Paweł Katarzyński: Staramy się podążać z duchem czasu i wdrażać nowości

Paweł Katarzyński, dyrektor Wielkopolskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich w Poznaniu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” odpowiada na pytania dotyczące priorytetów inwestycyjnych w Wielkopolsce, współpracy z lokalnymi samorządami oraz koncepcji rozwoju regionalnej sieci dróg rowerowych. Dzieli się także swoimi przemyśleniami na temat nowości technologicznych oferujących współczesne drogownictwo oraz zastanawia się, czy pogodzenie drogowych inwestycji z dbaniem o środowisko stanowi wyzwanie.

Paweł Katarzyński: Staramy się podążać z duchem czasu i wdrażać nowości
Może pochwalić się Pan dużym doświadczeniem w branży drogowej. Co Pana zdaniem jest decydujące w zakresie skutecznego realizowania inwestycji drogowych?

Paweł Katarzyński: Dla skutecznego przebiegu inwestycji zwykle decydująca jest nie sama jej realizacja, a poprzedzający ją proces przygotowań. To żmudne i skomplikowane procedury, które pochłaniają kilka, a czasem nawet kilkanaście lat. Od dawna mówi się o tym, że prawo budowlane trzeba upraszczać, ale w odpowiedzi widzimy raczej odwrotny trend. Z roku na rok przybywa formalności, decyzji administracyjnych, które trzeba uzyskać, i wymagań, które trzeba spełnić. Dodatkowo te wymagania często nawzajem się wykluczają albo są zupełnie niezrozumiałe, wręcz utrudniają realizację inwestycji.

Tak jest chociażby z warunkami środowiskowymi, które są takie same dla nowych, jak i starych dróg. To znaczy, że musimy spełnić m.in. takie same normy hałasu w przypadku zarówno budowy nowej drogi przez pole, jak i przebudowy starej, ruchliwej, przelotowej drogi w mieście. To niewykonalne i oderwane od rzeczywistości. Oczywiście, zależy nam na tym, by jak najmniej ingerować w środowisko i komfort życia ludzi, ale nie sposób zrealizować inwestycję drogową bez jakiejkolwiek ingerencji. Wydawać by się mogło, że wszystkim instytucjom uczestniczącym w procesie przygotowań powinno zależeć na wspólnym celu, jakim jest realizacja inwestycji. Tymczasem mam wrażenie, że każda z instytucji myśli wyłącznie o swojej wąskiej dziedzinie, wskazuje problemy i bariery, ale nie wskazuje rozwiązań, które mogłyby nas wszystkich zbliżyć do celu. Szkoda, bo na pewno moglibyśmy budować drogi szybciej i skuteczniej.

Wywiady

Konrad Romik: Bezpieczeństwo ruchu drogowego w naszym kraju z roku na rok się poprawia

Konrad Romik, Sekretarz Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, w rozmowie z Anną Górską-Zychlą odpowiada na pytania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, poprawy infrastruktury oraz założeń dążących do zmniejszenia liczby wypadków o połowę do 2030 r. Jak wygląda aktualnie stan bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce? Konrad R...

Relacje

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.