Most im. J. Piłsudskiego w Toruniu – opis rozbudowy
Most im. J. Piłsudskiego łączy dwa brzegi Wisły w centrum Torunia. 27 grudnia 2019 r. ogłoszony został przetarg na rozbudowę i poszerzenie obiektu. W połowie kwietnia rozpoczęła się modernizacja obiektu polegająca m.in. na poszerzeniu go.
Most im. J. Piłsudskiego przeszedł ostatni remont w 1992 r. – dotyczył on nawierzchni. Od tamtego czasu MZD prowadził bieżące naprawy i konserwację. W latach 2002-2004 konstrukcja została zabezpieczona powłoką antykorozyjną i pomalowana. Nie uchroniło to jednak obiektu przed niszczeniem, dlatego w grudniu 2019 r. został ogłoszony przetarg na remont obiektu. 24.03.2020 r. podpisano umowę z wykonawcą modernizacji – konsorcjum firm INTOP Warszawa Sp. z o.o. (lider) i EURO-DARMAL Sp. z o.o. z Kamiennej Góry (partner). Wykonawca ma 20 miesięcy na zrealizowanie zadania. Autorem projektu przebudowy jest Pont-Projekt.
Stan przed remontem
Obiekt składa się z ośmiu wolnopodpartych przęseł stalowych, nitowanych, o historycznym charakterze. Mają one rozpiętości 78 i 130 m. Krótsze mają kształt prostokątny, a dłuższe paraboli. Dźwigary kratowe powiązane są ze sobą rusztem stalowym z poprzecznic i podłużnic leżących w poziomie pasa dolnego. Usztywnienie przestrzenne konstrukcji stalowej przęseł stanowią podporowe ramy portalowe oraz górne i dolne stężenia wiatrowe. Na poprzecznicach opierają się podłużnice, na których wykonano żelbetową płytę pomostu jezdni drogowej. Od zewnętrznej strony każdego dźwigara kratowego wykonano wsporniki stalowe, na których opiera się żelbetowa płyta pod chodniki dla pieszych.
Żelbetowa płyta pomostu oparta na stalowym ruszcie pomostu pracuje jako pasmo płytowe o rozpiętości ok. 1,5 m oparte na belkach podłu...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Istotą rozbudowy i remontu istniejącego mostu przez Wisłę jest poszerzenie chodników usytuowanych na zewnętrznych wspornikach o ścieżki rowerowe. W zakresie prac remontowych jest odnowienie zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji stalowej oraz naprawa i wymiana wyposażenia mostu. Most z uwagi na swój wiek – 110 lat – posiada charakter historyczny i jest częściowo zlokalizowany na terenie ochrony konserwatorskiej. W związku z powyższym rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe remontu i rozbudowy są dostosowane do charakteru obiektu. Prace prowadzone są z należytą starannością i zgodnie z harmonogramem robót. Dotychczas z zasadniczego zakresu robót wykonano: zabezpieczenie antykorozyjne konstrukcji stalowej od poziomu jezdni w górę na sześciu z ośmiu przęseł mostu. Na całej długości przeprawy rozebrano nawierzchnię (poprzez frezowanie) oraz wykonano reprofilację płyty ustroju nośnego na 1/3 szerokości mostu – pas ruchu w kier. al. Armii Krajowej, na trzech przęsłach ułożono warstwę asfaltu lanego. W części chodnikowej zdemontowano nawierzchnie, balustrady oraz odcięto wsporniki (końcowe 30 cm) od strony wody dolnej na wszystkich przęsłach. Obecnie trwają prace związane z montażem nowych elementów konstrukcji stalowej wsporników chodnikowych, renowacją starych balustrad oraz prace w rejonie przyczółków polegające na wykonaniu nowych płyt przejściowych. W najbliższych tygodniach planujemy zakończyć roboty antykorozyjne dla górnej strefy konstrukcji, ułożyć asfalt lany na 1/3 szerokości mostu pozostałych pięciu przęseł mostu, przełożyć instalacje SN, a także rozpocząć prace związane z wykonaniem nowego zabezpieczenia antykorozyjnego dolnej strefy konstrukcji obiektu.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Zagadnienie energooszczędności w kontekście budowy i eksploatacji przenośników taśmowych służących do transportu kruszyw
Artykuł dotyczy energooszczędnych przenośników taśmowych stosowanych w górnictwie do transportu kruszyw i omawia, jak zmiany globalnego zużycia energii wpływają na rozwój tej technologii oraz jakie korzyści ekologiczne wynikają z zastępowania spalinowych pojazdów przenośnikami taśmowymi. Poruszono także aspekty techniczne i ekonomiczne związane z wykorzystaniem przenośników taśmowych, które są kluczowe dla efektywności energetycznej i ochrony środowiska. Ochrona globalnego klimatu i rosnące k...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Odbiór nawierzchni asfaltowych w pigułce „Must-know” każdego inwestora
W niniejszym wydaniu magazynu mamy dla Was, Drodzy Czytelnicy, małą-wielką niespodziankę: checklistę badań odbiorowych mieszanek mineralno-asfaltowych i nawierzchni. Bardzo przydatne narzędzie, zwłaszcza dla osób będących na progu swojej pracy zawodowej jako inspektor nadzoru (a i „starym wyjadaczom” czasem też może się przydać). (Checklista do pobrania na końcu artykułu!) Lista zawiera wykaz najpopularniejszych i najważniejszych parametrów odbiorowych wraz z aktualną metodyką badawczą dla ic...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...