EuroGeo7
4–7 września 2022 r. w Warszawie, po raz pierwszy w Polsce, odbyła się Europejska Konferencja Geosyntetyczna EuroGeo7. Organizatorem wydarzenia było Polskie Stowarzyszenie Geosyntetyczne (PSG-IGS). Przez trzy dni w wydarzeniu wzięło udział ok. 600 uczestników – w tym wielu ekspertów międzynarodowych, oraz około 100 wystawców również zagranicznych. Stworzenie przestrzeni do wymiany poglądów, doświadczeń i dyskusji w szerokim gronie ekspertów i praktyków z naszego kraju i zza granicy było jednym z z celów konferencji.
Organizacja międzynarodowej konferencji w Polsce stwarza unikalną możliwość doskonalenia zawodowego na najwyższym światowym poziomie. Dla środowiska polskich inżynierów była to szansa na zapoznanie się z zasadami prawidłowego projektowania i wykonawstwa z zastosowaniem geosyntetyków. Na środę – 7 września 2022 zaplanowano sesję referatów w języku polskim oraz atrakcyjne pakiety uczestnictwa w tym wydarzeniu dla inżynierów z Polski.
W trakcie 4 dni wydarzenia odbyło się 21 sesji tematycznych prowadzonych przez specjalistów branży z całego świata. Konferencja jest doskonałą promocją rozwiązań geosyntetycznych oraz zasad prawidłowego projektowania i wykonawstwa z zastosowaniem geosyntetyków w środowisku praktyków z naszego kraju. Wydarzenie stworzyło również przestrzeń do wymiany poglądów, doświadczeń i dyskusji w szerokim gronie ekspertów. Oficjalnym językiem konferencji był język angielski. Ostatniego dnia spotkania odbyły się 3 sesje specjalne wygłoszone w języku polskim.
Wykłady specjalne
Pierwszego dnia spotkania, po oficjalnym otwarciu wygłoszono 4 referaty specjalne. Na początek prof. Martin Ziegler (Niemcy) wygłosił referat dotyczący mechanizmu działania zbrojenia geosiatkowego w makro i mikroskali, następnie prof. Fumio Tatsuoka (Japonia) omówił rozwój konstrukcji gruntowych zbrojonych geosyntetycznie i ich zastosowania w kolei. W dalszej kolejności prof. Jie Han (USA) przedstawił korzyści płynące z wykorzystywania geosyntetyków w poprawie wydajności jezdni. Jako ostatni ostatni podczas wykładów wprowadzających wystąpił prof. Kerry Rowe (Kanada) omówił zastosowanie hydrauliczne geosyntetyków.
Sesja Polska
W takcie sesji polskiej wygłoszono15 następujących referatów:
-Bezpieczne i ekonomiczne platformy robocze z zastosowaniem geotekstyliów i wyrobów pokrewnych (A. Duszyńska),
– Wpływ liczby przewężeń geowłóknin na ich właściwości filtracyjne (A. Markiewicz),
– Geosyntetyki filtracyjno-drenażowe. Kryteria doboru i przyczyny ograniczenia sprawności (W. Sterpejkowicz-Wersocki),
– Biodegradowalne geokompozyty sorbujące wodę – możliwe aplikacje i korzyści środowiskowe (J. Dąbrowska),
– Zmniejszenie śladu węglowego inwestycji drogowych dzięki optymalizacji nawierzchni z wykorzystaniem georusztów heksagonalnych (P. Mazurowski),
– Badanie wpływu czynników chemicznych i termodynamicznych na właściwości georusztów PEHD (A. Kiersnowska),
– Wytyczne PSG do oceny zgodności geosyntetyków stosowanych w budownictwie infrastrukturalnym (J. Bryk),
– Zastosowanie georusztów wielokierunkowych w konstrukcji podtorza i nawierzchni podsypkowej (R. Duszyński),
– Stabilizacja warstw kruszyw georusztami w nawierzchniach drogowych jako ekologiczny aspekt zrównoważonego rozwoju (M. Gołos),
– Badania wybranych mechanizmów działania zbrojenia geosyntetycznego w trwałych nawierzchniach asfaltowych (J. Sobolewski),
– Model MES dla analizy współpracy geomateraca z podłożem (M. Łupieżowiec),
– Wykorzystanie geotekstyliów otrzymanych z odpadowych włókien syntetycznych i wełny owczej do zastosowań w inżynierii lądowej (J. Grzybowska-Pietras),
– Projekt i budowa nasypu z ultralekkiego kruszywa ze spienionego szkła zbrojonego geosyntetykami (J. Bryk),
– Zależność naprężenie-dylatancja piasku z dodatkiem gumy (Z. Szypcio),
– Plastik w oceanach i globalne ocieplenie: Nowe wyzwania dla geosyntetyków (P. Piotrowicz).
Podczas wydarzenia poruszono również tematyką dotyczącą zastosowania gesyntetyków w rolnictwie, ochronie wybrzeży, górnictwie oraz zaprezentowano oszczędności płynące ze stosowania tej technologi. Uczestnicy wydarzenia mieli również możliwość odwiedzenia stoisk firmowych.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię
Piotr Litwa, Prezes Wyższego Urzędu Górniczego, w rozmowie z redakcją czasopisma „Kruszywa” porusza temat nadzoru i regulacji górnictwa odkrywkowego w Polsce, ze szczególnym uwzględnieniem problemów związanych z przestrzeganiem przepisów, oceną ryzyka oraz współpracą z instytucjami i samorządami. Omawia najczęstsze naruszenia przepisów, procedur...
