Reklama

Most Lecha w Poznaniu – północna nitka odnowiona

Podsumowanie

Północna nitka mostu Lecha jest szczególnym obiektem. Jej przęsła mierzą 100 m, a takie obiekty zespolone stalowo-betonowe nie są często budowane. Rzadkością jest również stosowanie konstrukcji zespolonej od góry i od dołu – to jeden z pierwszych mostów o takiej konstrukcji i parametrach w Wielkopolsce i na terenie kraju. Spełnienie początkowych wymagań, jakie zostały postawione przed nowym mostem, było możliwe dzięki zastosowaniu zaprojektowania w strefie podporowej tzw. przekroju podwójnie zespolonego oraz opracowaniu odpowiedniego systemu montażu. Nadzór nad budową mostu sprawowali naukowcy z Politechniki Poznańskiej pod kierownictwem prof. Arkadiusza Madaja.

Komentarz

prof. Arkadiusz Madaj, kierownik Zakładu Budowy Mostów i Dróg Kolejowych Politechniki Poznańskiej

Most Lecha w Poznaniu znajduje się w ciągu drogi krajowej nr 92 i jest strategiczną z punktu funkcjonowania Poznania przeprawą przez Wartę. Most został wybudowany w relatywnie krótkim terminie (łącznie z rozbiórką istniejącego mostu), tj. w ok. 16 miesięcy, w trudnych warunkach miejskich, przy równoległym użytkowaniu mostu znajdującego się ciągu drugiej, równoległej przeprawy, w pobliżu bardzo ważnego węzła komunikacyjnego. Wymagało to opracowania i realizowania technologii budowy minimalizującej utrudnienia komunikacyjne.

Przęsła mostu są konstrukcją zespoloną stalowo-betonową, o tak tzw. podwójnym zespoleniu nad filarami (zespolona płyta betonowa w pasie dolnym i górnym). Rozpiętość przęsła nurtowego wynosi 100,8 m. Przy tej rozpiętości najdłuższego przęsła wyzwaniem dla projektantów było uzyskanie wysokości...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Ewelina Karp-Kręglicka: Spodziewamy się kumulacji inwestycji budowlanych

Ewelina Karp-Kręglicka, prezeska PSWNA, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o kluczowych celach stowarzyszenia, omawia znaczenie standardów ESG oraz zachęca kobiety do aktywnego działania w sektorze budowlanym, zwracając uwagę na ich atuty i rolę w przyszłości branży. Porusza także zagadnienia dot. rozwoju technologii niskoemisy...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.