Obwodnica m. Grębocice
2 czerwca br. odbyło się oficjalne oddanie do użytku całkiem nowej drogi z Grębocic do Kwielic. Gospodarzem wydarzenia był Wójt Gminy Grębocice Roman Jabłoński. Podczas otwarcia mieszkańców zaproszono do honorowego przejazdu rowerami po ścieżce rowerowej wybudowanej tuż obok nowej trasy. Obwodnica ma odciążyć ruch drogowy we wsiach i ułatwić dotarcie na nowy szyb kopalni.
Nowo wybudowana droga biegnie po starym śladzie, który został dodatkowo poszerzony o tereny powstałe z wykupu działek, za blisko 1,5 mln zło. Procedura była objęta procedurą ZRID. Trasa łączy drogę powiatową 1134D w m. Grębocice (0+510 km) z drogą powiatową nr 1128D w m. Kwielice (5+170 km). Zamawiającym inwestycję była Gmina Grębocice, a wykonawcą firma Przedsiębiorstwo Budownictwa Drogowego Sp. z o.o., która wybudowała ją w 12 miesięcy. Natomiast za projekt inwestycji odpowiedzialne było Biuro Projektów i Ekspertyz Budownictwa Komunikacyjnego Z. Kokoszka. Całkowity koszt realizacji to 15 953 294,12 zł brutto, z czego 10 200 000,00 zł pochodził z Programu Rządowego Fundusz Polski Ład: Program Inwestycji Strategicznych.
Opis przedsięwzięcia
Dane techniczne: kategoria drogi: gminna klasa drogi: L szerokość całkowita jezdni: 2 x 3,50 m szerokość pobocza: min. 1,00 m prędkość projektowana: 50 km/h szerokość chodnika: 2,00 m szerokość ścieżki rowerowej (ścieżka dwukierunkowa): 2,0 m, spadek poprzeczny 2% szerokość ciągu pieszo-rowerowego: 2,5-3,6 m rodzaj nawierzchni drogi: bitumiczna rodzaj nawierzchni chodnika: kostka betonowa ciąg pieszo-rowerowy: bitumiczny nawierzchnia zjazdów: bitumiczna miejsca postojowe: 6 szt. ‒ 6,00 m x 2,5 m |
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Rafał Skowronek, Tensar Polska sp. z o.o.
Bardzo się cieszymy, że rozwiązania firmy Tensar przyczyniły się do realizacji inwestycji mającej na celu budowę drogi z Grębocic do Kwielic, czyli tzw. obwodnicy Grębocic. Było to możliwe dzięki zaangażowaniu i współpracy wszystkich stron tego przedsięwzięcia. W miejscu drogi gruntowej powstała droga kategorii KR3, która z pewnością odciąży ruch drogowy oraz ułatwi dotarcie do nowego szybu GG-1 w zagłębiu miedziowym na Dolnym Śląsku. Szyb ten jest najgłębszym tego typu obiektem w Europie – dno szybu znajduje się na głębokości 1348 m.
Jako firma stosująca innowacyjne rozwiązania zawsze staramy się być obecni już w początkowej fazie inwestycji i tak było również w tym przypadku. Dzięki temu wiemy, z jaką sytuacją geologiczną mamy do czynienia, co z kolei decyduje, jak dana konstrukcja drogowa będzie wyglądać. Unikalne zastosowanie georusztów wielokierunkowych w funkcji stabilizacji wpływa na trwałość dróg. Georuszty wielokierunkowe zapobiegają przemieszczaniu się kruszywa, co przekłada się na znaczną redukcję deformacji w podłożu, a później w górnych warstwach konstrukcji drogowych. Dzięki zastosowaniu georusztów wielokierunkowych możliwa była również optymalizacja struktury. Oznacza to, że w porównaniu do konstrukcji bez georusztów warstwy kruszywa mogły być zdecydowanie cieńsze, a to z kolei przełożyło się na koszt samej inwestycji oraz na redukcję śladu węglowego. Czujemy dużą satysfakcję, że po raz kolejny udało się nam uczestniczyć w tak ważnej inwestycji. Zdajemy sobie sprawę, jak istotna jest odpowiednia infrastruktura drogowa w miejscu, w którym znajdują się kopalnie miedzi.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi
Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Warunki geotechniczne podłoża a ocena grupy jego nośności
W artykule przedstawiono problematykę oceny warunków gruntowo-wodnych dla projektowanych nawierzchni drogowych. Wskazano potencjalne błędy w klasyfikacji warunków prostych i złożonych, a także odpowiednią grupę nośności podłoża. Szczególną uwagę zwrócono na występowanie gruntów słabonośnych oraz nasypów, dla których zaproponowano nową, praktyczną definicję. Na przykładach zilustrowano powszechne błędy w określaniu grup nośności podłoża. Podłoże gruntowe jest nieodłączną częścią obiektów budow...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Forum dyskusyjne: Zwiększenie odporności mostów na zagrożenia powodziowe – kluczowe strategie
Zmiany klimatyczne na świecie są faktem. Ostatnia powódź w Europie Środkowej, szczególnie w dorzeczu Odry we wrześniu 2024 r., skłania do refleksji nad bezpieczeństwem użytkowania obecnie projektowanych i budowanych obiektów drogowych. Wydaje się, że konieczne jest przygotowanie ogólnopolskiego programu zabezpieczenia przed powodzią, którego wdrożenie spowoduje minimalizację skutków powodzi. W tym programie, obok budowy systemu obiektów hydrotechnicznych, powinna znaleźć się także budowa most...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Problemy techniczne związane z przebudową drogi powiatowej na deformującym się terenie górniczym
Realizacja inwestycji drogowej na aktywnym terenie górniczym stwarza wiele problemów technicznych niespotykanych w innych regionach. Istotnym problemem jest zmiana współrzędnych pionowych i poziomych punktów terenowych w okresie od wykonania dokumentacji projektowej do rozpoczęcia robót, ale także w czasie realizacji inwestycji – te zmiany są nierównomierne na odcinku drogowym. Specyficzne dla śląskich terenów górniczych są zróżnicowanie warunków geotechnicznych nawet na krótkich odcinkach dr...
Kalendarium
Relacje
VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...