I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie odbyło się pierwsze Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”, które zgromadziło przedstawicielki branży drogowo-mostowej, sektora kruszywowego, administracji drogowej na szczeblu krajowym i regionalnym oraz świata nauki. Wydarzenie, zorganizowane przez redakcję „Magazynu Autostrady”, czasopisma „Mosty”, magazynu „Kruszywa”, czasopisma „Drogi Publiczne” oraz portal drogowo-mostowy.pl, miało na celu wymianę doświadczeń, dobrych praktyk i nawiązywanie wartościowych relacji. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęły: Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polska Izba Inżynierów Budownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Producentów Kruszyw, Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów.
Program wydarzenia
Spotkanie zostało podzielone na trzy panele tematyczne, w których prelegentki dzieliły się wiedzą i doświadczeniami na różnorodne tematy związane z rolą kobiet w branży.
Panel I: Perspektywy i doświadczenia
-
Anna Oleksiewicz (Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów) w wystąpieniu „Królowe kontra Pszczoły” omówiła relacje i współpracę w zespołach wielopokoleniowych.
-
Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie) poruszyła wyzwania związane z zarządzaniem w zdominowanej przez mężczyzn branży.
-
Ewa Wilk (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach) zaprezentowała inspirującą retrospektywę 50-letniej kariery w drogownictwie.
Panel II: Rola kobiecej perspektywy w infrastrukturze
-
Barbara Dzieciuchowicz (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa) mówiła o roli kobiecego pierwiastka w sztuce porozumienia.
-
Anna Banaś (Politechnika Gdańska, Związek Mostowców RP) podkreśliła znaczenie skutecznego zarządzania czasem i inicjowania działań dla branży.
-
Anna Siemińska-Lewandowska (Politechnika Warszawska) skupiła się na promocji budownictwa jako kierunku studiów i zawodu.
Panel III: Budowanie marki i bezpieczeństwo
-
Danuta Rajczakowska (Strzeblowskie Kopalnie Surowców Mineralnych) przedstawiła strategie budowania i promowania marki osobistej.
-
Angelina Rajda-Tasior (PROFIL BHP) w wykładzie specjalnym omówiła rolę świadomości w zapewnianiu bezpieczeństwa.
Debata: Rola kobiet w budownictwie
Ostatnią częścią wydarzenia była debata moderowana przez Aleksandrę Skorupską (Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Polski Kongres Drogowy), w której uczestniczki dyskutowały o wyrównywaniu szans kobiet w budownictwie oraz ich roli w rozwoju branży. Panelistki, w tym Barbara Dzieciuchowicz (Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa), Anna Oleksiewicz (Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów), Ewelina Karp-Kręglicka (Polskie Stowarzyszenie Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych, Budimex) i Ewa Wilk (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Katowicach), przedstawiły swoje doświadczenia i perspektywy.
Podsumowanie
Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze” było okazją do inspirujących rozmów i wymiany doświadczeń, które mają szansę przyczynić się do rozwoju innowacyjnych rozwiązań oraz wzmocnienia pozycji kobiet w branży infrastrukturalnej. Organizatorzy wyrazili nadzieję, że wydarzenie to stanie się początkiem trwałej platformy współpracy i wymiany wiedzy.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
I Spotkanie Branżowe „Kobiety w Infrastrukturze”
19 listopada 2024 roku w Warszawie o...
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...