Powstała nowa droga ‒ obwodnica Raciborza
Zakończyła się budowa obwodnicy Raciborza, stanowiącej 4 i 5 etap drogi Racibórz – Pszczyna od włączenia do DK45 w gminie Rudnik do granicy miasta na prawach powiatu Rybnik.
Inwestycja obejmowała odcinek dłuższego układu komunikacyjnego o przebiegu na kierunku wschód-zachód. Miała ona swój początek w miejscowość Rudnik skrzyżowanie z DK 45, a koniec na skrzyżowaniu ulic Rybnickiej i Piaskowej w Raciborzu. Droga stanowić będzie oś komunikacyjną, wewnątrzregionalną, spajającą miejscowości leżące w jej otoczeniu.
Projekt obwodnicy powstał na zlecenie samorządu miasta Racibórz, w ramach porozumienia z samorządem województwa śląskiego. Inwestorem był Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach, zaś generalnym wykonawcą – firma Strabag Infrastruktura Południe Sp. z o.o. Nadzór inwestorski przeprowadziła firma Drogowa Trasa Średnicowa, a projekt opracowała spółka Egis Polska.
Całkowita długość inwestycji wyniosła: 7,83 km.
Inwestycja została sfinansowana ze środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego oraz środków własnych.
Zakres prac obejmował budowę drogi dwujezdniowej, budowę pięciu wiaduktów drogowych i jednego mostu nad rzeką Odrą, budowę dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych oraz budowę elementów systemu odwodnienia i przepustów drogowych.
Podłoże gruntowe
Z uwagi na skomplikowane warunki gruntowe w rejonie inwestycji wykonawca otrzymał możliwość optymalizacji sposobu wzmocnienia podłoża przy zapewnieniu osiągnięcia zakładanych parametrów. Do wzmocnienia podłoża zastosowano betonowe kolumny przemieszczeniowe prefabrykowane głowicą żwirową oraz betonowe kolumny przemieszczeniowe prefabrykowane, zbrojone kształtownikiem stalowym z głowicą żwirową. Zastosowano również materac geosyntetyczny wypełniony kruszywem frakcji 0/31,5 mm, gr. 50 cm. Do stabilizacji powierzchniowej zastosowano spoiwo hydrauliczne (głębokość stabilizacji gruntu wynosiła 40 cm) oraz wykorzystano konsolidację statyczną drenami pionowymi.
Dzięki wczesnemu rozpoznaniu warunków gruntowych, a tym samym – odpowiedniemu przygotowaniu, wykonawca nie notował przestojów związanych z wyborem odpowiedniego rozwiązania technicznego.
Korzyści z inwestycji
Dzięki inwestycji budowy regionalnej drogi na odcinku Racibórz – Pszczyna powstała północno-wschodnia obwodnica Raciborza. Wprowadzenie szeregu urządzeń bezpieczeństwa ruchu, jak również elementów związanych z ochroną środowiska sprawiło, iż znacząco poprawiono bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
Parametry trasy głównej:
Klasa techniczna drogi: GP,
Prędkość projektowa: 70 km/h,
Kategoria ruchu: KR6,
Nośność nawierzchni: 115 kN/oś,
Przekrój poprzeczny dwujezdniowy: 22 x 2,
Szerokość pasa dzielącego: min 3,00 m,
Szerokość pasa ruchu: 3,50 m,
Szerokość utwardzonego pobocza: 2,0 m,
Wysokość skrajni pionowej: min 4,70 m.
Przygotowała redakcja przy współpracy
z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Katowicach
Przeczytaj również: Obwodnica Ustronia będzie dłuższa
Komentarz firmy
Witold Bembenek – Dyrektor Kontraktu, Dyrektor Oddziału Katowice, STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o.
Wykonawca STRABAG Infrastruktura Południe Sp. z o.o. na przedmiotowej inwestycji zastosował innowatorskie rozwiązanie dla wykonania warstwy materaca transmisyjnego z prętów kompozytowych z włókna szklanego GFRP o średnicy 10 i 7 mm oraz wytrzymałości charakterystycznej na rozciąganie nie mniejszej niż 1100 MPa. Wykonano w tej technologii łącznie około 56 tys. m2 wzmocnienia podłoża.
Szczególną uwagę można zwrócić na długość obiektu mostowego nad rzeką Odrą, która wynosiła 365 metrów. Obiekt był wykonywany i sprężany w ośmiu etapach. Z uwagi na obfite opady deszczu w okresach wiosenno-letnich teren budowy był trzy razy zalany wodami z rzeki Odry.
Nowatorskie rozwiązanie zastosowane przez ZDW w Katowicach w zakresie nawierzchni bitumicznych i bardzo dobra jakość wykonania warstwy ścieralnej w technologii cichych nawierzchni BBTM w znaczący sposób ograniczają jej głośność, a tym samym zwiększą komfort jazdy obwodnicą.
Współpraca na linii Wykonawca – Zamawiający ZDW w Katowicach i Nadzór przebiegała wzorowo, o czym może świadczyć dotrzymanie terminu kontraktowego zadania, który przypadał na trudny zimowy okres 2022 roku. Z tego względu zadanie zostało praktycznie wykonane w końcu 2021 roku. Na 2022 r. przypadał formalny zakres robót, czyli uzyskanie pozwolenia na użytkowanie drogi i obiektów mostowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...