Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i zagranicznych konstruktorów i wykonawców mostów. Celem Konferencji było spotkanie oraz integracja środowiska osób zajmujących się mostownictwem w Polsce i na świecie. Uczestnikami były osoby pracujące na wyższych uczelniach, w instytutach naukowych, samorządach oraz w przemyśle. Ważnym aspektem była wymiana doświadczeń między tymi środowiskami odbywająca się podczas wygłaszania referatów oraz w czasie dyskusji i rozmów. W obradach wzięło udział ponad 120 osób.
Prezentowane w pierwszym dniu konferencji referaty dotyczyły nowoczesnych, nowatorskich rozwiązań stosowanych w polskim mostownictwie. Była mowa między innymi o zastosowaniu technik skanownia 3d w diagnostyce obiektów budowlanych oraz wykorzystaniu sztucznej inteligencji w predykcji opóźnień realizacji obiektów mostowych. Prezentowano także innowacyjne materiały stosowane w budowie mostów m.in. mosty z kompozytów GFRP, omówiono wykorzystanie recyklatów do budowy mostów oraz scharakteryzowano innowacyjne nawierzchnie betonowe na obiektach mostowych.
Kolejna sesja dotyczyła historii mostownictwa, gdzie zaprezentowano historyczny most przez Amur w Chabarowsku, kolejowy most międzynarodowy przez rzekę Niagara wybudowany w latach 1870-73 przez Kazimierza Stanisława Gzowskiego polskiego inżyniera, budowniczego mostów, dróg, linii kolejowych i portów na terenie Kanady. Omówiono także historyczne i istniejące przeprawy mostowe w Toruniu.
W następnej sesji burzliwą dyskusję wywołał referat dotyczący propozycji wyznaczania nośności użytkowej istniejących mostów i wiaduktów kolejowych. Mówiono także o ponadnormatywnych obciążeniach mostów w USA oraz wpływie pojazdów przeciążonych na mosty i nawierzchnie w Alabamie. Bydgoskim akcentem w tej sesji była prezentacja dotycząca wymiany wiaduktów w ciągu ul. Armii Krajowej w Bydgoszczy.
Piątek rozpoczął się od wygłoszenia kilku referatów omawiających przyczyny awarii oraz sposoby poprawy wadliwych rozwiązań mostu Uniwersyteckiego w Bydgoszczy. W drugiej sesji tego dnia zaprezentowano informacje dotyczące diagnostyki obiektów mostowych, poruszono także problematykę dotyczącą prefabrykacji w budownictwie.
Bardzo ważnym aspektem dla przedstawicieli firm z naszego regionu oraz dla przedstawicieli administracji rządowej i samorządu terytorialnego była możliwość zapoznania się z aktualnymi trendami badawczo-rozwojowymi w kraju związanymi z budownictwem mostowym.
Udział w Konferencji był okazją do nawiązania nowych i ugruntowania istniejących już relacji między osobami ze świata nauki, techniki, przemysłu i administracji oraz zdobycia wiedzy i interesujących doświadczeń.
Konferencja zakończyła się życzeniami dla wszystkich mostowców z okazji Ich święta. Dzień mostowca obchodzony jest 18 maja, a patronem jest Święty Jan Nepomucen.
Kolejna konferencja z tego cyklu planowana jest w 2026 roku.
dr inż. Justyna Sobczak-Piąstka
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marek Makowski: Ważne są regularne spotkania i wymiana doświadczeń
Marek Makowski, Przewodniczący Krajowej Rady Zarządców Dróg Powiatowych, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” koncentruje się na tematyce zarządzania infrastrukturą drogową na poziomie lokalnym w Polsce. Opowiada o wyzwaniach, celach i sukcesach związanych z działalnością Rady. Omawia także kwestie związane z tzw. modernizacją i bezpieczeńst...
KPO: wsparcie unijne dla polskiej odbudowy
KPO to strategiczny program przyjęty przez rząd Polski, który ma na celu odbudowę gospodarki oraz zwiększenie jej odporności na wszelkie kryzysy. Program składa się z 55 inwestycji i 55 reform, których celem jest stymulowanie wzrostu gospodarczego, tworzenie miejsc pracy oraz modernizacja i transformacja różnych sektorów gospodarki. Środki na realizację KPO pochodzą głównie z funduszy Unii Europejskiej, które zostały przyznane Polsce w ramach tzw. Planu Odbudowy dla Europy. Polska otrzyma 59,...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Sprzęt do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych
W artykule omówiono charakterystykę sprzętu do wbudowania mieszanek mineralno-asfaltowych – opisano jego główne elementy konstrukcyjne oraz procedury przygotowawcze i procesy związane z użytkowaniem. Autor zwraca uwagę na znaczenie właściwego zagęszczenia i równomiernego rozkładu mieszanki, a także na kwestie bezpieczeństwa i konserwacji maszyn. Podstawowymi maszynami używanymi do rozkładania mieszanek mineralno-bitumicznych są rozkładarki mas mineralno-bitumicznych (fot. 1). Zastosowanie roz...
