Modernizacja mostu Siekierki – Neurüdnitz
Wiosną 2022 r. Siekierki – Neurüdnitz prawdopodobnie staną się najsłynniejszym polsko-niemieckim rowerowym przejściem granicznym. Wszystko dzięki modernizacji wyjątkowej przeprawy przez Odrę.
Most Siekierki – Neurüdnitz położony na granicy polskiego woj. zachodniopomorskiego i niemieckiego landu Brandenburgia powstał już w 1892 r. Był najdłuższym tego typu obiektem na Odrze. Przez kilkadziesiąt lat był ważną częścią szlaku transportowego. W 1945 r. wycofujące się wojska niemieckie zniszczyły go. Po wojnie, pomimo odbudowy, nie używano go na potrzeby cywilne. Sporadycznie wykorzystywano go podczas manewrów wojskowych. W 2004 r. pojawiły się pomysły ponownego wykorzystania nieczynnego mostu kolejowego – tym razem na potrzeby ruchu turystycznego. W 2018 r. Zespół Parków Krajobrazowych Województwa Zachodniopomorskiego i Urząd Barnim-Oderbruch podpisały umowę, zgodnie z którą most ma stać się ścieżką pieszo-rowerową i powinno przystosować się go do nowych funkcji, m.in. platformę widokowa, miejsca odpoczynku itd.
Projekt „Przystosowanie mostu europejskiego Siekierki-Neurüdnitz do ruchu turystycznego” sfinansowano w 85% z programu Współpracy Interreg Va Meklemburgia-Pomorze Przednie/ Brandenburgia / Polska 2014-2020 oraz środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Zachodniopomorskiego. Przebudowę mostu realizuje się według projektu architektoniczno-budowlanego szczecińskiego biura MXL4 architekci. Wykonawcą prac jest INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o. Wartość inwestycji opiewa na prawie 22 mln zł. Po polskiej stronie inwestycję (o wartości 11 mln 791 tys. zł brutto) już zakończono. Niemiecka część inwestycji ma zostać wykonana, zgodnie z harmonogramem, do końca 2021 roku. Późniejszy termin...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Paulina Rozenblat,
Prezes Zarządu Rozenblat Sp. z o.o.Dostawa kompozytowych płyt pomostowych dla projektu ścieżki rowerowej przez przeprawę mostową na starym szlaku kolejowym w pobliżu Siekierek stanowiła dla nas ciekawe wyzwanie. Mimo że kompozytowe obiekty mostowe wykonujemy w Polsce już od 2015 roku, dotychczas wykonywaliśmy głównie kładki piesze i pieszo-rowerowe o rozpiętościach przęseł od 6 do 29 m i maksymalnej długości obiektu do 60 m. Tym razem zadanie było nieco trudniejsze, ponieważ wymagało perfekcyjnego wykonania detali oraz niestandardowych rozwiązań w celu elastycznego dopasowania płyt do istniejącej konstrukcji stalowej obiektu, a także przeniesienia dodatkowych obciążeń od stalowych kratek pomostowych zaprojektowanych na obiekcie poza szerokością ścieżki. Współpraca z wykonawcą (INTOP Skarbimierzyce Sp. z o.o.), od początku do końca układała się bardzo dobrze. Dostawę 56 elementów prefabrykowanych płyt pomostowych o wymiarach 6075 x 210 x 100 mm podzieliliśmy na 4 etapy – rozpoczęliśmy 3.07.2020 r., a zakończyliśmy 28.08.2020 r. Ogółem dostarczyliśmy materiał na 324 mb ścieżki szerokości 2,1 m, czyli ok. 680 m2. Płyty dostarczyliśmy jako prefabrykaty gotowe do użytkowania od razu po wbudowaniu. Wyposażono je fabrycznie w łożyska ślizgowe, nawierzchnię oraz zabezpieczono przed czynnikami zewnętrznymi powłoką topkotową. Cała powierzchnia została wykończona drobnoziarnistym materiałem skalnym zintegrowanym z podłożem, co zapewniło estetyczny i naturalny wygląd, a także bezpieczeństwo (nawierzchnia antypoślizgowa).
Kompozyty FRP InfraCore® Inside stanowią doskonały materiał do wykonania zarówno całych przęseł, jak i płyt pomostowych dla nowych obiektów, jak i do modernizacji istniejących, często niszczejących i szpecących krajobraz, konstrukcji. Zalet kompozytów jest wiele, ale najważniejsze z nich to: ich lekkość, atrakcyjny wygląd, możliwość dopasowania kształtów do istniejących warunków, a przede wszystkim wytrzymałość i odporność na czynniki atmosferyczne. Dostarczane przez nas elementy kompozytowe nie wymagają konserwacji, co znacząco wpływa na koszty utrzymania obiektów. Inwestycja w Siekierkach jest jak do tej pory naszym największym, ale też symbolicznym projektem łączącym dwa kraje. Cieszy nas fakt, że możemy uczestniczyć w tego rodzaju realizacjach i dawać ludziom radość, dostarczając najlepsze rozwiązania.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...