II Konferencja Drogowo-Kruszywowa
7-9 września 2022 roku odbyła się II Konferencja Drogowo-Kruszywowa “Materiały, Surowce, Technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Organizatorem wydarzenia była redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Naczelna Organizacja Techniczna, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Po zeszłorocznym sukcesie organizatorzy postanowili kontynuować serię wydarzeń związanych z sektorem drogowo-kruszywowym.
Trzydniowa Konferencja została podzielona na siedem segmentów, które obejmowały sześć sesji tematycznych oraz panel dyskusyjny.
Pierwszego dnia została także zorganizowana dla uczestników wycieczka techniczna do Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W tym roku przyznano też po raz pierwszy wyróżnienie „Ekspert drogowo-kruszywowy”, którym organizatorzy nagradzają osoby, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz mają na nią realny wpływ. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali prof. nadzw. dr hab. Stefan Góralczyk oraz dr hab. inż. Tomasz Gawenda, prof. AGH.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwszą sesję rozpoczęło wystąpienie Zdzisława Naziemca, w którym omówił badania reaktywności kruszyw. W swojej prezentacji przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych opisał m.in. metody badania reaktywności, podał przykłady wyników oznaczeń reaktywności wg ASTM C1260, dla kruszyw ze skał litych oraz wymienił kategorie reaktywności kruszyw do betonu. Następnie do głosu doszedł przedstawiciel Kopalni Porfiru i Diabazu, Jan Kurek, który przybliżył zainteresowanym tematykę związaną z wydobywanym na terenie przedsiębiorstwa materiałem. Sesja zakończyła się referatem Maksymiliana Łazarowicza,firma PORR, dotyczącym wymagań i badań kruszyw przedstawionych z perspektywy wykonawcy.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W tej części wydarzenia jako pierwszy wystąpił prof. dr hab. inż. Stefan Góralczyk. Przedstawiciel Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w swoim wystąpieniu skupił się wokół tematyki jasnych kruszyw sztucznych z osadów ściekowych do nawierzchni drogowych. Następnie uczestnicy zapoznali się z prezentacją przedstawiciela firmy Powerstone Giga, którą wygłosił Rafał Czapski, kierownik Regionu Południe. Jako ostatni wystąpił Artur Szymczyk, PGE GiEK, Oddział Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów. Referent w swojej prezentacji omówił problem utworów trudnourabialnych w kopalniach odkrywkowych.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Trzecia sesja dotyczyła tematyki kruszyw lokalnych, w tym zakresie swoją prezentację przedstawił dr hab. inż. Tomasz Gawenda, prof. AGH, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Następnie uczestnicy zapoznali się z wpływem kształtu ziaren kruszyw mineralnych na wybrane parametry mieszanek betonowych i asfaltowych, które przedstawiła dr inż. Agata Stempkowska, AGH Akademia Górniczo- Hutnicza w Krakowie. Całą sesję zakończył występ przedstawicieli firmy Budimex, Krystiana Kani oraz Grzegorza Rusztowicza.
Debata tematyczna
Tego dnia zakończeniem merytorycznej części była debata poświęcona wpływowi obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej na ceny i dostępność surowców i materiałów oraz realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Moderatorem dyskusji był prof. nadzw. dr hab. inż. Stefan Góralczyk, a jego rozmówcami byli następujący specjaliści: Piotr Bienias, CFO, członek zarządu Mota-Engil central Europe, Hubert Schwarz, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Amadeus, Konrad Wyrwas, dyrektor ds. strategii rozwoju, PZPB oraz Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Trzeci dzień Konferencji rozpoczął referat dr hab. inż. Beaty Łaźniewskiej-Piekarczyk, Politechnika Śląska, która przedstawiła problem spoiw bezcementowych z kruszywem odpadowym jako odpowiedź na wyzwania GOZ. Następnie szybkotwardniejące mieszanki GRS4 i GRS8 w kontekście zastosowania w budownictwie drogowym omówił Mariusz Mróz, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych. Sesję swoim wystąpieniem dotyczącym betonowych nawierzchni na polskich drogach zakończył prof. dr hab. inż. Jan Deja (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Nawierzchnie drogowe – zwiększenie trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej
W ramach tytułowej sesji jako pierwszy prezentację wygłosił dr inż. Krzysztof Chlipalski, AP Geotechnika, przybliżając zainteresowanym tematykę betonu popiołowego. W tej części uczestnicy mieli okazję zapoznać się także z referatem dr. inż. Bartłomieja Grzesika, przedstawiciela Politechniki Śląskiej. Sesję zakończyła prezentacja przedstawiciela firmy VOLVO Maszyny Budowlane, Łukasza Gawina.
Studium przypadku – realizacje, wzmacnianie oraz naprawy nawierzchni drogowych
Podczas ostatniej sesji do głos zabrał dr inż. Wojciech Sorociak (Politechnika Śląska, Eurovia Polska), który omówił system „Volume Monti” w branży budownictwa i kruszyw. Poruszony został także temat recyklingu głębokiego na zimno z asfaltem spienionym, w tej kwestii wypowiedział się mgr inż. Maciej Krasowski (Politechnika Świętokrzyska). Merytoryczną część Konferencji zakończył mgr inż. Marcin Podsiadło (Politechnika Świętokrzyska).
Podsumowanie
Redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa” dziękuje uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom za ogromne zaangażowanie i wsparcie merytoryczne. Dla wszystkich partnerów serdeczne podziękowania za pomoc przy organizacji wydarzenia. Już dziś zapraszamy Państwa na III edycję konferencji, która odbędzie się w 2023 r.
Cała fotorelacja dostępna na stronie wydarzenia – TUTAJ!
Fot.: Julia Miąso
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...