Nie święci piaski sieją, czyli badania kruszyw w teorii i praktyce
Artykuł porusza tematykę badań kruszyw z perspektywy praktycznej i teoretycznej. Autor, opierając się na swoich wieloletnich doświadczeniach, wprowadza czytelnika w różnorodne aspekty tego zagadnienia, jednocześnie podkreślając, że celem artykułu nie jest przedstawienie wyników badań, lecz zwrócenie uwagi na niejednoznaczności i wyzwania związane z normami i praktyką w tej dziedzinie. Publikacji na temat badań kruszyw jest mnóstwo, zarówno w literaturze popularnonaukowej, jak i branżowej. Moi...
Oświetlenie Sopotu. Nowe standardy energooszczędności i ekologii
Poprawa bezpieczeństwa i oszczędności energii jest niezwykle istotna z punktu widzenia zarządzania infrastrukturą miejską i zrównoważonego rozwoju. Realizacja dwóch projektów dotyczących doświetlenia i wymiany oświetlenia w Sopocie w 2024 r. jest dużym krokiem w kierunku osiągnięcia tych celów. Sopot już od wielu lat pozostaje liderem w realizacji projektów mających na celu poprawę bezpieczeństwa oraz komfortu mieszkańców. Wśród nich szczególną uwagę zwraca modernizacja oświetlenia ulicznego,...
Od inżynierskich koszmarów do spokojnych snów – BestABUT w akcji
Czy zdarzyło Ci się kiedyś, by Twoje projekty mostowe spędzały Ci sen z powiek? Marzysz o narzędziu, które pozwoli Ci obliczyć przyczółki mostowe, drogowe i kolejowe bez zbędnego stresu? BestABUT to odpowiedź na Twoje inżynierskie modlitwy! Kompleksowe obliczenia w każdym etapie BestABUT pozwala Ci zapanować nad każdym etapem budowy jak maestro nad orkiestrą. Wyznaczanie sił w poziomie posadowienia, naprężeń pod fundamentem i sił osiowych w palach? Dla BestABUT to pestka. Dzięki temu programo...
Odwodnienie torowiska tramwajowego
Odwodnienie torowiska tramwajowego to niezwykle istotny system urządzeń mający na celu zarówno zapewnienie bezpieczeństwa użytkowników drogi, jak i zwiększenie trwałości samej infrastruktury torowiskowej. Jest to kompleksowy zestaw środków służących do efektywnego zbierania i odprowadzania wody opadowej oraz innych źródeł wilgoci z obszaru torowiska. Istotą tego rozwiązania jest zmniejszenie negatywnego wpływu wody na konstrukcje torowiska oraz zapewnienie optymalnych warunków użytkowania. Sk...
Diagnostyka nawierzchni. Metodologia badań i technika pomiarowa
Aby sprostać stale rosnącemu obciążeniu oraz zachować wysoką jakość dróg, konieczne jest regularne monitorowanie ich stanu, w tym ocena nośności. Dzięki nowoczesnym metodom pomiarowym, takim jak ugięciomierze typu FWD i TSD, zarządcy dróg mogą dokładnie monitorować nośność nawierzchni, co przekłada się na lepsze zarządzanie infrastrukturą drogową. Nośność nawierzchni, czyli jej zdolność do przenoszenia obciążeń, jest kluczowym wskaźnikiem stanu technicznego drogi. Aby ocenić nośność oraz trwa...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
![](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-Naukowo-Techniczna-Konstrukcje-Sprezone-KS2024_1-343x193.jpg)
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024
Konferencja Naukowo-Techniczna Konstrukcje Sprężone KS2024, 13-14 maja 2024, Kraków
![Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Konferencja-„Utrzymanie-drog-2024-1-343x193.jpg)
Konferencja „Utrzymanie dróg” 2024
27-29 maja 2024 r. w Jastrzębiej Górze, odbyła się konferencja „Utrzymanie dróg” zorganiz...
![Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Seminarium-Drogowe_7-343x193.jpg)
Seminarium Drogowe „Projektowanie, budowa i utrzymanie infrastruktury drogowej”
16-17 maja 2024 r. w Pokrzywnej odbyła się kolejna edycja Seminarium drogowego „Projektow...
![Mosty Tradycja i Nowoczesność](https://drogowo-mostowy.pl/wp-content/uploads/sites/10/2024/06/Mosty-Tradycja-i-Nowoczesnosc_2-343x193.jpg)
Mosty Tradycja i Nowoczesność
W dniach 16-17 maja 2024 roku gościliśmy na Politechnice Bydgoskiej wybitnych polskich i ...