Modernizacja Cementowni Małogoszcz
Przebieg modernizacji
Pierwsze prace związane z unowocześnieniem Cementowni Małogoszcz ruszyły w październiku 2020 r. W grudniu 2022 r. zostanie wyprodukowany pierwszy klinkier, a całość przedsięwzięcia zostanie ukończona na wiosnę 2023 r. Część inwestycji będzie realizowana przy współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym w ramach Polskiej Strefy Inwestycji. Generalnym wykonawcą prac modernizacyjnych została firma Nanjing Kisen International Engineering. Wybrana przez Lafarge międzynarodowa firma inżynieryjna specjalizuje się w kompleksowych budowach i modernizacjach dużych zakładów cementowych i jest pionierem technologicznym w tym obszarze. Kontrakt realizowany jest na zasadach EPC (Engineering, Procurement and Construction), gdzie wykonawca koordynuje wszystkie prace projektowe, zaopatrzeniowe oraz budowlane i jest zobowiązany dostarczyć kompletny obiekt na określonych zasadach i w gwarantowanym terminie. Przy wyborze wykonawcy Lafarge kierował się doświadczeniem w prowadzeniu podobnych inwestycji, znajomością biznesu, innowacyjnością rozwiązań oraz kompleksowością oferty.
Korzyści
Korzyści z modernizacji Cementowni Małogoszcz będą odczuwalne nie tylko w sferze ochrony środowiska. Będzie ona mieć również wpływ na rozwój gospodarczy regionu świętokrzyskiego. Oprócz tworzenia miejsc pracy Lafarge odprowadza ok. 10 mln PLN rocznie z tytułu podatków i opłat, co stanowi istotną część dochodów lokalnych samorządów. Cała branża cementowa w Polsce tworzy bezpośrednio prawie 4 tysiące miejsc pracy, a pośrednio to niemal 30 tys. Jedno euro zainwestowane w sektorze cementowym generuje 2,8 euro wartości dodanej w gospodarce UE, m.in. w: transporcie, telekomunikacji, handlu, recyklingu, energii elektrycznej czy gazie.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Jacek Patyk
dyrektor Cementowni Małogoszcz LafargeTrzeba podkreślić, że modernizacja jest dużym sukcesem. Jest to dla Pana szczególny moment w karierze zawodowej?
-Tak, zdecydowanie to największe wyzwanie w moim życiu zawodowym i jednocześnie największy projekt inwestycyjny, w jakim do tej pory brałem udział. W ponad 30 letniej pracy zawodowej odpowiadałem za duże i złożone projekty inwestycyjne w Polsce, jak również za granicą - nie dorównywały one jednak skalą modernizacji Cementowni Małogoszcz. Fakt, że biorę udział w tak gigantycznym projekcie to dla mnie źródło zarówno zawodowej jak i osobistej satysfakcji. Bardzo cieszy mnie myśl, że kolejne pokolenia będą pracować w nowoczesnym i bezpiecznym zakładzie.
Nigdy wcześniej w historii Cementowni nie było przedsięwzięcia na tak dużą skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi. Co to oznacza dla przyszłości Zakładu?
-To nowy rozdział w historii naszej Cementowni i jednocześnie kluczowa inwestycja dla stabilności jej działania i utrzymania konkurencyjności. Żywotność naszych pieców do wypału klinkieru to ok. 40 lat, dlatego modernizacja zakładu jest tak istotna. W ciągu 25 lat Lafarge zainwestował tutaj już ponad 400 mln złotych, dzięki czemu powstał silos klinkieru, rozbudowano młynownię cementów, zbudowano też suszarnię popiołów i żużla, magazyny paliw alternatywnych oraz wymieniono urządzenia linii technologicznych. Nigdy jednak w historii zakładu nie było przedsięwzięcia na taką skalę i z takimi nakładami inwestycyjnymi.
Po zakończonej modernizacji, jaki będzie jej poziom w porównaniu do tego europejskiego, a nawet światowego?
-Dzięki modernizacji Cementownia Małogoszcz zostanie wkrótce jednym z najbardziej zaawansowanych technologicznie zakładów cementowych w Europie. Inwestycja jest jedną z największych w sektorze cementowym w Europie i łączy znaczący wymiar ekonomiczny z realizacją celów środowiskowych. Będziemy w stanie produkować tu jeden z najbardziej ekologicznych cementów na świecie.
