Prof. Tomasz Siwowski przedstawicielem ministra nauki w Radzie Naukowej Instytutu Badawczego Dróg i Mostów
Minister nauki Dariusz Wieczorek powołał prof. dr. hab. inż. Tomasza Siwowskiego, kierownika Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury, na swojego przedstawiciela do Rady Naukowej Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.
Działalność naukowa Profesora
Prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski jest kierownikiem Katedry Dróg i Mostów na Wydziale Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury. Prowadzi badania dotyczące wdrażania nowych materiałów do budowy i utrzymania infrastruktury drogowej oraz diagnostyki i trwałości obiektów będących elementami infrastruktury. Jest ekspertem z zakresu analizy konstrukcji, projektowania, oceny stanu technicznego, technologii budowy, wytrzymałości zmęczeniowej konstrukcji stalowych, materiałów kompozytowych w budownictwie, trwałości obiektów mostowych. W tych obszarach prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski kierował wieloma projektami badawczymi oraz realizował usługi badawcze dla administracji drogowej i firm prywatnych. Jest także autorem kilkuset publikacji naukowych z tego zakresu oraz patentów.
Profesor jest prezesem rzeszowskiej firmy Promost Consulting, zajmującej się projektowaniem i zarządzaniem dużymi inwestycjami infrastrukturalnymi. Zaprojektował wiele obiektów mostowych, a także kierował i prowadził nadzory inwestorskie i naukowe przy budowie dużych mostów. Za swoje osiągnięcia naukowe i zawodowe prof. Tomasz Siwowski otrzymał wiele nagród oraz kilka odznaczeń państwowych i zawodowych.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów powstał w 1955 r. Początkowo był to Instytut Budownictwa Drogowego, w 1959 r. został przemianowany na Centralny Ośrodek Badań i Rozwoju Techniki Drogowej, a pod obecną nazwą działa od 1974 r. Jest to wiodąca w kraju placówka naukowo-badawcza zajmująca się problematyką infrastruktury komunikacyjnej. Potwierdzeniem wysokiej rangi Instytutu jest kategoria naukowa A, którą ta jednostka otrzymywała w przeprowadzonych ocenach parametrycznych jednostek naukowych. Nadzór nad Instytut Badawczy Dróg i Mostów sprawuje minister infrastruktury.
O Instytucie
Działalność Instytutu jest ukierunkowana jest na rozwój nauki i praktyczne zastosowania wyników badań. Prowadzone badania naukowe i prace rozwojowe dotyczą budowy i utrzymania obiektów komunikacyjnych, a zwłaszcza dróg i drogowych obiektów mostowych, kolejowych obiektów inżynieryjnych oraz budowli podziemnych. Obejmują zagadnienia materiałowe, technologiczne, ekonomiczne i ekologiczne.
Instytut Badawczy Dróg i Mostów proponuje nowatorskie rozwiązania do budowy, remontu i utrzymania dróg i obiektów inżynierskich. Tworzy, rozwija i bada trwałe, bezpieczne i nowoczesne materiały, technologie, metody i systemy, a także wspiera ekspertyzami i konsultacjami inwestycje, modernizacje oraz remonty dróg i mostów. Współpracuje z krajowymi i zagranicznymi organizacjami i instytucjami badawczymi, a celem tych działań jest dostosowanie polskiej infrastruktury drogowej do europejskich wymagań technologicznych, środowiskowych i społecznych.
źródło i fot. Politechnika Rzeszowska
Przeczytaj również:
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Niels Kuijpers: Moim zdaniem wszystkie mosty można traktować jako tymczasowe
Niels Kuijpers, dyrektor generalny firmy Janson Bridging Engineering BV, to doświadczony inżynier, którego kariera obejmuje zarówno projektowanie, jak i zarządzanie budową dużych konstrukcji stalowych. W Janson Bridging Kuijpers przeszedł drogę od inżyniera budowlanego do dyrektora generalnego. Jego obowiązki obejmują techniczne wsparcie, zarząd...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Beton architektoniczny: wymagany przez inwestorów, ale czy osiągalny przez wykonawców?
Autorzy omawiają wymagania inwestorów dotyczące estetyki i jakości powierzchni betonowych oraz problemy, jakie napotykają wykonawcy w kontekście kosztów i standardów. Wskazują na różnice w podejściu do prefabrykatów i elementów monolitycznych oraz na czynniki wpływające na jakość wykończenia, takie jak materiały i warunki atmosferyczne. Realizacja projektów z zakresu infrastruktury drogowej i kolejowej wiąże się z budową nowych lub przebudową już istniejących obiektów mostowych, dla których s...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Wykorzystanie mobilnego mapowania oraz badań georadarowych w procesie przebudowy drogi
Artykuł opisuje wykorzystanie mobilnego skanowania laserowego (LiDAR) i badań georadarowych w modernizacji dróg. Obie technologie pozwalają na precyzyjne mapowanie powierzchni drogi oraz analizę jej podłoża bez potrzeby blokowania ruchu. Są one efektywne i konkurencyjne wobec innych technologii pomiarowych. Choć rozwój sieci drogowej często kojarzy się z budową nowych odcinków dróg, to nie może on się do nich ograniczać. Usprawnić ruch można również poprzez przemyślaną modernizację infrastruk...
Remont zabytkowego mostu Delfinów w Trzebiatowie
Artykuł opisuje renowację 120-letniego mostu Delfinów w Trzebiatowie, który zachował swoją oryginalną konstrukcję i zdobienia, mimo licznych wyzwań, w tym wojen i prób rozbiórki. W czasie remontu odtworzono jego oryginalny wygląd, wzmocniono konstrukcję, usunięto uszkodzenia betonu i wykonano nową izolację. Projekt miał na celu przywrócenie pełnej funkcjonalności mostu przy jednoczesnym zachowaniu jego wartości historycznej i estetycznej. Niezwykle ciekawy pod wieloma względami jest 120-letni...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...