Spotkania Przeróbki Kopalin
23-24 czerwca br. w Grand Hotelu Kielce odbyły się Świętokrzyskie Spotkania Przeróbki Kopalin (dawniej znane jako Świętokrzyskie Spotkania Szefów Przeróbki Mechanicznej Węgla). Wydarzenie zorganizowała firma Progress Eco S.A. – producent sit przemysłowych, przy współpracy z producentem pomp firmą EMM Industry. Partnerami wydarzenia byli: AGH w Krakowie, Instytut Techniki Górniczej KOMAG, Stowarzyszenie Inżynierów i Techników Górnictwa SITG oddział Kielce oraz Inżynieria Mineralna i Polskie Towarzystwo Przeróbki Kopalin.
Po 2-letniej przerwie Organizatorzy powrócili z rozszerzonym zakresem tematycznym, który skupiał się wokół najistotniejszych zagadnień z branży górniczej. Część merytoryczną konferencji rozpoczęła prezentacja Daniela Sawicza, z firmy PROGRESS SCREENS, w której przedstawił strategię pokonywania wyzwań opierającą się na bliskiej współpracy i zaangażowanym partnerstwie. Poinformował jednocześnie o utworzeniu nowej dywizji pod marką PROGRESS TECHNOLOGY, specjalizującej się w technologiach przeróbki kopalin. Uczestników Spotkania oficjalnie powitali sami Organizatorzy dr inż. Piotr Pasiowiec oraz Marcin Filipek. W kolejnych prezentacjach wybrane realizacje PROGRESS SCREENS przedstawiła mgr inż. Klaudia Bańczyk, a szczegóły projektu wprowadzania na nasz rynek pięciopokładowych przesiewaczy typu STACK SIZER przedstawił mgr inż. Bogdan Skruch. Szczegóły oferty EMM Industry przybliżył Tomasz Paradowski.
Dalsza część Konferencji
W drugiej części konferencji wyzwania zakładów przeróbczych PGG w dobie dynamicznych zmian na rynku węgla kamiennego przedstawił mgr inż. Piotr Rak z PGG S.A. Niezwykle aktualny był również referat dr. inż. Piotra Matusiaka, reprezentanta firmy KOMAG, w którym zaprezentował możliwości odzysku koncentratu węglowego z odpadów pogórniczych. Do głosu doszedł także dr hab. Marcin Lutyński, przedstawiciel Politechniki Śląskiej, omawiając możliwości produkcji sorbentu z żużla paleniskowego węgla brunatnego. W trakcie wystąpienia Pani Prof. B. Tory z AGH w Krakowie uczestnicy mogli dowiedzieć się więcej na temat zasobów i produkcji litu w Europie.
20 lat działalności Polskiego Towarzystwa Przeróbki Kopalin przedstawili wspólnie prof. B. Tora, prof. T. Olkuski, również z AGH. Na zakończenie konferencji rys historyczny SITG zaprezentowała mgr inż. Marzena Bakalarz-Doropowicz. Zapowiedziała również zbliżający się Kongres Górnictwa Skalnego, który odbędzie się 12-14 września 2022 r. w Cedzynie k. Kielc, a którego sponsorem głównym jest PROGRESS SCREENS®.
Każdy z referatów wzbudzał spore zainteresowanie wśród publiczności, dyskusje dotyczące poruszanych podczas wystąpień tematów kontynuowano także po zakończeniu sesji. Referenci w swoich wystąpieniach zgodnie podkreślali istotną rolę organizowania przestrzeni, takiej jak konferencja Świętokrzyskie Spotkania Przeróbki Kopalin, która umożliwia bezpośrednią wymianę doświadczeń branżowych.
Drugi dzień Konferencji
Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja, podczas której uczestnicy mogli wymieniać się swoimi spostrzeżeniami na temat wydarzenia. Drugiego dnia Organizatorzy zapewnili zainteresowanym atrakcję w formie zwiedzania Jaskini Raj i próbowania specjałów w Kuźni Smaków przy Muzeum Wsi Kieleckiej w Tokarni.
Dynamiczna sytuacja na rynku górniczym okazała się najlepszym czasem na ponowną organizację konferencji. Treści, z którymi zapoznali się uczestnicy, mogą stać się ogromnym wsparciem i fundamentem ich dalszych działań.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...