Jak modernizacja wpłynie na cementownię w aspekcie ekologicznym?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, więc jego działalność ma znaczący wpływ na jego najbliższe otoczenie. Modernizacja zakładu poprawi zarówno jego oddziaływanie na środowisko, jak i pozytywnie wpłynie na jakość życia mieszkańców najbliższych okolic. Nie tylko zredukujemy emisję CO2 o ok. 20% i zmniejszymy zużycie energii o ⅓. Zmniejszymy również emisję wtórną pyłów, dzięki przebudowie magazynów surowców oraz terminali rozładunkowych.Stanisław Sobczyk
Wiceprezes Lafarge w PolsceCzy Grupa LafargeHolcim długo przygotowywała się do tej inwestycji?
-Cały proces trwał około dwóch lat. Biorąc pod uwagę strategię, którą mamy w grupie, czyli program zero emisji uznaliśmy, że musimy w Małogoszczu uprościć naszą skomplikowaną, trzy-piecową instalację i najlepszym rozwiązaniem będzie jeden piec, podobnie jak na Kujawach. Przygotowaliśmy różne scenariusze, biorąc pod uwagę wszystkie plusy i minusy każdego z nich. Głęboka analiza strategiczno-ekonomiczna dostarczyła nam wielu argumentów, aby budować jeden nowoczesny piec zamiast modernizować istniejące piece. Zatem, do tego pierwszego rozwiązania chcieliśmy przekonać nasza Grupę i z takim nastawieniem pracowaliśmy nad projektem. Decydującą dźwignią, która przekonała naszych decydentów, że warto ten projekt realizować, jest to, że powstaje on w ramach programu Polska Strefa Inwestycji, w naszym przypadku we współpracy z Krakowskim Parkiem Technologicznym. Jako zespół, mamy bardzo duże doświadczenie w takiej współpracy, bo w Cementowni Kujawy zrealizowaliśmy i realizujemy wiele projektów w ramach strefy ekonomicznej już od ponad 13 lat.
Przed wielu laty zaczynał Pan pracę jako stażysta w Małogoszczu. Może Pan z własnego doświadczenia opowiedzieć, jaki wpływ ma Cementownia na najbliższe otoczenie?
-Cementownia Małogoszcz to jeden z największych zakładów przemysłowych w regionie, gdyż nie tylko produkuje wysokiej jakości cementy, ale jest również jednym z największych pracodawców w woj. świętokrzyskim. Dlatego chcąc być dobrym sąsiadem dla mieszkańców aktywnie angażujemy się i wspieramy wiele lokalnych potrzeb oraz inicjatyw na rzecz edukacji, rozwoju infrastruktury, ochrony środowiska i zdrowia. Od wielu lat prowadzimy również dialogi społeczne poprzez które budujemy partnerskie relacje z mieszkańcami Gminy Małogoszcz i powiatu jędrzejowskiego. W ostatnich latach wzmocniliśmy nasze wsparcie finansowe dla lokalnych inicjatyw w ramach programu grantowego Wspólnie dla Regionu, który inspiruje i angażuje społeczność lokalną do działania.
3. Czy obecnie panująca pandemia ma odczuwalny wpływ na modernizację?
Jako zakład produkcyjny jesteśmy przygotowani na różne zdarzenia, z którymi musimy się zmierzyć, jednak pandemia stawia przed nami całkiem nowe wyzwania. Dzięki sprawnemu przemodelowaniu pracy zakładu i wdrożeniu nierzadko wyprzedzających ogólnie obowiązujących zasad rygoru sanitarnego, udało się utrzymać pracę wszystkich linii produkcyjnych zapewniając nasze produkty klientom zgodnie z zamówieniem i w terminie. W trakcie modernizacji planujemy również kontynuować produkcję i obsługiwać naszych klientów. To wiąże się oczywiście z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkich pracowników i podwykonawców, co będzie wyzwaniem, bo do projektu modernizacji dedykowanych będzie ponad 450 osób na placu budowy. Pierwsze prace rozbiórkowe już ruszyły i na razie prace przebiegają planowo. Przygotowujemy także całe zaplecze inwestycji. Pomimo okresu zimowego, prace trwają, bo jest to warunek konieczny do zachowania całkowitej izolacji zespołów produkcyjnych i inwestycyjnych.
