SMAPOL® – opłacalny stabilizator SMA z Polski
Istnieje kilka typowych sposobów poprawy jakości mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) – na przykład poprzez ulepszenie technologii produkcji samego asfaltu i MMA oraz modyfikację ich składu, lub poprzez wprowadzenie różnych dodatków w procesie ich produkcji.

Jednym z najczęściej stosowanych rodzajów MMA, który zapewnia zwiększoną trwałość nawierzchni drogowych, jest mieszanka mastyksowo-grysowa SMA.
Jak wiadomo, do głównych zalet mieszanek SMA należą:
- Wodoodporność i mrozoodporność
- Wysoka odporność na zmęczenie
- Zwiększona odporność na ścinanie
- Niska ścieralność
- Dobre właściwości przeciwpoślizgowe
- Zwiększona odporność na pękanie termiczne
- Niski poziom hałasu toczenia
Wiadomo, że wszystkie wyżej wymienione zalety obserwuje się przy stosowaniu asfaltów modyfikowanych polimerami, takimi jak SBS, SIS, SEBS, EVA itp., a także przy stosowaniu skutecznych dodatków stabilizujących, co sprawia, że te rodzaje MMA są zasadniczo drogie w porównaniu, na przykład, ze standardowymi mieszankami mineralno-asfaltowymi AC. Wiadomo również, że zastosowanie tańszych, niezmodyfikowanych asfaltów w połączeniu ze standardowymi stabilizatorami lepiszcza nie pozwala na stosowanie takich mieszanek asfaltowych na drogach o dużym natężeniu ruchu ciężarowego. Wszystko to w pewnym stopniu ogranicza powszechne stosowanie opisywanej MMA o wysokiej zawartości gruboziarnistego kruszywa oraz lepiszcza asfaltowego.
Często do stabilizacji lepiszcza stosuje się wtórne włókno celulozowe z przerobu makulatury, na przykład granulowane z dodatkiem asfaltu, ze względu na jego wysoką zdolność absorpcyjną.

Mimo wysokiej zdolności absorpcji asfaltu przez włókna celulozowe i zapewnieniu jego stabilności technologicznej w mieszankach SMA okazuje się, że wraz ze wzrostem zawartości włókna celulozowego, właściwości wytrzymałości i odkształcalności mieszanek nie ulegają istotnej zmianie [1, 2] i zależą głównie od struktury szkieletu grysowego i właściwości asfaltu.
Wiadomo, że w praktyce, w celu zwiększenia trwałości i niezawodności mieszanek mineralno-asfaltowych, najczęściej stosuje się włókna innych rodzajów niż celulozowe. Należą do nich, przykładowo, włókna polimerowe, syntetyczne lub ich mieszanki, które w różnym stopniu zapewniają poprawę stabilności technologicznej mieszanek mastyksowo-grysowych SMA.
Granulowane syntetyczne włókna SMAPOL®, masowo produkowane w Polsce przez firmę RECYKL O.O. S.A. zgodnie z wymaganiami krajowego SYSTEMU 2+ oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych, zapobiegają spływności lepiszcza w mieszankach mineralno-asfaltowych SMA i innych mieszankach o uziarnieniu nieciągłym.

W porównaniu z dodatkami stabilizującymi na bazie włókna celulozowego dodatek SMAPOL® zapewnia optymalny stopień absorpcji asfaltu, co pozwala na wykorzystanie SMAPOL® jako składnika wzmacniającego dla mieszanek mineralno-asfaltowych wszystkich rodzajów.
Stosując SMAPOL® jako stabilizator lepiszcza zamiast dodatków celulozowych w mieszankach SMA, można liczyć nie tylko na obniżenie kosztów bezpośrednich (koszt SMAPOL® na polskim rynku jest niższy od kosztu dodatków celulozowych 1,6-1,75 krotnie), ale również na uzyskanie wymiernego rocznego efektu ekonomicznego wynikającego ze zwiększenia trwałości nawierzchni drogowych o około 25-40 %.
SMAPOL® – Budujemy polskie drogi taniej, lepiej i ekologicznie!
Bibliografia
- McDaniel R.S.: Fiber additives in asphalt mixtures. NCHRP Synthesis of Highway Practice. Transportation Research Board, 2015, №. Project 20-05 (Topic 45-15), №475, 67 p.
- Sybilski D., Horodecka R., Bańkowski W. i inne: Ocena skuteczności dodatku włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych. Temat GDDKiA TN-251. IBDiM, Warszawa, 2010, 89 s.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Reisch – specjalistyczne naczepy dla sektora drogowego. Konstrukcja, która nie zawodzi
Budownictwo drogowe i mostowe nie znosi kompromisów – zarówno w projektach, jak i sprzęcie. Dlatego nowe otwarcie marki Reisch – jako część Grupy Benalu-Legras – spotkało się z dużym zainteresowaniem w środowisku wykonawców infrastrukturalnych. Za produkcję i obsługę odpowiada Benalu-Legras Polska z Nysy. Fabryka przeszła ogromny rozwój technologiczny i jest dziś jednym z kluczowych zakładów Grupy w Europie oraz centrum produkcyjnym dla tej części Europy. Dostosowane do wyzwań budowy Reisch o...
Kruszywa alternatywne w budownictwie komunikacyjnym
W artykule przedstawiono szczegółowy podział kruszyw budowlanych ze względu na pochodzenie, sposób wytwarzania, uziarnienie oraz gęstość, wskazując różnice między kruszywami naturalnymi, sztucznymi, z recyklingu i odpadowymi. Kruszywa to podstawowy surowiec wykorzystywany przez rodzaj ludzki niemal od początku rozwoju cywilizacyjnego, na którego zapotrzebowanie, przede wszystkim w budownictwie, nieustannie rośnie. Wzmiankowane kruszywa znajdują zastosowanie stricte jako materiał konstrukcyjny...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Głosem branży: Prefabrykacja mostowa. Kierunki rozwoju i potrzeba standaryzacji
Czy prefabrykacja może zmienić sposób, w jaki projektujemy i budujemy mosty? Nowoczesne technologie, rosnące znaczenie zrównoważonego budownictwa i potrzeba lepszego podziału odpowiedzialności w procesie inwestycyjnym sprawiają, że temat standaryzacji rozwiązań prefabrykowanych nabiera szczególnej aktualności. Prefabrykacja znajduje coraz szersze zastosowanie w budownictwie infrastrukturalnym, w tym w projektach mostowych. Jej rozwój technologiczny otwiera nowe możliwości w zakresie projektow...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

Akademia Technologa Holcim – o trendach, innowacjach i nowym podejściu do budownictwa drogowego
Budowa dróg i infrastruktury powinna odbywać się z pełnym profesjonalizmem, dbałością o bezpiecze...

Nowe technologie, trendy i geopolityka na spotkaniu Cynkowników
Trendy, sytuacja branży na rynku lokalnym i nieco szerzej, europejskim, a nawet światowym...

III (33) Poznańskie Seminarium Mostowe „Mosty. Budowa, Wzmacnianie, Przebudowa”
5–6 czerwca 2025 r. w Poznaniu odbyło się seminarium pt. „Mosty. Budowa, wzmacnianie, prz...

infraBIM 2025 Expo & Multi-Conference
infraBIM 2025: cyfrowa przyszłość inżynierii już dziś Kraków, 10–12 czerwca 202...