I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”
6-8 września br. odbyła się I Konferencja Mostowa „Aktualne problemy projektowania, budowy i utrzymania obiektów inżynierskich”. Wydarzenie zorganizowała redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady”. W ramach wydarzenia uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów i prezentacji wygłaszanych przez cenionych ekspertów i naukowców związanych z mostownictwem. Konferencja obejmowała szeroki zakres tematyczny dot. projektowania mostów, technologii budowy, stosowanych materiałów, budownictwa tunelowego, diagnostyki i utrzymania obiektów oraz aktualnych realizacji.
Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Infrastruktury, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Instytut Badawczy Dróg i Mostów, Konwent Dyrektorów Zarządów Dróg Wojewódzkich, Ogólnopolska Izba Gospodarcza Drogownictwa, Polski Kongres Drogowy, Polski Związek Inżynierów i Techników Budownictwa, Polski Związek Pracodawców Budownictwa, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie, Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej, Związek Ogólnopolski Projektantów i Inżynierów. Konferencja skupiła się na bieżących problemach i wyzwaniach związanych z projektowaniem, budową i utrzymaniem obiektów inżynierskich. Prezentowane treści były aktualne i dostosowane do współczesnych standardów i potrzeb branży budowlanej, co pozwoliło uczestnikom na dostęp do najnowszych informacji i rozwiązań. Podczas dwóch dni uczestnicy mieli okazję wysłuchać referatów w sześciu sesjach tematycznych.
Warsztat pracy projektanta mostowego
Pierwszą sesję rozpoczął prof. dr hab. inż. Henryk Zobel (Politechnika Warszawska) z referatem dotyczącym aktualnego stanu prac nad Drugą Generacją Eurokodów, następnie kryteria oceny ofert na roboty budowlane omówił prof. dr hab. inż. Janusz Rymsza (Instytut Badawczy Dróg i Mostów). Ostatni referat w sesji dotyczył zasad prowadzenia napraw konstrukcji żelbetowych uszkodzonych wskutek korozji chlorkowej i karbonatyzacji zgodnie z normą PN-EN 1504. Temat przybliżyli uczestnikom dr inż. Anna Banaś (Politechnika Gdańska) oraz mgr inż. Daniel Białecki (Top Building).
Technologie budowy obiektów – doświadczenia z przygotowania i realizacji inwestycji
Pierwszy referat w tej części wydarzenia dotyczył posadowienia obiektów mostowych na palach wierconych i przemieszczeniowych – zastosowania praktyczne, temat przedstawił uczestnikom prof. dr hab. inż. Kazimierz Gwizdała (Politechnika Gdańska). Następnie dr inż. Andrzej Kasprzak (Mosty Gdańsk) omówił nowy typ belek prefabrykowanych MG-T w mostach małych i średnich rozpiętości. Posadowienie estakady ES-119 w ciągu drogi S6 w Koszalinie na baretach z iniekcyjnie poszerzaną podstawą przedstawił Daniel Słowikowski (Polbud Pomorze), opisując przy tym doświadczenia z realizacji. Piotr Tomala (Rearma Polska) przedstawił słuchaczom funkcjonowanie nowych przedsiębiorstw na rynku inwestycji infrastrukturalnych, swoim wystąpieniem zakończył drugą sesję.
Materiały i technologie stosowane w nowoczesnym mostownictwie
Trzecią sesję rozpoczęło wystąpienie przedstawiciela Instytutu Badawczego Dróg i Mostów, mgr. inż. Piotra Rychlewskiego, dotyczyło ono postępu w posadowieniu obiektów mostowych. W tym segmencie wystąpili także prof. dr hab. inż. Tomasz Siwowski (Politechnika Rzeszowska) z wykładem poświęconym GOZ: wykorzystaniu recyklatów do budowy obiektów mostowych oraz Jacek Zapała (Koneckie Zakłady Odlewnicze) omawiając wpusty mostowe z fabrycznie przedłużonym króćcem z żeliwa szarego. Wystąpienie zamykające tę sesję poświęcone zostało pianobetonowi, Łukasz Chady (Pianobeton Wajm) przedstawił uczestnikom właściwości tego materiału budowlanego.