Bezpieczeństwo pracowników jest szczególnie istotną kwestią. Jak dba się o nie w cementowniach i innych zakładach Lafarge nie tylko pod kątem pandemii? Jakie podjęto działania, by zapewnić należytą ochronę?
-Promocja bezpieczeństwa w pracy i w życiu prywatnym jest jednym z najważniejszych celów odpowiedzialnego biznesu Lafarge w Polsce. Od wielu lat podejmujemy szereg inicjatyw edukacyjnych i komunikacyjnych promujących zdrowie, bezpieczeństwo i profilaktykę, zarówno w pracy, jak i w domu. Bezpieczeństwo jest nadrzędną wartością dla naszej organizacji, dlatego zakłady Lafarge są przygotowane do funkcjonowania w różnych trybach, stosownie do okoliczności.
W odpowiedzi na pandemię COVID-19 podjęliśmy działania wspierające pracowników w miejscu pracy oraz w czasie wolnym. We wszystkich obiektach i zakładach zastosowane zostały najwyższe standardy BHP i środki higieny, a tam, gdzie było to możliwe, wprowadzona została praca zdalna. Powołana została także grupa 60 Koordynatorów ds. Zapobiegania COVID-19, której zadaniem jest monitorowanie sytuacji w danej lokalizacji i dbanie o to, żeby praca mogła przebiegać w zgodzie z aktualnie obowiązującym rygorem sanitarnym i przy zachowaniu maksymalnych zasad bezpieczeństwa. Wprowadziliśmy m.in. zasady dotyczące zachowania odległości oraz braku bezpośredniego kontaktu między pracownikami, skrócone zostały także zmiany, wstrzymano prace zakładowych stołówek. Wyposażyliśmy także pracowników w środki zapobiegawcze, a w placówkach umieszczone zostały dodatkowe zestawy termometrów oraz dozowniki płynów dezynfekujących wraz z informacją o ich lokalizacji. W największych zakładach wprowadziliśmy automatyczne kamery termowizyjne do pomiaru temperatury ciała oraz kontrole zasłonięcia dróg oddechowych. Jeśli kamera wykryje niezgodności to system nie otworzy bramki wejściowej. Nowe technologie przyniosą nam coraz bardziej zaawansowane zabezpieczenia, na które jesteśmy otwarci. Okresowo przeprowadzana jest dezynfekcja powierzchni oraz elementów w pomieszczeniach ogólnodostępnych. Robimy wszystko, aby zminimalizować ryzyko dla naszych pracowników i podwykonawców.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Janusz Bohatkiewicz: Naszym zadaniem jest dostarczanie najlepszych praktyk i narzędzi wspierających działania dekarbonizacyjne
Jakie są największe wyzwania związane z wdrażaniem dekarbonizacji w infrastrukturze drogowej? Janusz Bohatkiewicz: Największymi wyzwaniami są koszty, technologie oraz dostosowanie istniejących procesów i standardów budowlanych. Dekarbonizacja wymaga zmiany podejścia na każdym etapie inwestycji – od projektowania, przez budowę, aż po utrzymanie. ...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Wyznaczanie zabytkowej wartości punktowej obiektu Formularz do wyznaczania zabytkowej wartości punktowej obiektu mostowego przedstawiono w tab. 1. Kategoryzacja obiektu mostowego jako zabytku KATEGORIA I – ZABYTEK WYJĄTKOWY ΣP ≥ 80 Kategorię stanowią obiekty wyjątkowe, unikatowe i najcenniejsze, w których niczego nie można zmienić, należy tylko utrwalać ich istnienie. KATEGORIA II – ZABYTEK CENNY 80 > ΣP ≥ 50 Kategorię stanowią obiekty rzadkie i cenne, ...
