SMAPOL® – opłacalny stabilizator SMA z Polski
Istnieje kilka typowych sposobów poprawy jakości mieszanek mineralno-asfaltowych (MMA) – na przykład poprzez ulepszenie technologii produkcji samego asfaltu i MMA oraz modyfikację ich składu, lub poprzez wprowadzenie różnych dodatków w procesie ich produkcji.
Jednym z najczęściej stosowanych rodzajów MMA, który zapewnia zwiększoną trwałość nawierzchni drogowych, jest mieszanka mastyksowo-grysowa SMA.
Jak wiadomo, do głównych zalet mieszanek SMA należą:
- Wodoodporność i mrozoodporność
- Wysoka odporność na zmęczenie
- Zwiększona odporność na ścinanie
- Niska ścieralność
- Dobre właściwości przeciwpoślizgowe
- Zwiększona odporność na pękanie termiczne
- Niski poziom hałasu toczenia
Wiadomo, że wszystkie wyżej wymienione zalety obserwuje się przy stosowaniu asfaltów modyfikowanych polimerami, takimi jak SBS, SIS, SEBS, EVA itp., a także przy stosowaniu skutecznych dodatków stabilizujących, co sprawia, że te rodzaje MMA są zasadniczo drogie w porównaniu, na przykład, ze standardowymi mieszankami mineralno-asfaltowymi AC. Wiadomo również, że zastosowanie tańszych, niezmodyfikowanych asfaltów w połączeniu ze standardowymi stabilizatorami lepiszcza nie pozwala na stosowanie takich mieszanek asfaltowych na drogach o dużym natężeniu ruchu ciężarowego. Wszystko to w pewnym stopniu ogranicza powszechne stosowanie opisywanej MMA o wysokiej zawartości gruboziarnistego kruszywa oraz lepiszcza asfaltowego.
Często do stabilizacji lepiszcza stosuje się wtórne włókno celulozowe z przerobu makulatury, na przykład granulowane z dodatkiem asfaltu, ze względu na jego wysoką zdolność absorpcyjną.
Mimo wysokiej zdolności absorpcji asfaltu przez włókna celulozowe i zapewnieniu jego stabilności technologicznej w mieszankach SMA okazuje się, że wraz ze wzrostem zawartości włókna celulozowego, właściwości wytrzymałości i odkształcalności mieszanek nie ulegają istotnej zmianie [1, 2] i zależą głównie od struktury szkieletu grysowego i właściwości asfaltu.
Wiadomo, że w praktyce, w celu zwiększenia trwałości i niezawodności mieszanek mineralno-asfaltowych, najczęściej stosuje się włókna innych rodzajów niż celulozowe. Należą do nich, przykładowo, włókna polimerowe, syntetyczne lub ich mieszanki, które w różnym stopniu zapewniają poprawę stabilności technologicznej mieszanek mastyksowo-grysowych SMA.
Granulowane syntetyczne włókna SMAPOL®, masowo produkowane w Polsce przez firmę RECYKL O.O. S.A. zgodnie z wymaganiami krajowego SYSTEMU 2+ oceny i weryfikacji stałości właściwości użytkowych wyrobów budowlanych, zapobiegają spływności lepiszcza w mieszankach mineralno-asfaltowych SMA i innych mieszankach o uziarnieniu nieciągłym.
W porównaniu z dodatkami stabilizującymi na bazie włókna celulozowego dodatek SMAPOL® zapewnia optymalny stopień absorpcji asfaltu, co pozwala na wykorzystanie SMAPOL® jako składnika wzmacniającego dla mieszanek mineralno-asfaltowych wszystkich rodzajów.
Stosując SMAPOL® jako stabilizator lepiszcza zamiast dodatków celulozowych w mieszankach SMA, można liczyć nie tylko na obniżenie kosztów bezpośrednich (koszt SMAPOL® na polskim rynku jest niższy od kosztu dodatków celulozowych 1,6-1,75 krotnie), ale również na uzyskanie wymiernego rocznego efektu ekonomicznego wynikającego ze zwiększenia trwałości nawierzchni drogowych o około 25-40 %.
SMAPOL® – Budujemy polskie drogi taniej, lepiej i ekologicznie!
Bibliografia
- McDaniel R.S.: Fiber additives in asphalt mixtures. NCHRP Synthesis of Highway Practice. Transportation Research Board, 2015, №. Project 20-05 (Topic 45-15), №475, 67 p.
- Sybilski D., Horodecka R., Bańkowski W. i inne: Ocena skuteczności dodatku włókien do mieszanek mineralno-asfaltowych. Temat GDDKiA TN-251. IBDiM, Warszawa, 2010, 89 s.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Paweł Woźniak: Niezwykle cenię sobie transparentność
Paweł Woźniak, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” omawia wyzwania, cele i priorytety związane z zarządzaniem polską infrastrukturą drogową. Zwraca uwagę na skalę zadań realizowanych przez GDDKiA, podkreślając znaczenie stabilnego finansowania inwestycji oraz efektywnej współpracy z ...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Utrzymanie ruchu w kopalni odkrywkowej na podstawie analizy systemu maszynowego koparka-wywrotka
W artykule opisano system koparki-wywrotki powszechnie stosowany w kopalniach odkrywkowych. Autor skupia się na jego strukturze i organizacji na przykładzie kopalni „El Cerrejón” w Kolumbii. Wspomina również o kosztach sprzętu, które mogą być znaczne, oraz omawia kluczowe aspekty techniczne i operacyjne związane z użytkowaniem tych maszyn w górnictwie odkrywkowym. Jednym z najpowszechniej stosowanych systemów maszynowych w górnictwie odkrywkowym jest system maszyny ładujące − dyskretne środki...
Zastosowanie ubocznych produktów spalania w budownictwie drogowym
Artykuł przedstawia różnorodne zastosowania popiołów, żużli oraz innych odpadów przemysłowych pochodzących głównie z przemysłu energetycznego i hutniczego. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania nie tylko zmniejsza ilość odpadów przemysłowych, ale także przyczynia się do obniżenia kosztów budowy dróg oraz ochrony środowiska, co stanowi kluczowy krok w kierunku zrównoważonego rozwoju infrastruktury drogowej. Wykorzystanie ubocznych produktów spalania w drogownictwie odgrywa kluczową rolę w...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Produkty uboczne, ale wartościowe
Duże inwestycje związane z budową dróg i autostrad zwykle prowadzone są w zmiennych warunkach gruntowych. Niejednokrotnie niezbędne jest wzmocnienie podłoża lub uszlachetnienie gruntów w podłożu. Stosowane jest również doziarnianie kruszyw przeznaczonych do budowy dróg i nasypów. Taki cel osiągany jest m.in. poprzez użycie spoiw drogowych na bazie ubocznych produktów spalania. Ważne są właściwości pucolanowe Spoiwa drogowe produkowane są w znaczącej większości z udziałem popiołów lotnych poch...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
NAJLEPSZE BUDOWY W POLSCE NAGRODZONE!
27 września 2024 roku na Zamku Królewskim w Warsza...
SGO2024 „Praktyczna Strona Wiedzy” po raz kolejny zagościła w Wiśle
W dniach 9-11 września 2024 w Hotelu Gołębiewski w Wiśle odbyła się XI...
II Konferencja Mostowa
4-6 września 2024 r. w Krakowie odbyła się II Konferencja Mostowa, której tematem przewod...
Wsparcie nowoczesnych rozwiązań maszynowych i sprzętowych w inwestycjach krajowych i samorządowych
8 sierpnia 2024 r. odbyło się szóste spotkanie w ramach III Ogólnopolskiego Forum Adminis...