Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie
Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych konstrukcji w trudnych warunkach. Ostatecznie, odpowiednie stosowanie domieszek przynosi korzyści ekonomiczne, czyniąc je wartościowym narzędziem w nowoczesnym budownictwie.
Piśmiennictwo
- Łukowski P.: Domieszki do betonu w budownictwie mostowym. „Mosty”, 5/2014.
Przeczytaj również: Zastosowanie kruszyw wapiennych w betonie konstrukcyjnym
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: IBDiM to miejsce, w którym badania i innowacje mogą realnie poprawić jakość życia branży i społeczeństwa
Jakie wyzwania widzi Pan obecnie w branży drogowej w Polsce, zwłaszcza w kontekście rozwoju infrastruktury i zrównoważonego transportu? Janusz Bohatkiewicz: Obecnie branża drogowa w Polsce stoi przed wieloma wyzwaniami, które wynikają zarówno z dynamicznego rozwoju infrastruktury, jak i z konieczności dostosowania się do wymogów zrównoważonego t...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Rozdział mas ziemnych Rozdział mas ziemnych to działania projektowe i wykonawcze, które mają na celu wykonanie robót ziemnych przy minimalnych kosztach, z zachowaniem wymaganych projektem terminów i właściwej jakości robót. Dokonuje się tego na podstawie projektu technicznego budowli i obliczenia objętości mas ziemnych. Rozdział mas ziemnych sprowadza się zasadniczo do ustalenia: sposobu wykonywania wykopów i nasypów, ilości mas ziemnych do przemieszczenia oraz tego, w jakich kierunkach i na ...
Sprzęt wykorzystywany do budowy oraz naprawy nawierzchni mineralno-bitumicznych
Liczby i układu wałów gniotących na: Sposobu zagęszczania na [1]: Walce statyczne gładkie Walce statyczne gładkie stosowane są do zagęszczana podbudów z kruszyw i gruntów stabilizowanych, a także mieszanek mineralno-bitumicznych wytwarzanych i wbudowywanych na gorąco. Do podzespołów walca gładkiego należą [1]: Walce wibracyjne Walce wibracyjne (fot. 3) wykorzystywane są do zagęszczania warstw tłucznia, drogowych mieszanek nawierzchniowych oraz podłoży gruntowych. Zastosowanie układu wibracyjn...
Historyczny rozwój konstrukcji mostowych, cz. I
Jednym z przykładów budowy podpór kamiennych na umocnionym fundamencie palami drewnianymi jest most Ponte Sant Angelo (rys. 2). Most ten został zbudowany nad rzeką Tyber w roku 134 n.e. przez cesarza Hadriana jako część projektu mającego połączyć jego nowo wybudowane mauzoleum, znane jako Castel Sant’Angelo, z centrum miasta. Zbudowany z białego marmuru most składa się z pięciu łuków, z których środkowy jest największy. Na most prowadzi dziesięć oryginalnych aniołów z marmuru, zaprojektowanyc...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Dokonana i prognozowana eksploatacja górnicza Przedmiotowy odcinek drogi przed przebudową był poddany wpływom bardzo intensywnej eksploatacji górniczej, np. w okresie od 1980 do 2018 roku (dokumentację projektową wykonano w 2019 r.) sumaryczne wartości wskaźników deformacji kwalifikują rozpatrywany obszar od III kategorii terenu górniczego po stronie wschodniej (w rejonie skrzyżowania z ul. Kruczą) do V kategorii od strony DW933, maksymalne obniżenie terenu wynosiło ok. 15,5 m. Duże obniżenie...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...