Reklama

Estakada w ciągu autostrady A1 w Knurowie – historia pewnego przypadku

Budowa odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk

Przystąpiono do budowy autostrady A1, w tym obiektu WA-470 w Knurowie. Obiekt ten to konstrukcja wieloprzęsłowa, złożona z 15 przęseł wolnopodpartych oraz 4 przęseł ciągłych. Konstrukcję nośną wykonano w technologii zespolonej w formie stalowych dźwigarów i poprzecznic połączonych z żelbetową płytą. Realizacja obiektu z uwagi na uwarunkowania techniczne była wykonywana po uprzednim wykonaniu grobli na stawie Moczury. Swoją drogą szkoda, że była to budowla tymczasowa.

Eksploatacja odcinka autostrady A1 Sośnica – Bełk

Zgodnie z zapisami decyzji środowiskowej z 2011 roku Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Katowicach zleciła wykonanie analizy porealizacyjnej, opierając się na obowiązującym wówczas Rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych norm hałasu. Analiza ta, wykonana prze SEPO w Knurowie [1], wykazała przekroczenie norm hałasu w porze nocnej, które dotyczyły głównie wpływu dylatacji obiektu. Ekrany akustyczne wykonane na estakadzie okazały się skuteczne dla ograniczenia hałasu pochodzącego od ruchu pojazdów na autostradzie.

Niedługo po oddaniu autostrady A1 odcinek Sośnica – Bełk do użytkowania do katowickiego oddziału GDDKiA oraz organów ochrony środowiska zaczęły wpływać liczne skargi na hałas. Warto tu wspomnieć, że os. Farskie Pola w Knurowie to w zdecydowanej większości osiedle domów jednorodzinnych o dominującej zabudowie jedno- i dwukondygnacyjnej. Budynki zlokalizowane najbliżej obiektu WA-470 są oddalone od niego o ok. 110 m.

Na ich podstawie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego w Katowicach (Urząd Marszałkowsk...

Dostęp ograniczony.

Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.

Dlaczego warto wykupić dostęp?

  • Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
  • Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
  • Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
  • Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Wykup dostęp

Logowanie

Wywiady

Piotr Litwa: Działalność człowieka spowodowała znaczny wzrost zapotrzebowania na wiele surowców oraz energię

Jakie wymagania muszą spełnić plany ruchu kopalń odkrywkowych przed ich zatwierdzeniem przez WUG? Piotr Litwa: W działalności górniczej istnieje ściśle określone pojęcie „Planu ruchu zakładu”. Jest to opracowany przez przedsiębiorcę i zatwierdzony przez właściwego miejscowo dyrektora OUG dokument, na podstawie którego prowadzony jest ruch zakład...

Relacje

Poznaj nasze serwisy

Nasze strony wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z naszych stron internetowych bez zmiany ustawień przeglądarki dotyczących plików cookies oznacza, że zgadzacie się Państwo na umieszczenie ich w Państwa urządzeniu końcowym. Więcej szczegółów w Polityce prywatności.