Kopalnia Budy – nowoczesna eksploatacja dolomitu i wapienia z blisko 100-letnią historią wydobycia
Historia nieco nowsza, czyli kilofem i kolejką wąskotorową
Tutejsze złoże dolomitów i wapieni było po raz pierwszy zbadane w latach 30. XX wieku przez prof. Jana Samsonowicza, ikonę polskiej geologii, wykładowcę uniwersytetów we Lwowie i Warszawie. Podziemne zasoby naturalne już przed II wojną światową eksploatowali ówcześni właściciele gruntów. Po 1945 r. na mocy dekretu rolnego władze komunistyczne przejęły teren i rozpoczęło się wydobycie surowca skalnego pod marką Rejonu Eksploatacji Kamienia Kielce. Z tamtego okresu zachowało się dosłownie kilka zdjęć oraz bezcenne wspomnienia ówczesnych pracowników kopalni. Do kopalń Budy i Jurkowice prowadził tor kolejki wąskotorowej, która, przejeżdżając przez Koprzywnicę i Bogorię, kończyła swój bieg w Staszowie. Stamtąd przywieziony z kopalni urobek przeładowywano do tradycyjnych, szerokotorowych wagonów i transportowano do dalszych części kraju.
Na przełomie lat 70. i 80. XX wieku w sąsiedztwie kopalni
Jurkowice zbudowano trzy pracownicze bloki mieszkalne z basenem
zewnętrznym. Częściowo zastąpiono wyeksploatowane maszyny
załadowcze i transportowe bardziej nowoczesnymi. Znaczącym krokiem
w usprawnieniu działalności kopalni była rezygnacja z wiercenia, a
następnie strzelania bloków ponadgabarytowych. Wykorzystanie do
tego celu koparki wyposażonej w młot hydrauliczny zlikwidowało
bardzo uciążliwe wiercenie otworów w blokach skalnych, ograniczyło
przestoje spowodowane robotami strzałowymi oraz wyeliminowało
uciążliwy rozrzut odłamków skalnych przy tych pracach. Mimo to
okres ten nie sprzyjał rozwojowi przedsiębiorstwa. Trudności
zaopatrzeniowe, centralne rozdzielnictwo materiałów, stan wojenny,
zapaść w budownictwie drogowym skutecznie ograniczały próby
reorganizacji oraz rozwój techniczny kopalni.
W późniejszych latach zakłady Budy i Jurkowice wielokrotnie
zmieniały nazwę i pod...
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników
Dlaczego warto się zarejestrować?
- Otrzymasz dostęp do wybranych treści serwisu
- Zyskasz wiedzę na temat „Nowości z branży”
- Zapoznasz się z materiałami video
- Otrzymasz dostęp do wybranych materiałów w „Katalogu realizacji”
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Przemysław Bokwa
przewodniczący Rady Nadzorczej Grupy PBI
W dzisiejszym, coraz trudniejszym otoczeniu konkurencyjnym, rację bytu mają tylko najsilniejsi. Siła największych potentatów w naszej branży nie polega tylko na wielkości kapitału zakładowego, kraju pochodzenia, skali wydobycia czy produkcji. Skutecznie mogą konkurować te przedsiębiorstwa, które są w stanie umiejętnie dobierać i modyfikować rodzaje prowadzonej działalności, a dzięki temu samodzielnie dostarczyć kompleksowy produkt końcowy w dobrej cenie. Dywersyfikacja portfela naszych produktów, z jednoczesnym wykorzystaniem najlepszych światowych praktyk i aktywnego dopasowania się do ewoluującej sytuacji mikro- i makroekonomicznej, to klucz do sukcesu Grupy PBI.Bartłomiej Ruda
wiceprezes zarządu Biuro Handlowe Ruda Sp. z o.o. Sp. k.
Kopalnia Budy jest referencyjną kopalnią dla firmy CDE, posiadającą w pełni zautomatyzowaną linię do płukania kruszyw produkcji tej irlandzkiej firmy.
Budowa linii pozwoliła na wypłukanie i odzyskanie kruszyw z gromadzonego od dziesięcioleci nadkładu i wstępnego odsiewu materiału nadawy, lepsze wykorzystanie złoża oraz poprawę jakości produkowanych kruszyw.
Nadawą jest zanieczyszczona gliną frakcja 10-40 mm przybierająca formę gabarytów o wielkości do 400 mm, gdzie gliny jest czasami do 40%. Linia technologiczna została zaprojektowana do uzyskiwania maksymalnie do 150 t/h.
Składa się ona z dwóch koszy zasypowych umożliwiających rozładunek dwóch 40-tonowych wozideł. Nadawa jest podawana przenośnikiem taśmowym na przesiewacz rusztowy dokonujący wstępnego odsiewu, a następnie na dwie ustawione szeregowo płuczki mieczowe Aggmax150. Materiał jest segregowany na płuczkach, a następnie na przesiewaczach, uzyskując wymagane frakcje grysowe. Wypłukana frakcja 0-2 mm z płuczek mieczowych i przesiewaczy jest czyszczona na hydrocyklonie EvoWash151 z frakcji 0-0,063 mm.
