Paweł Katarzyński: Staramy się podążać z duchem czasu i wdrażać nowości
Jak zapatruje się Pan na wszelkie nowości technologiczne, które oferuje współczesne drogownictwo? Czy są już przykłady takich zastosowań?
Paweł Katarzyński: Staramy się podążać z duchem czasu i wdrażać nowości, które mogą ułatwić i usprawnić inwestycje. Jesteśmy w trakcie budowy dwóch nowych mostów (w Rogalinku i we Wronkach) w technologii nawisowej, co jest ewenementem na drogach wojewódzkich w kraju. Polega na odcinkowym betonowaniu przy użyciu przesuwnego urządzenia formującego. Dodatkowo w celu zachowania globalnej stateczności „wahadła” stosuje się symetrycznie rozstawione podpory tymczasowe bierne i utwierdzenie dźwigara na podporze. Ta metoda ułatwia budowanie obiektów na trudno dostępnym terenie, umożliwia niezależne wznoszenie konstrukcji na kilku stanowiskach i likwiduje konieczność stosowania rusztowań. Innowacyjną technologię zastosowaliśmy również podczas zakończonego w 2021 r. remontu zabytkowego wiaduktu w Gnieźnie.
Ze względu na trudności w prowadzeniu robót nad czynną trakcją kolejową zdecydowaliśmy się przenieść stalową, ważącą ponad 190 ton konstrukcję na dojazd do obiektu i tam przeprowadzić remont. Konstrukcję punktowo oparto pod słupkami dźwigarów głównych i za pomocą siłowników przesunięto – centymetr po centymetrze – po tymczasowo zamontowanych podporach. Operacja ta odbyła się dwukrotnie, trwała kilka godzin, przy zachowanym ruchu pociągów. Innymi przykładami zastosowania przez nas nowych rozwiązań mogą być np.: remont nawierzchni w technologii betonu wałowanego (RCC), remont z wykonaniem podbudowy z mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej (MCE) czy stosowanie do mas bitumicznych asfaltów wysokomodyfikowanych.
Wielkopolska to intensywnie zalesiony teren. Czy pogodzenie drogowych inwestycji z dbaniem o środowisko stanowi wyzwanie?
Paweł Katarzyński: Tak, to spore wyzwanie. Wielkopolska jest bowiem nie tylko zalesionym terenem, ale i w dużej mierze chronionym. Znajdują się tu dwa parki narodowe i 12 parków krajobrazowych, których łączna powierzchnia wynosi ponad 1940 km kw. Do tego dochodzą: 123 rezerwaty przyrody, 32 obszary chronionego krajobrazu czy niemal 50 obszarów Natura 2000. Znalezienie pośród tych wszystkich pięknych i bogatych środowiskowo terenów miejsca na drogi bywa trudne i żmudne. A nawet wtedy, kiedy sądzimy, że już to miejsce znaleźliśmy, pojawiają się przeszkody. To chociażby wspomniane już wcześniej piętrzące się, skomplikowane i często sprzeczne ze sobą wymogi, które trzeba spełnić. Bywa i tak, że kompetentne w temacie instytucje dają nam zielone światło na inwestycję, ale realizację blokują zastrzeżenia społeczne.
234,7 mln zł to kwota, którą na rok 2022 otrzymało województwo wielkopolskie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. Jak te środki wpłyną na rozwój Wielkopolski?
Paweł Katarzyński: Kwota ta nie dotyczy zadań na drogach wojewódzkich. Nabór obejmował wyłącznie drogi gminne i powiatowe. W grudniu 2021 r. udało się nam natomiast uzyskać dofinansowanie dla tzw. zadań obwodnicowych z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg. W naborze obowiązywał limit wniosków. Każde województwo – niezależnie od wielkości terytorium czy liczby kilometrów dróg – mogło złożyć trzy wnioski.
Jednak z uwagi na ogrom potrzeb i szeroką, liczącą ponad 2,7 tys. km siatkę dróg Zarząd Województwa Wielkopolskiego zdecydował się ubiegać o wsparcie dla pięciu zadań, które znajdują się na liście inwestycji ujętych w Planie Transportowym dla Województwa. Zwłaszcza że wszystkie te projekty były już w trakcie procedur przygotowujących do realizacji inwestycji. Trzy podstawowe wnioski dotyczyły dofinansowania dla budowy obwodnic: Rogoźna, Szamotuł i Kościana, a wnioski rezerwowe obwodnic: Łobżenicy i Trzcianki. Uzyskaliśmy wsparcie w wysokości 50 procent wartości zadania dla trzech podstawowych inwestycji. W przypadku obwodnic Rogoźna i Szamotuł szacujemy, że budowy będą kosztować ok. 100 mln zł, a w przypadku Kościana – 61 mln zł.
