Nasze spoiwa budują drogi ekspresowe i nie tylko
Stabilizacje, podbudowy drogowe, kruszywa popiołowo-żużlowe czy spoiwa hydrauliczne, oferowane przez należącą do Grupy PGE spółkę PGE Ekoserwis, z powodzeniem w masowych ilościach znajdują zastosowanie podczas realizacji kluczowych inwestycji drogowych w całej Polsce.

W lipcu oddano do użytku ostatni odcinek drogi ekspresowej S14, obwodnicy łączącej trasę S7 z Autostradą Wolności, a tym samym domykającej autostradowy ring wokół Łodzi.
– Na budowę tej trasy przez wiele lat i dla różnych wykonawców w ramach Grupy PGE dostarczaliśmy przede wszystkim spoiwa hydrauliczne (np. Solitex) uzyskiwane z ubocznych produktów spalania węgla. Wykonawcy chętnie z nich korzystali między innymi dlatego, że ekologiczne spoiwa drogowe z jednej strony optymalizują koszty inwestycji, z drugiej znajdują szerokie zastosowanie przy ulepszaniu podłoża, przy wykonywaniu układów komunikacyjnych oraz podczas budowy nasypów. Wpisuje się to idealnie we wdrażanie do praktyki biznesowej zasady zgodnej z frazą „pierwszeństwo dla wtórnych” i oznacza fakt odwracania kierunku biegu przenośników popiołowych – zamiast na składowiska, to do ponownego wykorzystania w gospodarce – podkreśla prezes PGE Ekoserwis Lech Sekyra.
Tylko w 2022 i 2023 roku na potrzeby inżynierii lądowej spółka PGE Ekoserwis sprzedała blisko 700 tysięcy ton produktów powstałych na bazie ups-ów z Elektrowni Bełchatów. PGE Ekoserwis od wielu lat dostarcza surowce antropogeniczne i współpracuje z kontrahentami nie tylko w kraju, ale też na rynku europejskim. Oferując różne produkty, firma niejednokrotnie proponuje również transport na budowę, doradztwo technologiczne oraz udostępnia dokumenty ułatwiające zatwierdzenie wyrobu do realizacji określonej inwestycji.
Tradycyjnie, PGE Ekoserwis S.A. jest przedsiębiorstwem związanym z regionem śląskim, jednak cały czas rozwija się – między innymi przez połączenie ze spółką Epore. Uczestniczy także w transformacji różnych regionów – na przykład bełchatowskiego. Funkcjonuje w wielu lokalizacjach – od Wybrzeża po Małopolskę. W swojej działalności biznesowej stawia na innowacje, m.in. poszerzając gamę nowych produktów i usług w ramach segmentu dedykowanego gospodarce cyrkularnej, tym samym minimalizuje środowiskowe odziaływanie górnictwa i energetyki węglowej.
Ograniczanie ilości składowanych odpadów i zamykanie obiegów surowców, energii oraz produktów w procesach gospodarczych to strategiczne wyzwania Grupy PGE, ale też po prostu naszej współczesności. Warto zainteresować się i korzystać z produktów wytworzonych na bazie popiołów i żużli powstających podczas spalania węgla w energetyce. Są proekologiczne, zmniejszają wydobycie kopalin naturalnych, racjonalizują zużycie surowców, ograniczają emisję CO2 i powstawania odpadów. Mogą być wykorzystane do rekultywacji terenów zdegradowanych i przede wszystkim wpisują się w gospodarkę obiegu zamkniętego – korzystną dla nas wszystkich w wymiarze środowiskowym, biznesowym i społecznym.
Przeczytaj również: Wmurowano kamień węgielny pod budowę walcowni Cognor SA w Siemianowicach Śląskich
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...