Odbudowa historycznego mostu w Prudniku
Most w Prudniku jest jedną z dwóch przepraw prowadzących ruch samochodowy przez rzekę Prudnik w mieście. XIX-wieczny obiekt był w złym stanie technicznym i zdecydowano o jego remoncie. Celem inwestycji było przede wszystkim zwiększenie bezpieczeństwa oraz poprawa komfortu użytkowników przy zachowaniu historycznego charakteru mostu.
Inwestycja dotyczyła rozbiórki istniejącego obiektu i budowy nowego mostu w ciągu drogi krajowej nr 40 w km 18 + 791 znajdującego się w miejscowości Prudnik w województwie opolskim. Most w Prudniku przecina rzekę o tej samej nazwie. Inwestorem była Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. Projekt wykonało Biuro SMP Projektanci Sp. z o.o. Sp. k. z Poznania, natomiast generalnym wykonawcą była firma Himmel i Papesch Opole Sp. z o.o.
Rys historyczny
Prudnik otoczony jest niemal ze wszystkich stron rzeką Prudnik i wpadającym do niej Złotym Potokiem. Most wybudowano w 1854 r. i zastąpił „stary” obiekt z 1702. Most przestał być funkcjonalny dla lokalnej społeczności ze względu na zbyt małą szerokość. Budowę,,nowego” mostu rozpoczęto 19 lipca 1854 r., a zakończono i oddano do użytku jeszcze przed końcem roku. Takie tempo budowy świadczy o dużym znaczeniu obiektu. Podczas użytkowania często zdarzały się powodzie, którym most musiał się opierać. Pierwsza miała miejsce jeszcze podczas budowy – w sierpniu 1854 r. Wmurowany w ścianę czołową przyczółka prawobrzeżnego kamień piaskowca prawdopodobnie stanowi przypomnienie o wysokiej wodzie. Kolejne miały miejsce m.in. w 1903 r. oraz w 1997 r.
Ustrój nośny
...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Pydych,
p.o. Dyrektora Oddziału GDDKiA w OpoluMost nad rzeką Prudnik jest zlokalizowany w ciągu drogi krajowej nr 40, która odgrywa istotną rolę w obsłudze ruchu na osi wschód – zachód w południowej części województwa opolskiego oraz w obsłudze ruchu przejść granicznych z Czechami. Zadanie polegające na rozbiórce istniejącego i budowie nowego mostu w miejscowości Prudnik zostało zakończone w 2018 roku. W ramach tego przedsięwzięcia został rozebrany istniejący obiekt mostowy, który swoimi parametrami nie spełniał wymogów, jakie aktualnie stawiane są obiektom inżynierskim znajdującym się w ciągach dróg krajowych. Znacznym utrudnieniem w realizacji budowy było położenie obiektu w centrum miejscowości. Brak przepustowości istniejących dróg objazdowych wymusił wybudowanie tymczasowej drogi objazdowej wraz z obiektem mostowym. Przedmiotowy most, tak jak większość mostów sklepionych, charakteryzuje czytelny układ sił i wyraźnie widoczna stateczność. Jest on budowlą symetryczną względem dwóch płaszczyzn, z dominującym regularnym rytmem łukowych sklepień. Stateczność konstrukcji dodatkowo podkreślają poszerzone filary wykończone od czoła regularnymi ciosami z granitu. Pomimo stosunkowo niedużych rozpiętości przęseł obiekt jest unikalny w skali województwa opolskiego. Na tym obszarze istnieje szereg mostów kamiennych sklepionych z co najmniej XIX-wieczną metryką, jednak są to zazwyczaj konstrukcje o rozpiętości przęsła mniejszej niż 2-3 m. W związku z powyższym zasadne było, aby most znajdujący się w ciągu ul. Batorego przez rzekę Prudnik zachował historyczną zabytkową architekturę, będącą świadectwem XIX-wiecznej techniki na terenie Opolszczyzny. Nowo wykonany obiekt doskonale wpisuje się rozwiązaniami technicznymi w otoczenie zabytkowe miasta. Konstrukcja mostu oddaje w pełni charakter poprzedniego obiektu. Modernizacja tego XIX-wiecznego obiektu – najważniejszej przeprawy mostowej miasta Prudnik − była o tyle ważna, że obiekt ma istotny wpływ na przepustowość ruchu w mieście. Koszt całego przedsięwzięcia to kwota około 10 mln zł. Jako ciekawostkę warto dodać, że w ramach Konkursu Związku Mostowców Rzeczpospolitej Polskiej, którego celem jest promowanie nowoczesnych rozwiązań w zakresie techniki mostowej, a w efekcie systematyczne podnoszenie poziomu polskiego mostownictwa, GDDKiA Oddział w Opolu w czerwcu 2019 r. otrzymał nagrodę za rewitalizację obiektu mostowego – Dzieło Mostowe Roku 2018 Most nad rzeką Prudnik w ciągu DK40 w Prudniku.
Krzysztof Pokorski,
SMP ProjektanciMiasto Prudnik od początków swego istnienia korzystało z przepraw mostowych. Znaczący wpływ na rozwój i tradycje lokalnego budownictwa mostowego miała lokalizacja. Szybka realizacja założeń projektowych była niezbędna z uwagi na bardzo zły stan techniczny obiektu. Istotna była również konieczność poprawy bezpieczeństwa ruchu oraz zmiany parametrów pieszo-ruchowych drogi. W ramach inwestycji odtworzono trójprzęsłowy obiekt łukowy oparty na masywnych, żelbetowych przyczółkach i podporach pośrednich w formie masywnych ścian. Parametry obiektu zostały dostosowane do zakładanych wymagań użytkowych, uwzględniając przy tym miarodajny przepływ wód oraz ekologiczną funkcję koryta rzeki. Oś mostu wyznaczono po śladzie osi istniejącej. Obiekt na stałe wpisał się w krajobraz jako historyczna przeprawa mostowa Prudnika, miasta obfitującego z zabytki.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych
Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...