Wzrost wolumenu przeładunków kruszyw w kołobrzeskim porcie morskim
Port Morski Kołobrzeg odnotował dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa. W 2024 r. to właśnie kruszywa stanowią dominujący towar przeładowywany w porcie. Port Morski Kołobrzeg odnotowuje dynamiczny rozwój w zakresie obsługi ładunków kruszywa, które w bieżącym roku stanowi dominujący towar przeładowywany w porcie. Kluczowym surowcem dostarczanym do Kołobrzegu jest kruszywo pochodzące z norweskiego kamieniołomu Seljestokken. Kruszywo to, powstające w wyniku obróbki naturalnych sk...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
Podsumowanie Stosowanie domieszek w betonie jest kluczowe dla poprawy jakości i trwałości konstrukcji. Zgodnie z normą PN-EN 934-2, kontrola ich dostaw jest niezbędna w celu zapewnienia wysokiej jakości mieszanki betonowej. Skuteczne wykorzystanie domieszek wymaga odpowiedniego zaprojektowania składu betonu oraz przestrzegania zaleceń producentów. Domieszki zwiększają możliwości projektowe, poprawiają urabialność mieszanki oraz trwałość betonu, a także umożliwiają realizację skomplikowanych k...
Zielone zamówienia. Czy europejski kompas wciąż wskazuje zielony kierunek?
Obieg zamknięty Kryterium obiegu zamkniętego również wpisuje się zarówno w odpowiedzialność biznesową, jak i ekologiczną. Koszty utylizacji produktów w ich końcowym cyklu życia mogą okazać się wysokie zarówno z perspektywy budżetu, jak i środowiska (problematyczne i kosztowne składowanie i recykling). Premiowanie produktów umożliwiających ich przetworzenie w 100% na nowe produkty oraz powstających z materiałów z recyklingu wpływa pozytywnie na środowisko. W przypadku niektórych materiałów, ja...
Zagadnienia wykonywania nasypów i wykopów
Rozdział mas ziemnych Rozdział mas ziemnych to działania projektowe i wykonawcze, które mają na celu wykonanie robót ziemnych przy minimalnych kosztach, z zachowaniem wymaganych projektem terminów i właściwej jakości robót. Dokonuje się tego na podstawie projektu technicznego budowli i obliczenia objętości mas ziemnych. Rozdział mas ziemnych sprowadza się zasadniczo do ustalenia: sposobu wykonywania wykopów i nasypów, ilości mas ziemnych do przemieszczenia oraz tego, w jakich kierunkach i na ...
Analiza wykorzystania instalacji fotowoltaicznych z magazynem energii do zasilania oświetlenia węzła drogowego, cz. I
Analizowany węzeł drogowy Obiektem poddanym analizie jest węzeł drogowy zlokalizowany w północno-wschodniej części kraju w miejscowości Wilkowo (Młynary), gmina Milejewo, powiat elbląski, województwo warmińsko-mazurskie. Węzeł znajduje się w km 394+135 drogi ekspresowej jednojezdniowej S22, lokalizacja: X: 700672,89, Y: 534568,79. Droga obsługuje ruch na odcinku węzeł Elbląg Wschód – Grzechotki (granica państwa) oraz ruch drogi wojewódzkiej nr 509. Na rys. 1 przedstawiono mapę poglądową z lok...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
Wzrastające natężenie ruchu, utrata przepustowości dróg i zmieniające się relacje przewozowe sprawiają, że ograniczenie działań do samego utrzymania infrastruktury staje się niewystarczające. Konieczna jest rozbudowa sieci drogowej obejmująca poszerzenia nawierzchni, budowę dodatkowych pasów ruchu i likwidację skrzyżowań jednopoziomowych. W wielu przypadkach zachodzi potrzeba realizacji nowych tras, szczególnie dróg szybkiego ruchu. Budowa nowych odcinków dróg, obejść miejscowości i przełożeń...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Do produkcji mieszanek kruszywowych stosuje się różnorodne materiały, takie jak kruszywa naturalne, kruszywa łamane, żużle wielkopiecowe oraz ich mieszanki. Nowe regulacje pozwalają również na użycie surowców odpadowych, takich jak żużle hutnicze, łupki górnicze czy materiały z recyklingu, jak kruszywo betonowe i ceramika. Kluczową cechą dobrego kruszywa jest jego odpowiednie uziarnienie i właściwości mechaniczne. Aby uzyskać optymalne zagęszczenie, mieszanki powinny charakteryzować się ciągł...
Kalendarium
Relacje

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...

XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...