Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni
18 października br. w Warszawie miała miejsce konferencja pt. „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni.” Wydarzenie zostało zorganizowane przez Instytut Badawczy Dróg i Mostów i skoncentrowało się na kluczowych aspektach naukowo-technicznych związanych z wykorzystaniem recyklingu w dziedzinie drogownictwa.
W spotkaniu wzięło udział blisko 100 uczestników, reprezentujących różnorodne sektory i dziedziny związane z budownictwem drogowym. Konferencja skupiła uwagę na kluczowym zagadnieniu – recyklingu, które staje się coraz bardziej istotne w kontekście współczesnego podejścia do zarządzania zasobami naturalnymi oraz troski o środowisko. Podczas wydarzenia odbyło się pięć sesji tematycznych, z których każda została otwarta przez głownego mówcę, reprezentującego zarówno zagraniczne instytucje badawcze i uniwersytety. Profesor Jorge Pais z Uniwersytetu w Minho w Portugalii podkreślił potrzebę rozwoju technologii renowacji nawierzchni drogowych w XXI wieku. Zauważył, że mimo nowoczesnych technologii, nawierzchnie dróg nadal ulegają degradacji, a stosowanie recyklingu może stanowić skuteczną metodę ich poprawy. Kolejni mówcy: dr Martins Zaumanis z Szwajcarskiego Federalnego Laboratorium Nauk Materiałowych i Technologii, dr. inż. Verena Rosauer z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, Ing. Jan Valentin z Czech Technical University oraz dypl.inż. Stefan Höller z Federalnego Instytutu Badań Autostrad w Niemczech, przedstawiali swoje spostrzeżenia i doświadczenia związane z wykorzystaniem Recyklingowanych Nawierzchni Asfaltowych (RAP) w budowie dróg w swoich krajach. W trakcie konferencji odbyło się 22 prelekcje, które dostarczyły uczestnikom cennych informacji i wyników badań dotyczących recyklingu w budownictwie drogowym. Przedstawiono wyniki badań laboratoryjnych, dotyczących m.in. wpływu włókien jutowych i środków odnowy na cechy mieszanki asfaltowej z recyklingiem asfaltu. Inni prelegenci omawiali zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu w konstrukcjach nawierzchni drogowych oraz badania wpływu destruktu asfaltowego na właściwości mieszanki mastyksu gruszkowego SMA JENA 16. Omówiono też projekt „RE-PLAN CITY LIFE” promujący zastosowanie materiałów z recyklingu opon w budownictwie drogowym oraz skuteczność preparatów chemicznych w odświeżaniu granulatu asfaltowego, a także badania nad podatnością asfaltu modyfikowanego plastomerami odpadowymi. W ostatnich sesjach prelegenci zaprezentowali różne aspekty recyklingu w budownictwie drogowym, a także inwestycje drogowe prowadzone z uwzględnieniem zasad gospodarki w obiegu zamkniętym. Były też prezentacje dotyczące długotrwałych nawierzchni z wykorzystaniem recyklingu betonu, zachowania bitumenu stabilizowanego emulsją oraz badania modułu sztywności betonu z recyklingu. Inne prezentacje obejmowały tematykę recyklingu istniejących nawierzchni asfaltowych na autostradzie A4, materiałów cementowych pochodzenia ubocznego oraz recyklingu z użyciem spienionego bitumu. Sesje zakończono prezentacją dotyczącą wpływu składu uziarnienia na sztywność mieszanki mineralno-cementowo-emulsyjnej z dodatkiem miału gumowego. W ramach wydarzenia odbyły się również tzw. Sesje posterowe. Konferencja „Nowoczesne nawierzchnie drogowe – Recykling w konstrukcjach nawierzchni” była znaczącym wydarzeniem w obszarze budownictwa drogowego. Pozwoliła na efektywną wymianę wiedzy i doświadczeń oraz stworzyła platformę do dalszej dyskusji nad rolą recyklingu w przyszłości tej istotnej branży.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...