Dziękuję za rozmowę.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for compliance
Jakie są priorytety firmy w obszarze zrównoważonego rozwoju i ochrony środowiska naturalnego? Czy firma planuje podejmować konkretne działania w celu osiągnięcia neutralności klimatycznej? Kamila Czaja: Jako firma zdecydowaliśmy się zobowiązać do przestrzegania Porozumienia Paryskiego (Paris Agreement), tj. międzynarodowego traktatu dotyczącego ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
Brak lub niska świadomość znaczenia surowców mineralnych dla rozwoju społecznego i gospodarczego wpływa i będzie wpływać w przyszłości na brak akceptacji dla rozwoju branży górniczej (czy szerzej: surowcowej) w Polsce. Takie zjawiska już obserwujemy w kraju i przybierają one formę protestów przeciwko rozwojowi kopalni w danym miejscu. Obecnie niejednokrotnie stanowi to istotną barierę rozwoju górnictwa, które poza tym, że dostarcza niezbędnych do rozwoju gospodarczego surowców mineralnych, to...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nowe wzorce i standardy – wytyczne WR-M-72 Z uwagi na opisany w punkcie 2 najczęściej zły stan techniczny urządzeń obcych zostały opracowane stosowne wytyczne, które zdaniem zleceniodawcy i autorów mogą poprawić tę niezadowalającą pod względem technicznym problematykę. Idea powstania grupy wytycznych, m.in. dotyczących urządzeń obcych, wynikała z konieczności aktualizacji istniejących rozwiązań technicznych stosowanych w infrastrukturze komunikacyjnej w naszym kraju. Dynamiczna zmiana poziomu...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Podział koparek jednonaczyniowych ze względu na wielkość naczynia roboczego i przeznaczenie [2]: uniwersalne (budowlane) – pojemność łyżki do 2 m3, odkrywkowe – pojemność łyżki: 3-10 m3, nadkładowe – pojemność łyżki: 4-140 m3, zgarniakowe – pojemność łyżki: 4-180 m3. Podział według rodzaju osprzętu [2]: koparka z osprzętem przedsiębiernym (nadsiębiernym) – koparka przedsiębierna (nadsiębierna), koparka z osprzętem podsiębiernym – koparka podsiębierna, koparka z osprzętem zgarniakowym (zabiera...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Nawierzchnie podatne i półsztywne z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej W skład konstrukcji nawierzchni podatnej lub półsztywnej z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej wchodzą: Warstwa nawierzchniowa Podbudowa zasadnicza Podbudowa pomocnicza Warstwa mrozoochronna Schemat i nazwy tych warstw konstrukcji nawierzchni podatnych i półsztywnych z warstwą nawierzchniową z mieszanki niezwiązanej są przedstawione w tab. 3. Ten schemat stanowi podstawę dla projektowania i budowy ...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami? Wątpliwości w praktyce wywołuje to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Kwestię tę rozstrzygnął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie w wyroku z 17 października 2023 r., sygn. akt II SA/Ol 474/23. W tej sprawie starosta olsztyński zatwierdził projekt czasowej organizacji ruchu drogowego na drodze gminnej. Polegało to na wyłączeniu z ruchu kołowego części ulicy i usytuowan...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
Wnioski Wprowadzenie innowacyjnych metod pomiarowych opartych na technologii dronów i fotogrametrii do branży górniczej stanowi znaczący krok naprzód w efektywności, dokładności i bezpieczeństwie prac w kopalniach odkrywkowych oraz zakładach przeróbczych. Analiza omawianych metod wyraźnie pokazuje, że wykorzystanie dronów w połączeniu z zaawansowaną technologią fotogrametryczną zapewnia nie tylko wysoki poziom precyzji, ale również przyspiesza procesy pomiarowe oraz umożliwia kompleksową kont...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
Wytyczne i realia użytkowania W obecnie stosowanych wytycznych do projektowania [7] znajdują się m.in. zapisy: „Szerokości jezdni i pierścienia ronda jednopasowego powinny zapewniać przejezdność pojazdu miarodajnego”. Zdaniem autorów, przyjmując założenie, że pojazd miarodajny (np. pojazd ciężarowy z naczepą) będzie poruszał się po przejezdnym pierścieniu, zgodnie z zapisami ustawy o drogach publicznych [9] należy uznać pierścień jako część jezdni przeznaczonej do ruchu. Takie założenie wynos...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...
Relacja z XV edycji konferencji Infrastruktura Polska i Budownictwo
19 marca 2024 roku, w hotelu Sheraton Grand Warsaw, odbyła się XV jubi...
IV Konferencja Drogowo-Kruszywowa
28 lutego ‒ 1 marca 2024 r. w Zakopanem obyła się IV edycja Konferencj...