Budownictwo tunelowe – projektowanie, budowa i utrzymanie
Pierwszy dzień merytorycznych wystąpień zakończyła sesja poświęcona budownictwu tunelowemu, rozpoczął ją prof. dr hab. inż. Marek Cała (AGH Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie) omawiając problem zagrożenia gazowego i jego konsekwencji dla procesu drążenia tuneli. Następnie dr Rafał Kuszyk (Politechnika Warszawska) skupił swój referat wokół aktualnych problemów projektowania i budowy tuneli drążonych tarczą zmechanizowaną TBM w gruntach czwartorzędowych. Ostatnie wystąpienie, wygłoszone przez dr. inż. Macieja Kulpę (Politechnika Rzeszowska), dotyczyło uwarunkowań logistycznych transportu elementów tarczy TBM.
Diagnostyka i utrzymanie obiektów
Ostatni dzień wydarzenia rozpoczął referat prof. dr inż. Adam Wysokowskiego (Uniwersytet Zielonogórski), który przedstawił bliżej uczestnikom zagadnienie diagnostyki jako głównego wyznacznika trwałości eksploatacyjnej obiektów mostowych. Uwagi o zasadach projektowania i wykonywania konstrukcji sprężonych ze względu na trwałość omówił dr hab. inż. Arkadiusz Madaj, prof. PP (Politechnika Poznańska). Sesja została zakończona referatem Ph.D. Fedira Yatsko (Ukraińskie Stowarzyszenie Organizacji Projektowych), który przedstawił analizę uszkodzeń konstrukcji mostowych w wyniku działań wojennych.
Aktualne realizacje mostowe i tunelowe – doświadczenia i dobre praktyki
Sesję zamykającą całe wydarzenie rozpoczęło wystąpienie Leszka Bukowskiego (GDDKiA), który przedstawił aktualne realizacje mostowe i tunelowe na drogach zarządzanych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Następnie temat małopolskich mostów w kontekście inwestycji realizowanych przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie omówiła Katarzyna Węgrzyn-Madeja (Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie). Ostatni referat dotyczył sytuacji gospodarczej i perspektyw rynku budowlanego. Zagadnienie to przybliżył słuchaczom Jan Styliński, prezes zarządu Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.
Śródtytuł: II Konferencja Mostowa już wkrótce!
Redakcja czasopisma „Mosty” oraz „Magazynu Autostrady” dziękuje wszystkim zaangażowanym uczestnikom, prelegentom oraz słuchaczom za ich nieocenione wsparcie i zaufanie, które okazali podczas organizacji pierwszej edycji wydarzenia. Wszystkie pozytywne opinie, cenne uwagi i ogromna pasja, która towarzyszyła całemu spotkaniu, są niezwykle inspirujące i budujące. Mając je na uwadze, redakcja postanowiła kontynuować wydarzenie, dlatego już teraz zapraszamy Państwa na drugą edycję! Szczegóły niebawem.
II edycja wydarzenia odbędzie się 4-6 września 2024 roku!
Autor: Iga Przyszlak
Fot.: K. Piątek
ZOBACZ CAŁĄ GALERIĘ ZDJĘĆ – TUTAJ!
Galeria
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Głosem branży: Innowacje i zrównoważony rozwój w wydobyciu kruszyw. Wyzwania i strategie dla przyszłości
W obliczu rosnącego zapotrzebowania na surowce budowlane, szczególnie kruszywa, kwestia efektywnego wydobycia oraz zarządzania zasobami naturalnymi staje się kluczowa zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przemiany w tym obszarze nie tylko wpływają na gospodarki krajowe, ale także na środowisko, w którym eksploatacja surowców wiąże się z wieloma wyzwaniami, takimi jak zużycie energii czy generowanie odpadów. Poniżej przedstawiamy prognozy dotyczące przyszłości zasobów kruszyw oraz innowacje, kt...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...