Reklama

Praktyczne aspekty wzmacniania warstw asfaltowych kompozytem wieloosiowym na przykładzie realizacji remontowanej drogi wojewódzkiej

Sczepność międzywarstwowa

Obecnie nie ma żadnego dokumentu krajowego, który pełniłby rolę wytycznych w zakresie sczepności międzywarstwowej z uwzględnieniem geosyntetyków. Jedyny dokument funkcjonujący w przestrzeni publicznej to instrukcja GDDKiA [4], która nie odnosi się jednak do sytuacji, w której pomiędzy warstwami asfaltowymi został wbudowany geosyntetyk, szczególnie tak specyficzny, jakim jest kompozyt, działający dodatkowo w funkcji STR i B, dla którego kontrolowane obniżenie sczepności jest warunkiem koniecznym do jego prawidłowego działania w nakładkach asfaltowych.

Niemniej jednak w ramach niniejszego projektu warstwy asfaltowe zostały poddane badaniu sczepności międzywarstwowej zgodnie z instrukcją [4]. Badania wykonano na próbkach odwierconych kilka tygodni po instalacji, w płaszczyźnie umieszczenia kompozytu, tj. pomiędzy istniejącymi warstwami asfaltowymi a warstwą wiążącą. Uzyskano wyniki na poziomie 0,9-1,1 MPa, tj. znacznie wyższym niż wymagany (0,6-0,7 MPa), co potwierdza tylko fakt, że pierwotne obniżenie połączenia międzywarstwowego wzrasta z czasem oraz z narastającym ruchem, osiągając wartości znacznie wyższe od wyjściowych, nawet przy braku uwzględnienia negatywnego wpływu geosyntetyku na wartość sczepności. Fakt ten został również potwierdzony w badaniach przeprowadzonych na próbkach z kompozytem odwierconych z belek kondycjonowanych w warunkach laboratoryjnych, tj. w temp. ok. 20°C, po okresie ok. 3 lat ich przechowywania. Jako główne przyczyny nawet 3-krotnego wzrostu wartości siły i naprężenia potrzebnych do ścięcia próbek naukowcy podają czas potrzebny do całkowitego odparowania wody z emulsji oraz proces powolnego utleniania/twardnienia bitumu użytego do warstwy sczepnej.

Podsumowa...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników

Dlaczego warto się zarejestrować?

  • Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
  • Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
  • Zapoznasz się z materiałami video
  • Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Zarejestruj się

Logowanie

Wywiady

Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania

Jakie są główne wyzwania związane z realizacją inwestycji drogowych w regionie Dolnego Śląska? Waldemar Wojciechowski: Główne wyzwania związane z realizacją inwestycji w regionie Dolnego Śląska wynikają ze specyfiki geograficznej, społecznej i gospodarczej oraz potrzeby intensywnego rozwoju infrastrukturalnego regionu. Zróżnicowanie ukształtowan...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.