Drogi dla opon, opony dla dróg!
Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (www.acea.auto) flota pojazdów silnikowych w Unii Europejskiej w 2021 r. liczy 249,6 mln samochodów osobowych oraz ponad 36,7 mln pojazdów użytkowych i autobusów. W 2021 r. flota samochodów osobowych w UE wzrosła o 1,2% w porównaniu z 2020 r. Taki wzrost obciążeń transportowych ma znaczący wpływ na zmniejszenie trwałości konstrukcji drogowych. Obecnie najpopularniejszym materiałem do budowy nawierzchni dróg są mieszanki asfaltowe. Wie...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Rozkład uszkodzeń na profilu poprzecznym taśmy przenośnikowej Wdrożenie systemu DiagBelt+ w KWB Bełchatów
Artykuł analizuje rozkład uszkodzeń taśmy przenośnikowej z linkami stalowymi. Badania przeprowadzone w KWB Bełchatów w ramach projektu POIR.01.01.01-00-1194/19 przy użyciu systemu DiagBelt+ wykazały różne rozkłady uszkodzeń mogące wynikać z nieprawidłowości w punktach podawania urobku. Wyniki mogą pomóc w ocenie poprawności projektu przenośnika, minimalizując ryzyko awarii i wydłużając żywotność taśm. Artykuł przedstawia analizę rozkładu uszkodzeń rdzenia taśmy z linkami stalowymi na przekroj...
Betonowy tunel TS-04. Technologia i materiały
W artykule omówiono kwestie związane z ułożeniem nawierzchni z betonu cementowego klasy C35/45 w tunelu TS-04. Prace te są częścią większego zadania pod nazwą „Zaprojektowanie i budowa drogi ekspresowej S52, odcinek Północna Obwodnica Krakowa: węzeł Modlnica – węzeł Kraków Mistrzejowice (bez węzła)”. Betonowy tunel pod Zielonkami TS-04, będący częścią Północnej Obwodnicy Krakowa (S52), jest jednym z kluczowych elementów infrastrukturalnych tej drogi ekspresowej. Tunel o długości 653 m, ...
Zagrożenia naturalne w budowie i eksploatacji tuneli
Artykuł analizuje zagrożenia związane z budową i eksploatacją tuneli, zwracając uwagę na nowe ryzyka geologiczne, które nie są w pełni uwzględniane w tradycyjnych analizach opartych na danych statystycznych i modelach ruchu. Dane statystyczne wskazują, że zdarzenia w ruchu drogowym są powodowane przede wszystkim przez jego uczestników. W dotychczasowym modelu ruchu głównym sprawcą większości z nich jest człowiek. Niedostosowanie prędkości do warunków na drodze, niezachowanie ostrożności przez...
Nowoczesne programy wspomagające projektowanie mostów. Skrócona analiza
W artykule opisano programy komputerowe, które są obecnie używane do wspomagania procesu projektowania mostów. Projektowanie mostów to zadanie o ogromnym znaczeniu dla bezpieczeństwa i funkcjonalności infrastruktury krajowej. Aby zapewnić nośność, trwałość i spełnienie wszystkich wymagań formalnych zawartych w prawie budowlanym i normach projektowych, inżynierowie korzystają z zaawansowanych programów komputerowych. Te nowoczesne narzędzia umożliwiają precyzyjne analizy, symulacje oraz optyma...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Propozycja postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi
Artykuł dotyczy sposobu postępowania z zabytkowymi mostami kolejowymi na linii Opole – Wrocław w kontekście planowanej modernizacji. Autor omawia historię i stan techniczny mostów oraz ich rolę w transporcie, a także analizuje możliwe sposoby zachowania ich zabytkowej wartości. W czerwcu 2024 r. na zlecenie Dolnośląskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków autor artykułu wykonał opinię dotyczącą postępowania z zabytkowymi mostami kolejowych w ramach projektowanej modernizacji linii kolejowej...
Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 7 mld zł
W wyniku znaczącego wzrostu kosztów produkcji (kruszywa, cement, domieszki do betonu, siła robocza, logistyka i transport) w latach 2017-2022 rynek betonu towarowego w Polsce odnotował skokowy wzrost wartości, osiągając 7,5 mld zł. Pomimo przejściowego schłodzenia koniunktury w budownictwie długoterminowe prognozy dla rynku betonu towarowego prezentują się dość stabilnie. Na potrzeby raportu jako rynek betonu towarowego zdefiniowano działalność produkcyjną w zakresie wytwarzania betonu zarówn...
Kalendarium
Relacje
XXXIII Konferencja „Aktualia i perspektywy gospodarki surowcami mineralnymi”
W dniach 6-8 listopada 2024 r. w Krynicy Zdrój odbyła się XXXIII Konferencja z...
Jubileusz XX-lecia Stowarzyszenia Przemysłu Wapienniczego
Stowarzyszenie Przemysłu Wapienniczego (SPW) obchodziło jubileusz XX-lecia swojej działalności, u...
Podsumowanie jubileuszowej 15. edycji Targów SYMAS® MAINTENANCE
- Targi SYMAS® MAINTENANCE z roku na rok są coraz lepsze, mamy coraz więcej klientów. Naprawd...
Seminarium „Droga do neutralności klimatycznej Cemex”
Blisko 200 uczestników pojawiło się na cyklicznym seminarium „Droga do neutralności klima...