II Konferencja Drogowo-Kruszywowa
7-9 września 2022 roku odbyła się II Konferencja Drogowo-Kruszywowa “Materiały, Surowce, Technologie. Wykorzystanie przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”. Organizatorem wydarzenia była redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa”.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Ministerstwo Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Naczelna Organizacja Techniczna, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Polski Związek Producentów Kruszyw, Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Stowarzyszenie Producentów Cementu, Stowarzyszenie Producentów Chemii Budowlanej oraz Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie.
Po zeszłorocznym sukcesie organizatorzy postanowili kontynuować serię wydarzeń związanych z sektorem drogowo-kruszywowym.
Trzydniowa Konferencja została podzielona na siedem segmentów, które obejmowały sześć sesji tematycznych oraz panel dyskusyjny.
Pierwszego dnia została także zorganizowana dla uczestników wycieczka techniczna do Kopalni Porfiru i Diabazu w Krzeszowicach. W tym roku przyznano też po raz pierwszy wyróżnienie „Ekspert drogowo-kruszywowy”, którym organizatorzy nagradzają osoby, które swoim zaangażowaniem wyróżniają się w branży oraz mają na nią realny wpływ. Tytuł podczas tegorocznego wydarzenia odebrali prof. nadzw. dr hab. Stefan Góralczyk oraz dr hab. inż. Tomasz Gawenda, prof. AGH.
Wykorzystanie krajowych kruszyw w budowie i utrzymaniu dróg
Pierwszą sesję rozpoczęło wystąpienie Zdzisława Naziemca, w którym omówił badania reaktywności kruszyw. W swojej prezentacji przedstawiciel Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych opisał m.in. metody badania reaktywności, podał przykłady wyników oznaczeń reaktywności wg ASTM C1260, dla kruszyw ze skał litych oraz wymienił kategorie reaktywności kruszyw do betonu. Następnie do głosu doszedł przedstawiciel Kopalni Porfiru i Diabazu, Jan Kurek, który przybliżył zainteresowanym tematykę związaną z wydobywanym na terenie przedsiębiorstwa materiałem. Sesja zakończyła się referatem Maksymiliana Łazarowicza,firma PORR, dotyczącym wymagań i badań kruszyw przedstawionych z perspektywy wykonawcy.
Pozyskiwanie kruszyw oraz budowa i utrzymanie dróg – wykorzystanie maszyn i urządzeń
W tej części wydarzenia jako pierwszy wystąpił prof. dr hab. inż. Stefan Góralczyk. Przedstawiciel Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych NOT w swoim wystąpieniu skupił się wokół tematyki jasnych kruszyw sztucznych z osadów ściekowych do nawierzchni drogowych. Następnie uczestnicy zapoznali się z prezentacją przedstawiciela firmy Powerstone Giga, którą wygłosił Rafał Czapski, kierownik Regionu Południe. Jako ostatni wystąpił Artur Szymczyk, PGE GiEK, Oddział Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów. Referent w swojej prezentacji omówił problem utworów trudnourabialnych w kopalniach odkrywkowych.
Kruszywa lokalne – zasoby, jakość, pozyskiwanie, zastosowanie
Trzecia sesja dotyczyła tematyki kruszyw lokalnych, w tym zakresie swoją prezentację przedstawił dr hab. inż. Tomasz Gawenda, prof. AGH, AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie. Następnie uczestnicy zapoznali się z wpływem kształtu ziaren kruszyw mineralnych na wybrane parametry mieszanek betonowych i asfaltowych, które przedstawiła dr inż. Agata Stempkowska, AGH Akademia Górniczo- Hutnicza w Krakowie. Całą sesję zakończył występ przedstawicieli firmy Budimex, Krystiana Kani oraz Grzegorza Rusztowicza.
Debata tematyczna
Tego dnia zakończeniem merytorycznej części była debata poświęcona wpływowi obecnej sytuacji polityczno-gospodarczej na ceny i dostępność surowców i materiałów oraz realizacji inwestycji infrastrukturalnych. Moderatorem dyskusji był prof. nadzw. dr hab. inż. Stefan Góralczyk, a jego rozmówcami byli następujący specjaliści: Piotr Bienias, CFO, członek zarządu Mota-Engil central Europe, Hubert Schwarz, radca prawny, Kancelaria Prawnicza Amadeus, Konrad Wyrwas, dyrektor ds. strategii rozwoju, PZPB oraz Zbigniew Tabor, dyrektor ZDW w Katowicach.
Nawierzchnie drogowe – zastosowanie wybranych materiałów i technologii
Trzeci dzień Konferencji rozpoczął referat dr hab. inż. Beaty Łaźniewskiej-Piekarczyk, Politechnika Śląska, która przedstawiła problem spoiw bezcementowych z kruszywem odpadowym jako odpowiedź na wyzwania GOZ. Następnie szybkotwardniejące mieszanki GRS4 i GRS8 w kontekście zastosowania w budownictwie drogowym omówił Mariusz Mróz, Sieć Badawcza Łukasiewicz – Instytut Ceramiki i Materiałów Budowlanych. Sesję swoim wystąpieniem dotyczącym betonowych nawierzchni na polskich drogach zakończył prof. dr hab. inż. Jan Deja (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza, Stowarzyszenie Producentów Cementu).
