Obwodnica Lipska
Michał Czauderna
dyrektor zarządzający, TRAKT
Biuro Projektów TRAKT na początku 2021 r. podpisało umowę z Generalnym Wykonawcą – firmą BUDIMEX S.A. – na kompleksowe prace projektowe, dotyczące około 6,4 km odcinka obwodnicy Lipska w ciągu drogi krajowej nr 79. Koordynowaniem prac projektowych zajmowało się Biuro Techniczne BUDIMEX. Mimo że umowa dotyczyła jednego odcinka tej samej drogi, jej realizacja wymusiła wykonanie czterech osobnych projektów i złożenia czterech niezależnych wniosków o ZRID. Projekty dotyczyły następujących zadań: 1 – zbiornika retencyjnego ZE-1.1., 2 – odcinka obwodnicy o długości około 5,4 km, 3 – odcinka obwodnicy o długości około 0,8 km, 4 – odcinka obwodnicy o długości około 0,2 km (rondo z DW-747).
Powyższy podział wynikał z decyzji wydanych na wcześniejszych etapach prac projektowych, ale przede wszystkim z faktu, że równoległą inwestycję prowadził Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich – przebudowa drogi wojewódzkiej nr 747. Wymusiło to potrzebę szukania niestandardowych rozwiązań, aby nie blokować uzyskiwania uzgodnień i decyzji formalnych.
Wypracowanie ostatecznych, konstruktywnych rozwiązań wymagało uzyskania szeregu uzgodnień, z udzieleniem zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych włącznie. Finalne rozwiązania w znaczący sposób podniosą walory użytkowe i funkcjonalność układu komunikacyjnego poprzez skrócenie czasu podróży i zwiększenie dostępności komunikacyjnej do projektowanej obwodnicy. Tym samym pozwolą na uwzględnienie potrzeb wszystkich zainteresowanych stron procesu inwestycyjnego.
Należy także podkreślić duże zaangażowanie i wysokie wymagania Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkieg...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
Układ podawania mieszanki mineralno-bitumicznej jest następnym elementem zespołu konstrukcyjnego. Wykorzystywany jest do podawania mieszanki z zasobnika do koryta przenośników ślimakowych. Układ podawania składa się dwóch niezależnych przenośników wzdłużnych, gdzie zastosowane mogą być przenośniki zgrzebłowe lub ślimakowe, oraz dwóch także niezależnych przenośników poprzecznych ślimakowych. Dzięki temu, że przenośnik wraz z ślimakiem, który z nim współpracuje, posiadają własny napęd hydrostat...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Opis inwestycji W 2024 r. Zarząd Dróg i Zieleni w Sopocie będzie realizować dwa projekty dotyczące doświetlenia i wymiany oświetlenia. Pierwszy z nich dotyczy budowy sieci oświetlenia przejść dla pieszych przy ul. Władysława Łokietka oraz przy ul. Wejherowskiej w Sopocie. Zakres robót obejmuje budowę sieci oświetlenia trzech przejść dla pieszych przy ul. Łokietka w Sopocie oraz budowę sieci oświetlenia dwóch ciągów pieszych przy ul. Wejherowskiej (m.in. dojścia do Zespołu Szkół Technicznych)....
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Metodologia badań i technika pomiarowa Identyfikacja nawierzchni drogowej to fundamentalny element bezpieczeństwa jej użytkowników. Dlatego też niezawodne wykrywanie nawet najmniejszych uszkodzeń staje się priorytetem dla dziedziny drogownictwa. Proces identyfikacji defektów nawierzchni rozpoczyna się od jej precyzyjnej fotograficznej rejestracji. Pierwszym etapem tego procesu jest wykonanie zdjęć powierzchni przy użyciu wyspecjalizowanych kamer, które są skierowane prostopadle do nawierzchni...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...