Reklama

Most Południowy na Mierzei Wiślanej

Dalsze prace

Nieustannie trwają prace przy moście Północnym. Zaawansowanie robót przy korpusach i skrzydełkach podpór P1, P2, P3 sięgnęło już 95%. Kontynuowany jest montaż konstrukcji stalowej (ok. 80%) i mechanizmów ruchu (ok. 60%). Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Z kolei w rejonie kanału żeglugowego jest wykonywana warstwa wyrównawcza z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. W części południowej kończą się prace związane z pogrążaniem ścianek, montażem kleszczy i ściągów. Dodatkowo najważniejszym elementem w części centralnej kanału żeglugowego jest śluza. Tu również widać zdecydowany postęp. W kolejnych miesiącach wykonawca skupi się na pracach kafarowych i narzutowych na falochronach. Jak również na robotach żelbetowych na koronie falochronu zachodniego i w części lądowej falochronu. W rejonie kanału żeglugowego będzie trwało wykonywanie warstwy wyrównawczej z betonu oraz nadbudowy żelbetowej. A także pogrążanie ścianek, montaż kleszczy i ściągów oraz wyposażenia hydrotechnicznego.

Materiał na podstawie informacji przesłanych przez Urząd Morski w Gdyni

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Komentarz firmy

Barbara Olczyk, z-ca dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni ds. Inwestycyjnych
Prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Realizacja pierwszego etapu, obejmującego port osłonowy na Zatoce Gdańskiej, część lądową wraz ze śluzą, dwoma bramami, dwoma mostami obrotowymi oraz wyspą na Zalewie Wiślanym, przewidziana jest na 32 miesiące prac. Drugi etap, na który również mamy już podpisaną umowę, a plac budowy przekazaliśmy wykonawcy, to z kolei 24 miesiące. Ten etap dotyczy prac na rzece Elbląg oraz budowy mostu w Nowakowie. W trzecim kwartale bieżącego roku przewidujemy ogłoszenie przetargu na trzecią cześć inwestycji, tzn. pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym. Przełożenie ruchu z DW 501 na Most Południowy było kluczowe pod kątem dalszego prowadzenia prac ziemnych w osi kanału żeglugowego od strony Zalewu Wiślanego.

Paweł Ciomek, kierownik robót mostowych, NDI
Most Południowy jako obiekt obrotowy o konstrukcji stalowej jest unikatowy na skalę Polski! Ze względu na charakterystykę pracy obiektu jako konstrukcji obrotowej oraz wrażliwość elementów układów mechaniki i hydrauliki wymagano minimalnych osiadań i przemieszczeń podpór. Zastosowano więc wbijane prefabrykowane pale żelbetowe, które pozwoliły uzyskać odpowiednie parametry. Dodatkowym atutem tej technologii było ograniczenie ilości betonu produkowanego i wbudowanego na placu budowy. Centralnym punktem obiektu jest podpora P2, która charakteryzuje się niecodziennym, okrągłym kształtem. To właśnie w niej zlokalizowano główne elementy układów mechaniki i obrotu mostu, takie jak: łożysko królewskie, szyny oraz wózki, po których odbywa się ruch płyty ustroju, a także dwa siłowniki obrotu, dzięki którym stalowa konstrukcja płyty ustroju nośnego, o masie przekraczającej 550 t, jest wprawiana w ruch. W podporze P2 ulokowano także pomieszczenie sterowni, w którym znajdują się główne elementy układów hydrauliki i automatyki obiektu, umożliwiające sterowanie i kontrolę układów ruchu mostu. Elementy te, pomimo swoich gabarytów oraz masy, zostały zamontowane z dokładności sięgającą 0,1 mm. Było to sporym wyzwaniem dla zespołu, który uczestniczył w realizacji mostu. Konstrukcja stalowa ustroju nośnego to połączenie kratowych dźwigarów nośnych z płytą ortotropową. Ze względu na wspornikowy charakter pracy płyty ustroju w fazie obrotu i konieczność zminimalizowania ciężaru własnego konstrukcji, dźwigary mają zmienną wysokość. Elementy konstrukcji stalowej ustroju nośnego zostały wykonane w wytwórni konstrukcji stalowych. Następnie, aby je skontrolować, próbnie je zmontowano i ponownie podzielono oraz dostarczono na budowę w mniejszych elementach, gotowych już do montażu. Scalenie i montaż konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą trwało około 4 miesięcy. Ostatnim etapem było wyważenie całej konstrukcji wraz z elementami wyposażenia. Specjalistyczny proces trwał 2 dni. Kontrakcja została wyważona z dokładności do kilogramów. Kolejnym etapem było wykonanie prób obrotu, a następnie finalne zamontowanie elementów mechaniki i układu ryglowania oraz dylatacji. Ostatnią fazą realizacji Mostu Południowego było wykonanie próbnych obciążeń mostu. Ich pozytywny wyniki pozwolił przekazać obiekt do użytkowania w ostatnich dniach czerwca 2021 roku. Realizacja Mostu Południowego ze względy na jego nietypową konstrukcję, a zwłaszcza charakter pracy jako mostu obrotowego, stanowiła duże wyzwanie nie tylko pod kątem technicznym, ale także technologicznym i logistycznym. Jego wykonanie zgodnie z założeniami projektowymi, a zwłaszcza zgodnie z harmonogramem robót, jest wynikiem ciężkiej pracy całego zespołu odpowiedzialnego za to zadanie. Nalezą im się gratulacje oraz słowa uznania.

Wywiady

Sylwia Cichocka: Ćwierć wieku działalności ZDP w Koninie to suma dokonań wielu ludzi

Sylwia Cichocka, Dyrektor Zarządu Dróg Powiatowych w Koninie, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” podsumowuje 25 lat działalności ZDP, opisując kluczowe osiągnięcia i plany na przyszłość. Podkreśla znaczenie inwestycji w infrastrukturę drogową, takich jak przebudowa kilkudziesięciu kilometrów dróg, modernizacja mostów oraz wprowadzenie rozw...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.