Nawierzchnie drogowe – zwiększenie trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej
W ramach tytułowej sesji jako pierwszy prezentację wygłosił dr inż. Krzysztof Chlipalski, AP Geotechnika, przybliżając zainteresowanym tematykę betonu popiołowego. W tej części uczestnicy mieli okazję zapoznać się także z referatem dr. inż. Bartłomieja Grzesika, przedstawiciela Politechniki Śląskiej. Sesję zakończyła prezentacja przedstawiciela firmy VOLVO Maszyny Budowlane, Łukasza Gawina.
Studium przypadku – realizacje, wzmacnianie oraz naprawy nawierzchni drogowych
Podczas ostatniej sesji do głos zabrał dr inż. Wojciech Sorociak (Politechnika Śląska, Eurovia Polska), który omówił system „Volume Monti” w branży budownictwa i kruszyw. Poruszony został także temat recyklingu głębokiego na zimno z asfaltem spienionym, w tej kwestii wypowiedział się mgr inż. Maciej Krasowski (Politechnika Świętokrzyska). Merytoryczną część Konferencji zakończył mgr inż. Marcin Podsiadło (Politechnika Świętokrzyska).
Podsumowanie
Redakcja „Magazynu Autostrady” oraz czasopisma „Kruszywa” dziękuje uczestnikom za liczne przybycie, a prelegentom za ogromne zaangażowanie i wsparcie merytoryczne. Dla wszystkich partnerów serdeczne podziękowania za pomoc przy organizacji wydarzenia. Już dziś zapraszamy Państwa na III edycję konferencji, która odbędzie się w 2023 r.
Cała fotorelacja dostępna na stronie wydarzenia – TUTAJ!
Fot.: Julia Miąso
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Małgorzata Ostrowska: W mojej pracy kieruję się służbą publiczną, mając na celu dobre zarządzanie drogami
Małgorzata Ostrowska, Dyrektorka ZDP Ostróda, Przewodnicząca Konwentu Dyrektorów Zarządów Dróg Powiatowych Województwa Warmińsko-Mazurskiego, w rozmowie z redakcją „Dróg Publicznych” mówi o wyzwaniach stojących przed zarządcami dróg powiatowych. Podkreśla znaczenie modernizacji infrastruktury, rosnących kosztów utrzymania oraz konieczności wdraż...
Webinar dedykowany – stwórzmy wydarzenie idealne dla Twojej firmy!
Od 2020 roku redakcja “Magazynu Autostrady” oraz czasopisma “Mosty” poza stacjonarnymi wydarzeniami organizuje szkolenia i spotkania w formule online. Jednymi z nich są webinary - organizowane jako wydarzenia własne bądź dla partnerów zewnętrznych w formie komercyjnej.
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Transport maszyn Wyzwania i znaczenie odpowiedniego doboru parametrów
Artykuł omawia wyzwania związane z transportem maszyn budowlanych. Poprawnie zorganizowany transport zapewnia bezpieczeństwo sprzętu i uczestników ruchu, a także pozwala unikać opóźnień, gwarantując terminowe rozpoczęcie prac. Transport maszyn, szczególnie ciężkich urządzeń, takich jak walce drogowe, wymaga precyzyjnego doboru jednostki transportowej oraz dokładnego uwzględnienia parametrów maszyny, w tym jej masy i wymiarów. Należy pamiętać, że transport ciężkich maszyn wiąże się z licznymi ...
Praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie
W artykule omówiono praktyczne aspekty stosowania domieszek w betonie, zwracając uwagę na ich rolę w poprawie jakości, trwałości i efektywności kosztowej konstrukcji. Podkreślono także niezbędne warunki dla skutecznej modyfikacji betonu, takie jak prawidłowe zaprojektowanie składu i technologii wykonania. Dodatkowo wskazano na ekonomiczne aspekty stosowania domieszek. Ogólna przydatność domieszek stosowanych w mieszankach betonowych jest ustalana zgodnie z normą PN-EN 934-2. Normy te określaj...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Ciemna strona światła: problem zanieczyszczenia światłem
Zanieczyszczenie światłem to problem, który dotyka całego terytorium Polski. Odpowiednie oświetlenie podnosi poziom bezpieczeństwa, funkcjonalność i estetykę danej przestrzeni, jednak nadmiar światła lub niewłaściwe jego użycie prowadzi do miejskich zjawisk „blasku nieba”, które wpływają na zdrowie ludzi oraz ekosystemy. Problem zanieczyszczenia światłem coraz częściej jest uwzględniany w raportach o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Światło jest jednym z kluczowych elementów wpływający...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

V Konferencja Drogowo-Kruszywowa „Materiały, surowce, technologie wykorzystywane przy projektowaniu i budowie nawierzchni drogowych”

VI Forum Dróg Publicznych
9-11 grudnia 2024 r. odbyło się VI Forum Dróg Publicznych, które zgromadziło specjalistów...

I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...