe wymagania dotyczące przechowywania i używania środków strzałowych oraz sprzętu strzałowego w ruchu zakładu górniczego. Określa także rodzaje, sposób i wzory ewidencji środków strzałowych. Jak również przypadki, w których przedsiębiorca ma obowiązek posiadać dowód sprawdzenia rozwiązań technicznych przez rzeczoznawcę do sp...

Projektowanie i utrzymanie zieleni w pasach drogowych – wybrane problemy
W artykule opisano zagadnienia dotyczące kształtowania i utrzymania zieleni przydrożnej. Przedstawiono m.in. wybrane aspekty formy zieleni przydrożnej, ogólne zagadnienia wprowadzania nowych nasadzeń przydrożnych oraz problematykę sadzenia i pielęgnacji bieżącej zieleni przydrożnej. Na temat zasad kształtowania zieleni przydrożnej napisano w przeszłości już wiele. Okazuje się jednak, że podejmowanie tej tematyki jest nadal ze wszech miar uzasadnione. Niestety w warunkach krajowych stan zielen...

Przegląd i systematyka geosyntetyków
Artykuł porusza kwestie nazewnictwa i klasyfikacji geosyntetyków. Podaje podstawowe definicje, podziały i symbole. Przedstawia funkcje, jakie mogą pełnić wyroby z tworzyw sztucznych w geotechnice i budownictwie. Zwraca uwagę na problemy z właściwym doborem geosyntetyków. W drogownictwie i geotechnice powszechnie wykorzystuje się wyroby z tworzyw sztucznych. Ich zastosowanie jest bardzo szerokie. Mogą wzmacniać podłoże gruntowe, utrudniać przepływ wody, stabilizować zbocza, poprawiać właściwoś...

Diagnostyka i monitoring mostów kompozytowych
Wstępne wyniki badań nad efektywnością zastosowania systemu DFOS w diagnostyce i monitoringu mostów kompozytowych. Wyniki pochodzą z dwóch projektów badawczych realizowanych obecnie przez Katedrę Dróg i Mostów Politechniki Rzeszowskiej, współfinansowanych przez NCBiR i PARP. Obiekty mostowe z kompozytów FRP (ang. fibre-reinforced polymers) są budowane na świecie od ponad 35 lat [1]. Powodem dużego zainteresowania środowiska mostowego tym nowym materiałem konstrukcyjnym jest oczywiście jego tr...

Warstwa odcinająca z geotekstyliów w nawierzchniach drogowych
Materiał omawia zagadnienia związane ze stosowaniem geotekstyliów jako warstwy odcinającej w budowie nawierzchni drogowych. Podano wymagania ogólne, jakie stawia się geotekstyliom w omawianym zastosowaniu. Przedstawiono klasyfikacje wykorzystywane w wybranych krajach oraz wymagania stosowane w Polsce. Zwrócono uwagę na czynniki wpływające na prawidłowy wybór właściwości geotekstyliów do wykonania warstwy odcinającej. Użycie geotekstyliów jako warstwy separacyjnej w budowie dróg należy do jedn...
Kalendarium
Relacje

I Forum Dróg Publicznych
18-19 maja 2022 roku w Jastrzębiej Górze odbyło się I Forum Dróg Publicznych zorganizowan...

Targi Nowa Infrastruktura 2022 za nami
Targi Budownictwa Infrastrukturalnego Nowa Infrastruktura przyciągnęły przedstawicieli na...

XXII Konferencja KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
27-29 kwietnia br. w Kudowie-Zdroju odbyła się XXII Konferen...

Międzynarodowa Konferencja „Mineral deposit safegaurding as a basis of mineral raw materials safety”
W dniach 10-11 maja 2022 r. w Krakowie odbyła się Międzynarodowa Konferencja „Mineral dep...