„Mosty – budowa, wzmacnianie, przebudowa”
6-7 czerwca br. odbyło się Seminarium „Mosty. Budowa, wzmacnianie, przebudowa” zorganizowane przez Oddział Wielkopolski ZMRP przy współpracy firm DWD Service i SMP Projektanci. Wydarzenie to które jest kontynuacją dotychczasowych 30-stu seminariów, których współorganizatorem był Oddział Wlkp. ZMRP.
W seminarium wzięło udział około 200 uczestników z całego kraju, reprezentujących wszystkie środowiska zawodowe: pracownicy naukowi, projektanci, przedstawiciele firm wykonawczych, administracji państwowej i samorządowej zajmujących się budową i utrzymaniem mostów, a także przedstawiciele producentów i dystrybutorów materiałów i sprzętu do budowy i utrzymania mostów. Wygłoszono 24 referaty. W czasie trwania Seminarium wręczono nagrody ZMRP, za wybitne osiągnięcia mostowe.
Podczas seminarium prezentowano różnorodne tematy związane z budową, wzmacnianiem i modernizacją mostów. Pierwszy dzień rozpoczął się od prelekcji Piotra Boruckiego i Grzegorza Byrki na temat drogi ekspresowej S3 Legnica – Lubawka oraz zastosowania nowego systemu PERI VIL przy konstrukcjach nasuwanych podłużnie. Następnie, Piotr Wawrzycki, Agnieszka Mejer, Piotr Śliwa, Jakub Konkiewicz i Patryk Jaworski omówili wiadukt kolejowy M.01 na stacji Warszawa Zachodnia.
W programie znalazły się również prezentacje dotyczące innych interesujących projektów. Krzysztof Żółtowski oraz Przemysław Kalitowski przedstawili doświadczenia z realizacji kładki nad Kanałem Praskim w Warszawie, omawiając analizy teoretyczne i eksperymentalne. Mirosław Ilski poruszył temat hydrofobizacji, ukazując jej wady, zalety oraz metody kontroli efektywności.
Prof. Arkadiusz Madaj omówił błędy popełniane przy naprawach mostowych konstrukcji betonowych, a prof. Adam Wysokowski przedstawił wpływ stanu technicznego i poziomu utrzymania urządzeń dylatacyjnych na trwałość łożysk i elementów podpór mostowych.
Drugi dzień seminarium przyniósł kolejne ciekawe prezentacje. Marek Copija przedstawił wpływ obciążenia parciem gruntu na kształtowanie obiektów zintegrowanych. Błażej Tyburski, Krzysztof Pokorski oraz Łukasz Szuba omówili zastosowanie modelowania BIM dla elementów budownictwa infrastrukturalnego na przykładzie projektu konstrukcji oporowej MO-6 w ciągu drogi ekspresowej S7 Kraków-Rabka Zdrój.
Nie zabrakło również praktycznych przykładów. Sebastian Nowak i Bartłomiej Zarychta przedstawili wykorzystanie metody nasuwania podłużnego w realizacji ustrojów nośnych betonowych i stalowych na przykładzie obiektów w Koluszkach i Lublinie. Paweł Różyło oraz Kamil Karpiała omówili realizację stropów żelbetowych w tunelu pod cieśniną Świna w Świnoujściu z wykorzystaniem systemów PERI VST i HD 200.
Wiele prezentacji skupiało się na tematach związanych z projektowaniem, analizą i naprawami mostów. Łukasz Wieczorek, Piotr Zieliński oraz Jakub Taszarek omówili zagadnienia projektowania geotechnicznego tuneli i tuneli otwartych z zastosowaniem technologii żelbetowych ścian szczelinowych.
W ramach seminarium odbył się także panel dyskusyjny, poświęcony zagadnieniu ustalania tzw. nośności użytkowej drogowych obiektów inżynierskich. Wprowadzenie do dyskusji były referaty wygłoszone przez prof. J. Rymszę oraz prof. T. Siwowskiego. Mediatorami w dyskusji byli m.in. K. Żuchowicz – dyrektor GDDKiA oraz przedstawicielka Ministerstwa Infrastruktury.
Seminarium „Mosty – budowa, wzmacnianie, przebudowa” stanowi ważne wydarzenie dla branży mostowej, prezentując najnowsze osiągnięcia, metody i wyzwania związane z projektowaniem, budową oraz utrzymaniem mostów. Dyskusje i prezentacje dały możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń między ekspertami i praktykami w dziedzinie.
Autor: Arkadiusz Madaj, Joanna Glapińska-Goj
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Modernizacja wydobycia kruszywa naturalnego w złożu „Roszowice”. Nowa inwestycja w gminie Cisek
Artykuł dotyczy inwestycji związanej z modernizacją wydobycia kruszywa naturalnego ze złoża „Roszowice”. Planowane jest unowocześnienie parku maszynowego w celu poprawy jakości surowca oraz zwiększenia efektywności produkcji. Dzięki temu wydobywane kruszywo będzie bardziej jednorodne i spełni wysokie standardy techniczne, co jest istotne m.in. dla branży budowlanej oraz produkcji prefabrykatów betonowych. W gminie Cisek zrealizowana zostanie znacząca inwestycja związana z wydobywaniem kruszyw...
Jakoś(ć) to będzie. Krótka rozprawa o jakości i wymaganiach dla kruszyw w drogownictwie
Jakość – czy zawsze rozumiana jest tak samo? W budownictwie i drogownictwie to nie tylko hasło, ale konkretne wymagania, normy i odpowiedzialność. Czy certyfikaty ISO rzeczywiście podniosły jakość materiałów? Jak laboratoria badają kruszywa i co oznaczają ich wyniki? W artykule przyjrzymy się, jak teoria spotyka się z praktyką i dlaczego „jakoś to będzie” to zdecydowanie za mało. Always fight for quality, whether giving or receiving (Zawsze walcz o jakość, czy to dajesz, czy otrzymujesz) –mia...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Badania wstępne możliwości likwidacji odpadów za pomocą wykorzystania energii materiałów wybuchowych
Energia materiału wybuchowego (MW) może być wykorzystana w celu utylizacji odpadów. Przeprowadzone badania wstępne pozwoliły na opracowanie dwóch sposobów utylizacji odpadów z tworzyw sztucznych za pomocą metody detonacyjnej. Opracowana metoda w przypadku komercjalizacji w skali przemysłowej może stanowić efektywny sposób unieszkodliwiania niektórych odpadów w systemie gospodarki odpadami, stanowiąc uzupełnienie dotychczas stosowanych metod. Ponadto możliwe jest uzyskanie dodatkowych korzyści...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...