I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”
6-8 września br. odbyła się I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”. Wydarzenie zorganizowała redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady”. W ramach wydarzenia uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów i prezentacji wygłaszanych przez cenionych ekspertów i naukowców związanych z mostownictwem. Konferencja obejmowała szeroki zakres tematyczny dot. projektowania mostów, technologii budowy, stosowanych materiałów, budownictwa tunelowego, diagnostyki i utrzymania obiektów oraz aktualnych realizacji.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. Konferencja skupiła się na bieżących problemach i wyzwaniach związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem obiektów inżynierskich. Prezentowane treści były aktualne i dostosowane do współczesnych standardów i potrzeb branży budowlanej, co pozwoliło uczestnikom na dostęp do najnowszych informacji i rozwiązań. Podczas dwóch dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów w sześciu sesjach tematycznych.
Warsztat pracy projektanta mostowego
Pierwszą sesję rozpoczął prof. dr hab. inż. Henryk Zobel (Politechnika Warszawska) z referatem dotyczącym aktualnego stanu prac nad Drugą Generacją Eurokodów, następnie kryteria oceny ofert na roboty budowlane omówił prof. dr hab. inż. Janusz Rymsza (Instytut Badawczy Dróg i Mostów). Ostatni referat w sesji dotyczył zasad prowadzenia napraw konstrukcji żelbetowych uszkodzonych wskutek korozji chlorkowej i karbonatyzacji zgodnie z normą PN-EN 1504. Temat przybliżyli uczestnikom dr inż. Anna Banaś (Politechnika Gdańska) oraz mgr inż. Daniel Białecki (Top Building).
Technologie budowy obiektów – doświadczenia z przygotowania i realizacji inwestycji
Pierwszy referat w tej części wydarzenia dotyczył posadowienia obiektów mostowych na palach wierconych i przemieszczeniowych – zastosowania praktyczne, temat przedstawił uczestnikom prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała (Politechnika Gdańska). Następnie dr inż. Andrzej Kasprzak (Mosty Gdańsk) omówił nowy typ belek prefabrykowanych MG-T w mostach małych i średnich rozpiętości. Posadowienie estakady ES-119 w ciągu drogi S6 w Koszalinie na baretach z iniekcyjnie poszerzaną podstawą przedstawił Daniel Słowikowski (Polbud Pomorze), opisując przy tym doświadczenia z realizacji. Piotr Tomala (Rearma Polska) przedstawił słuchaczom funkcjonowanie nowych przedsiębiorstw na rynku inwestycji infrastrukturalnych, swoim wystąpieniem zakończył drugą sesję.
Materiały i technologie stosowane w nowoczesnym mostownictwie
Trzecią sesję rozpoczęło wystąpienie przedstawiciela Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, mgr. inż. Piotra Rychlewskiego, dotyczyło ono postępu w posadowieniu obiektów mostowych. W tym segmencie wystąpili także prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska) z wykładem poświęconym GOZ: wykorzystaniu recyklatów do budowy obiektów mostowych oraz Jacek Zapała (Koneckie Zakłady Odlewnicze) omawiając wpusty mostowe z fabrycznie przedłużonym króćcem z żeliwa szarego. Wystąpienie zamykające tę sesję poświęcone zostało pianobetonowi, Łukasz Chady (Pianobeton Wajm) przedstawił uczestnikom właściwości tego materiału budowlanego.
Budownictwo tunelowe – projektowanie, budowa i utrzymanie
Pierwszy dzień merytorycznych wystąpień zakończyła sesja poświęcona budownictwu tunelowemu, rozpoczął ją prof. dr hab. inż. Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omawiając problem zagrożenia gazowego i jego konsekwencji dla procesu drążenia tuneli. Następnie dr Rafał Kuszyk (Politechnika Warszawska) skupił swój referat wokół aktualnych problemów projektowania i budowy tuneli drążonych tarczą zmechanizowaną TBM w gruntach czwartorzędowych. Ostatnie wystąpienie, wygłoszone przez dr. inż. Macieja Kulpę (Politechnika Rzeszowska), dotyczyło uwarunkowań logistycznych transportu elementów tarczy TBM.
Diagnostyka i utrzymanie obiektów
Ostatni dzień wydarzenia rozpoczął referat prof. dr inż. Adam Wysokowskiego (Uniwersytet Zielonogórski), który przedstawił bliżej uczestnikom zagadnienie diagnostyki jako głównego wyznacznika trwałości eksploatacyjnej obiektów mostowych. Uwagi o zasadach projektowania i wykonywania konstrukcji sprężonych ze względu na trwałość omówił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP (Politechnika Poznańska). Sesja została zakończona referatem Ph.D. Fedira Yatsko (Ukraińskie Stowarzyszenie Organizacji Projektowych), który przedstawił analizę uszkodzeń konstrukcji mostowych w wyniku działań wojennych.
Aktualne realizacje mostowe i tunelowe – doświadczenia i dobre praktyki
Sesję zamykającą całe wydarzenie rozpoczęło wystąpienie Leszka Bukowskiego (GDDKiA), który przedstawił aktualne realizacje mostowe i tunelowe na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie temat małopolskich mostów w kontekście inwestycji realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie omówiła Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie). Ostatni referat dotyczył sytuacji gospodarczej i perspektyw rynku budowlanego. Zagadnienie to przybliżył słuchaczom Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Śródtytuł: II Konferencja Mostowa już wkrótce!
Redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady” dziękuje wszystkim zaangażowanym uczestnikom, prelegentom oraz słuchaczom za ich nieocenione wsparcie i zaufanie, które okazali podczas organizacji pierwszej edycji wydarzenia. Wszystkie pozytywne opinie, cenne uwagi i ogromna pasja, która towarzyszyła całemu spotkaniu, są niezwykle inspirujące i budujące. Mając je na uwadze, redakcja postanowiła kontynuować wydarzenie, dlatego już teraz zapraszamy Państwa na drugą edycję! Szczegóły niebawem.
II edycja wydarzenia odbędzie się 4-6 września 2024 roku!
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ – TUTAJ!
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...