Odbudowa historycznego mostu w Prudniku
Badania obiektu
Most jest obiektem unikalnym w skali województwa opolskiego, dlatego istotne było zachowanie jego historycznej zabytkowej architektury. Wszyscy uczestnicy projektu – inwestor, projektant i wykonawca − działali w porozumieniu z konserwatorem zabytków, aby w procesie rewitalizacji oraz dostosowania do współczesnych wymagań technicznych zachować historyczną formę obiektu.
Pierwotna decyzja wojewódzkiego konserwatora zabytków nakazywała zachowanie istniejącej konstrukcji i dostosowanie jej nośności do nowych warunków komunikacyjnych. Przeprowadzone ekspertyzy wykazały, że stan techniczny elementów konstrukcyjnych jest niedostateczny, a w przypadku jednego z przęseł skrajnych − przedawaryjny. Na podstawie badań i pobranych próbek (rdzeni) stwierdzono, że elementy skalne były spękane, a zaprawa je spajająca uległa całkowitej destrukcji – nie wykazywała żadnych właściwości wiążących. Wyniki badań nie pozostawiały wątpliwości, że jakość kamiennego muru będzie się pogarszać pod wpływem czynników termiczno-wilgotnościowych oraz obciążenia. Badania próbek rdzeniowych potwierdziły bardzo zły stan techniczny ścian i sklepień. Dodatkowo ze względu na znaczny stopień niejednorodności oraz praktycznie brak spoiwa łączącego bloki kamienne nie było możliwe dokładne określenie wytrzymałości.
Badania materiałów konstrukcyjnych oraz ogólnego stanu technicznego konstrukcji wykazały, że ewentualny remont z zagwarantowaniem nośności, jaką powinien spełniać obiekt położony w ciągu drogi krajowej pełniącej dodatkowo strategiczną funkcję pod kątem obronności kraju (min. klasa B wg PN-85/S-10030 oraz STANAG 2021), nie był możliwy bez gruntownej przebudowy.
Ponadto w ekspertyzie wykazano, że wygląd mostu odbiegał od stanu pierwotne...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych,
p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA w OpoluMost nad rzeką Prudnik jest zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 40, która odgrywa istotną rolę w obsłudze ruchu na osi wschód – zachód w południowej części województwa opolskiego oraz w obsłudze ruchu przejść granicznych z Czechami. Zadanie polegające na rozbiórce istniejącego i budowie nowego mostu w miejscowości Prudnik zostało zakończone w 2018 roku. W ramach tego przedsięwzięcia został rozebrany istniejący obiekt mostowy, który swoimi parametrami nie spełniał wymogów, jakie aktualnie stawiane są obiektom inżynierskim znajdującym się w ciągach dróg krajowych. Znacznym utrudnieniem w realizacji budowy było położenie obiektu w centrum miejscowości. Brak przepustowości istniejących dróg objazdowych wymusił wybudowanie tymczasowej drogi objazdowej wraz z obiektem mostowym. Przedmiotowy most, tak jak większość mostów sklepionych, charakteryzuje czytelny układ sił i wyraźnie widoczna stateczność. Jest on budowlą symetryczną względem dwóch płaszczyzn, z dominującym regularnym rytmem łukowych sklepień. Stateczność konstrukcji dodatkowo podkreślają poszerzone filary wykończone od czoła regularnymi ciosami z granitu. Pomimo stosunkowo niedużych rozpiętości przęseł obiekt jest unikalny w skali województwa opolskiego. Na tym obszarze istnieje szereg mostów kamiennych sklepionych z co najmniej XIX-wieczną metryką, jednak są to zazwyczaj konstrukcje o rozpiętości przęsła mniejszej niż 2-3 m. W związku z powyższym zasadne było, aby most znajdujący się w ciągu ul. Batorego przez rzekę Prudnik zachował historyczną zabytkową architekturę, będącą świadectwem XIX-wiecznej techniki na terenie Opolszczyzny. Nowo wykonany obiekt doskonale wpisuje się rozwiązaniami technicznymi w otoczenie zabytkowe miasta. Konstrukcja mostu oddaje w pełni charakter poprzedniego obiektu. Modernizacja tego XIX-wiecznego obiektu – najważniejszej przeprawy mostowej miasta Prudnik − była o tyle ważna, że obiekt ma istotny wpływ na przepustowość ruchu w mieście. Koszt całego przedsięwzięcia to kwota około 10 mln zł. Jako ciekawostkę warto dodać, że w ramach Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem jest promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa, GDDKiA Oddział w Opolu w czerwcu 2019 r. otrzymał nagrodę za rewitalizację obiektu mostowego – Dzieło Mostowe Roku 2018 Most nad rzeką Prudnik w ciągu DK40 w Prudniku.
Krzysztof Pokorski,
SMP ProjektanciMiasto Prudnik od początków swego istnienia korzystało z przepraw mostowych. Znaczący wpływ na rozwój i tradycje lokalnego budownictwa mostowego miała lokalizacja. Szybka realizacja założeń projektowych była niezbędna z uwagi na bardzo zły stan techniczny obiektu. Istotna była również konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zmiany parametrów pieszo-ruchowych drogi. W ramach inwestycji odtworzono trójprzęsłowy obiekt łukowy oparty na masywnych, żelbetowych przyczółkach i podporach pośrednich w formie masywnych ścian. Parametry obiektu zostały dostosowane do zakładanych wymagań użytkowych, uwzględniając przy tym miarodajny przepływ wód oraz ekologiczną funkcję koryta rzeki. Oś mostu wyznaczono po śladzie osi istniejącej. Obiekt na stałe wpisał się w krajobraz jako historyczna przeprawa mostowa Prudnika, miasta obfitującego z zabytki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
Charakterystyka podłoża gruntowego dla drogownictwa Zgodnie z definicją zaczerpniętą z katalogu typowych konstrukcji [1] za podłoże gruntowe nawierzchni uważa się strefę gruntu rodzimego lub nasypowego zalegającego poniżej spodu konstrukcji, której właściwości mają wpływ na projektowanie, wykonanie i eksploatację nawierzchni. Istotne jest zatem, aby grunty występujące w omawianym podłożu charakteryzowały się odpowiednimi parametrami mechanicznymi. W drogownictwie za wypadkową ocenę przydatnoś...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...