Szlam z hydrocyklonu trafia do odszlamiacza Aquacycle A600 o pojemności 600 m3, gdzie odzyskuje się do 90% wody trafiającej w obiegu zamkniętym do ponownego wykorzystania. Pozostały szlam przez zbiornik buforowy trafia do prasy filtracyjnej, gdzie odzyskuje się kolejne parę procent wody i produkuje tzw. „ciasteczka” gliny.
Rezultat? Od dnia uruchomienia w 2012 r. kopalnia wypłukała kilka milionów ton kruszywa z niesprzedawalnego nadkładu i „odsiewki”, uzyskując czyste frakcje grysowe.Michał Wojna
członek zarządu Powers Maszyny Sp. z o.o.
Naszą współpracę z obecną Grupą PBI rozpoczęliśmy równo dziesięć lat temu od uruchomienia stacjonarnej kruszarki udarowej drugiego stopnia Kleemann SNH20, produkującej wysokogatunkowe grysy. Obecnie w grupie pracuje również siedem maszyn mobilnych Kleemann, w tym cztery najnowszej generacji kruszarki udarowe Kleemann MR130Z EVO2. Pierwsza z nich została dostarczona właśnie do kopalni Budy. Do chwili obecnej przepracowała ponad 13 000 motogodzin, produkując głównie mieszanki drogowe. Jesteśmy niezwykle dumni z faktu, że największy polski producent kruszyw zdecydował się na współpracę z nami i wybrał nowoczesne, hybrydowe maszyny pozwalające produkować kruszywa efektywnie i ekonomicznie przy równoczesnym zachowaniu najwyższych norm jakościowych.
Nieustanny rozwój Grupy PBI sprawił, że firma ta stała się kluczowym klientem Kleemann GmbH nie tylko w skali kraju, ale również Europy.Marek Zając
kierownik kopalni Budy i Jurkowice od 1998r.
Przez całe życie związany z górnictwem odkrywkowym. Urodził się w 1957 r. w Iwaniskach jako syn górnika. Już w najmłodszych latach życia obserwował budowę kopalni w Wymysłowie. Ukończył Liceum Zawodowe, Technikum Górnictwa Odkrywkowego, jest absolwentem Wydziału Górnictwa i Geoinżynierii Akademii Górniczej w Krakowie. Pracę zawodową rozpoczął w 1980 r. w Wymysłowie jako mechanik i kontynuował ją jako maszynista ładowarki, a następnie sztygar górniczy w kopalni Piskrzyn. W latach 1993-1997 kierował zakładem w Wymysłowie.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Nakłada się na to kształt elementów konstrukcyjnych mostów, rozstaw poprzecznic, żeberek usztywniających, wsporników chodnikowych i tym podobnych elementów. Dlatego też odpowiednie mocowania i prowadzenia przez obiekt tych ważnych z punktu widzenia odbiorców mediów powinny być rozwiązywane, projektowane, a następnie instalowane z należytą starannością techniczną. Zdaniem autorów w tym procesie powinien uczestniczyć zespół interdyscyplinarnych zainteresowanych tematem specjalistów zarówno z gr...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Projekt DiagBelt+ Celem projektu było obniżenie kosztów w obszarze gospodarki taśmami przenośnikowymi z wykorzystaniem zintegrowanego, mobilnego systemu diagnostycznego (o skrótowej nazwie DiagBelt+) do automatycznego badania i ciągłej diagnostyki stanu rdzenia taśm przenośnikowych z linkami stalowymi (które stanowią 97,3% wszystkich taśm stosowanych w KWB Bełchatów). System ma za zadanie wspomagać podejmowanie decyzji o naprawach i wymianach taśm w kopalni oraz informować o zagrożeniach zwią...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
Etap I W pierwszym etapie wykonano nawierzchnię na pasach ruchu wolnym i awaryjnym. Docelowa szerokość pasma technologicznego wynosiła 6,10 m, podczas gdy układane pasmo miało szerokość 6,30 m i było układane od wewnętrznej strony na warstwie kruszywa 0/31,5 mm, uformowanego na całej długości pasma w odległości około 20 cm od projektowanej linii dylatacji. Od strony zewnętrznej, do bocznej części kapy chodnikowej na całej długości i wysokości układanego pasma, przyklejona została wstawka styr...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Wszystkie trzy rodzaje przęseł są kratownicowe, o kracie typu N i o pasach równoległych, a ich elementy są połączone na nity. Kratownice przęseł mostu na rz. Odrze mają kształt prostokątny, a na Jez. Panieńskim – trapezowy. Ocena możliwości dostosowania mostów do obowiązujących warunków technicznych Zgodnie z zapisami w przeglądzie specjalnym mostu na Jez. Panieńskim ([1], s. 138): „Aktualna nośność eksploatacyjna przęsła nie odpowiada wg PN-EN 15528 żadnej kategorii linii. O braku nośności d...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...