Odnowione mosty i wiadukty usprawnią połączenie kolejowe z Wrocławia w Karkonosze
Za blisko 125 mln zł zostanie przeprowadzony remont dwóch ponad 130-letnich mostów nad Bobrem, czterech wiaduktów w Wałbrzychu i ośmiu przejazdów kolejowo-drogowych między Wałbrzychem a Jelenią Górą. Utrzymany zostanie atrakcyjny czas przejazdu z Wrocławia w Karkonosze. Podpisano umowę z KPO na realizację prac.

Na ważnej nie tylko dla Dolnego Śląska trasie Wrocław – Jelenia Góra kursuje kilkadziesiąt pociągów dziennie. Mosty, wiadukty i przejazdy stanowią ważne ogniwa tej linii kolejowej. Dwie ponad 130-letnie przeprawy w pętli rzeki Bóbr w Kotlinie Marciszowskiej między Sędzisławem a Marciszowem będą wyremontowane. Stalowe konstrukcje odnowimy, wzmocnimy i zabezpieczymy. Prace obejmą również kamienne przyczółki i filary.
Utrzymanie dobrego czasu podróży zapewnią prace przy czterech wiaduktach w Wałbrzychu. Dwa kamienne kolosy na ul. Gdyńskiej i ul. S. Moniuszki zostaną przebudowane. Pozostałe na ul. 1-go Maja i przy stacji Wałbrzych Fabryczny przejdą gruntowny remont. Obiekty są istotnym elementem nie tylko linii kolejowej. Wiadukty zapewniają mieszkańcom sprawną komunikację drogową w mieście. Najstarszym objętym pracami wiaduktem jest kamienny obiekt na ul. Stanisława Moniuszki. Przeprawę wykonano w 1860 roku.
Bezpieczeństwo w ruchu kolejowo-drogowym zwiększy modernizacja ośmiu przejazdów. Skrzyżowanie drogi z torami w Wałbrzychu na ul. Gwarków zostanie wyposażone w nowe rogatki i sygnalizatory. Wyremontowane będą jezdnie i chodniki. Zamontowane zostanie nowe oświetlenie LED. Prace obejmą m.in. przejazdy w Wałbrzychu na ul. M. Reja, ul. Kasprzaka i w Marciszowie na ul. Nadrzecznej i ul. Polnej.
W zakresie umowy jest również remont 7 km torów i sieci trakcyjnej na odcinku Wałbrzych Fabryczny – Sędzisław. Ich efektem będzie przywrócenie rozkładowej prędkości pociągów o 20 km/h wyższej niż obecnie – do 100-120 km/h oraz możliwości przewozu cięższych ładunków. Zagwarantuje to utrzymanie atrakcyjnych podróży. Kolej będzie mogła również efektywniej przewozić kamień z dolnośląskich kopalni.
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 274 na odcinku Wrocław Świebodzki – Jelenia Góra – prace na szlaku Marciszów – Sędzisław, Wałbrzych Miasto – Wałbrzych Fabryczny oraz na obiektach inżynieryjnych” zrealizuje firma PORR. Po fazie projektowania, jesienią planowane są roboty. Szacowany czas realizacji inwestycji to 26 miesięcy. Wartość projektu ze środków z KPO wynosi ok. 125 mln.
źródło i fot. PKP PLK S.A.
Przeczytaj również: Mosty na terenie województwa podkarpackiego
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Skrobisz: Dyrektor egzekwuje przestrzeganie przepisów, rozumiejąc jednocześnie realia prowadzenia kopalń
Marcin Skrobisz, dyrektor Okręgowego Urzędu Górniczego w Krakowie, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” przedstawia swoją wizję nowoczesnego nadzoru górniczego, który łączy profesjonalizm z otwartością na dialog z branżą, i wskazuje, że kluczowe jest nie tylko egzekwowanie przepisów, ale także wspieranie przedsiębiorców w działaniach na r...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...