IX Warmińsko-Mazurskie Forum Drogowe
17-19 września br. odbyło się IX Warmińsko-Mazurskie Forum Drogowe, organizowane przez Polski Kongres Drogowy przy wsparciu Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie. Tematem tegorocznego wydarzenia była nowoczesna i bezpieczna infrastruktura drogowa oraz innowacje w dziedzinie transportu i bezpieczeństwa drogowego.
Konferencja rozpoczęła się od pikniku rowerowego, który odbył się w Parku Centralnym w Olsztynie. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w konkursach, grach miejskich oraz podziwiać występy artystyczne. Drugiego dnia Forum, uczestnicy zostali oficjalnie przywitani przez Zbigniewa Kotlarka, prezesa Polskiego Kongresu Drogowego oraz Gustawa Marka Brzezin, Marszałka Województwa Warmińsko-Mazurskiego. W trakcie pierwszej sesji konferencji omawiano m.in. strategię rozwoju sieci drogowej w województwie warmińsko-mazurskim. Prelegenci poruszyli tematy związane z dekarbonizacją drogownictwa, nowymi trendami społeczno-ekonomicznymi oraz polityką rowerową województwa. Po każdym wystąpieniu przeznaczono chwilę czasu na zadawanie pytań oraz dyskusje. Tego dnia poruszono także kwestie bezpieczeństwa na drogach, w tym uwarunkowania dla rozwoju bezpiecznego transportu rowerowego, bezpieczeństwo na skrzyżowaniach kolejowo-drogowych oraz bezpieczeństwo aut elektrycznych. W sesji drugiej, przedstawiono nowoczesne technologie drogowe, takie jak technologia nawierzchni samonaprawialnej SeHePa, mikronizowane proszki gumowe ze zużytych opon, czy sztuczne kruszywo cementowe z odpadów przemysłowych. Omawiano także nowoczesne asfalty i recykling opon jako źródło materiałów do zastosowań w obiegu zamkniętym. Wszystkie wystąpienia poprzedzone były dyskusjami. Ostatniego dnia Forum przeprowadzono sesję poświęconą aktualnym zagadnieniom rozwoju infrastruktury. Omawiano m.in. ślad węglowy w inwestycjach budowlanych, rolę transportu autobusowego w zintegrowanym systemie transportu, oraz redukcję śladu węglowego inwestycji drogowych dzięki optymalizacji nawierzchni. Również tego dnia firma Tensar Polska i Zarząd Dróg Wojewódzkich w Olsztynie podpisały umowę współpracy w ramach projektu „Kompleksowa budowa sieci tras rowerowych i urządzeń UTO w województwie warmińsko-mazurskim”. Partnerzy zobowiązali się do wspólnych działań w obszarze technologicznym, mając na celu wymianę wiedzy i doświadczeń dotyczących technologii budowy ścieżek rowerowych. Na zakończenie forum odbyła się debata pod hasłem „Rowerzysta na drodze – partner czy intruz?”, podczas której dyskutowano na temat roli rowerzystów w ruchu drogowym. Jej uczestnikami byli Grzegorz Kuczaj, Zastępca Dyrektora Departamentu Dróg Publicznych, Ministerstwo Infrastruktury, mł. insp. Wojciech Zajkowski, Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego, Komenda Wojewódzka Policji w Olsztynie, Mirosław Arczak, Radny Rady Miasta Olsztyna oraz Grzegorz Maleszka, utytułowany zawodnik MTB. Debatę prowadził Marcin Szanter, przedstawiciel Zarządu Dróg Wojewódzkich w Olsztynie.
Warmińsko-Mazurskie Forum Drogowe po raz dziewiąty przyniosło cenne refleksje i innowacyjne pomysły w dziedzinie infrastruktury drogowej. Uczestnicy mieli okazję do wymiany doświadczeń i nawiązania współpracy w dążeniu do nowoczesnej i bezpiecznej infrastruktury drogowej.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Arkadiusz Madaj: Jak pogodzić potrzeby gospodarcze i społeczne z chęcią zachowania historycznych obiektów?
Dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP, w rozmowie z redakcją czasopisma „Mosty” szczegółowo omawia powody powołania oraz cele działania Zespołu ds. Zabytkowych Obiektów Mostowych, którego jest kierownikiem. Wskazuje również na potrzebę stworzenia rejestru obiektów wymagających ochrony, opracowania wzorcowych specyfikacji technicznych oraz zapew...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Ochrona przed obrywami skalnymi
W artykule skupiono się na zagrożeniach, jakie obrywy skalne stwarzają dla kopalń odkrywkowych, oraz na zaawansowanych technikach zabezpieczających, które są stosowane w celu minimalizacji tych ryzyk. Kopalnie odkrywkowe, dzięki specjalistycznym metodom, są w stanie skutecznie chronić zarówno pracowników, jak i infrastrukturę przed potencjalnymi wypadkami spowodowanymi obrywami skalnymi. Tekst porusza także temat monitorowania stabilności skał za pomocą zaawansowanych technologii, takich jak ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

VII Forum Dróg Publicznych „Budowa, remont oraz utrzymanie lokalnej infrastruktury drogowej”

32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetleniowego ŚWIATŁO 2025
12-14 marca 2025 roku w Warszawie odbyły się 32. Międzynarodowe Targi Sprzętu Oświetlenio...

46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotworu i Geoinżynierii
10-13 marca 2025 r. w Szklarskiej Porębie odbyła się 46. Zimowa Szkoła Mechaniki Górotwor...

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”