DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Przedmiotem realizacji jest budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego DK9. Inwestycja znajduje się w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: ostrowiecki, gminy: Bodzechów, Ostrowiec Świętokrzyski.
W lipcu 2020 r. zamawiający podpisał umowę z wykonawcami, firmą Fabe Polska Sp. z o.o. (Liderem) oraz firmą SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o. (Partnerem). Inwestycja została zamówiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach. Konsultantami inwestycji zostały firmy Specjalistyczne Biuro Inwestycyjno-Inżynierskie PROSTA-PROJEKT (Lider) oraz Prokom Construction Sp. z o.o. (Partner). Budowa powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Zasadnicze roboty na budowie jednojezdniowej trasy ruszyły w 2022 r. Wykonywane były roboty ziemne, prace przy zagęszczeniu, wzmocnieniu i odwodnieniu podłoża gruntowego – ze względu na wymagające warunki gruntowe w celu zagęszczenia i odwodnienia podłoża pod drogę zastosowano technologię z użyciem m.in. drenów pionowych, materacy transmisyjnych i nasypów przeciążeniowych. Rozpoczęła się także budowa obiektów mostowych. Realizacja inwestycji za blisko 53 mln zł zakończy się w I połowie 2024 r.
Opis inwestycji
Inwestycja powstaje w systemie „projektuj i buduj”. W ramach zadania trwa realizacja odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do włączenia z istniejącą DK9 (wylot z Ostrowca w kierunku Rzeszowa) na wysokości ul. Wąwozy poprzez zaprojektowane skrzyżowanie typu rondo średnie. Po zakończeniu wszystkich prac do użytku zostanie oddana droga o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne o szer. po 0,70 m.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Robert Brodawka, Kierownik Kontraktu, Fabe Polska
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, którą realizuje firma Fabe Polska Sp. z o.o. we współpracy z SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o., to inwestycja mająca na celu poprawę warunków ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drodze DK9. Jest to inwestycja wykonywana na zamówienie GDDKiA.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2022 r., a jej zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2024 r. Prace obejmują wykonanie odcinka drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu i obustronnymi poboczami gruntowymi. Projekt uwzględnia również budowę skrzyżowania typu rondo oraz przebudowę istniejącej DK9 na odcinku 0,299 km.
W ramach inwestycji powstaną także trzy obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty drogowe nad ciekami wodnymi oraz wiadukt drogowy nad drogą powiatową. Dodatkowo wykonawca zajmuje się budową ekranów akustycznych, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, systemu odwodnienia drogi oraz oświetlenia ulicznego.
Cel inwestycji jest jasny − poprawa warunków ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Optymalne parametry geometryczne drogi oraz usprawnienie ruchu tranzytowego i lokalnego mają przyczynić się do większego bezpieczeństwa mieszkańców. Obwodnica pozwoli również na łatwiejsze i szybsze poruszanie się osobom podróżującym przez te tereny.
Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego ma duże znaczenie dla lokalnej społeczności, ale także dla wszystkich osób, które korzystają z DK9. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak dreny pionowe, materace transmisyjne i nasypy przeciążeniowe, mają zapewnić właściwe zagęszczenie i odwodnienie podłoża gruntowego. To z kolei przyczyni się do odpowiedniej jakości budowanej drogi.
Inwestycja jest przeprowadzana w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że od samego początku prac trwała konkretna realizacja projektu. To gwarantuje skuteczność działań oraz możliwość precyzyjnej kontroli i terminowego zakończenia.
Mamy nadzieję, że obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego będzie spełniać wszystkie oczekiwania i przyczyni się do poprawy jakości ruchu na DK9. Doceniamy zaangażowanie wykonawców oraz konsultantów inwestycji. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu możemy być pewni, że budowa obwodnicy będzie przeprowadzona rzetelnie i zgodnie z najwyższymi standardami.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Kamila Czaja: Zero tolerance for non-compliance
1 czerwca 2023 r. Kamila Czaja objęła stanowisko Dyrektor Generalnej Volvo Maszyny Budowlane Polska. Jej współpraca z Volvo Construction Equipment trwa od 2010 r. Przez ostatnie lata pracowała w Belgii i Szwecji na stanowiskach związanych z: zarządzaniem systemami produkcji, jakością, bezpieczeństwem, planowaniem sprzedaży i produkcji oraz lean ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Stan techniczny urządzeń obcych w kontekście trwałości konstrukcji mostowych – na podstawie własnych doświadczeń z przeglądów i diagnostyki
Artykuł omawia wpływ „urządzeń obcych” na mosty stalowe. Autorzy analizują kwestie techniczne problematyki oraz konflikty interesów z zarządcami urządzeń. Przedstawiono też nowe wytyczne WR-M-72 zalecające m.in. umieszczanie urządzeń na niezależnych konstrukcjach i spełnianie standardów. Urządzenia, które są przeprowadzane nad różnego rodzaju przeszkodami z wykorzystaniem istniejących eksploatowanych obiektów mostowych, są przedmiotem wyzwań technicznych współczesnego mostownictwa. Jak sugeru...
Jednonaczyniowe koparki hydrauliczne
Koparki są podstawową maszyną do wykonywania robót ziemnych w kopalniach surowców mineralnych. Ich podział jest dokonywany według cech konstrukcyjnych mających wpływ na eksploatację samych maszyn i technologię wykonywania czynności roboczych. Koparki jednonaczyniowe ogólnie dzieli się według rodzajów osprzętu i podwozia, źródła napędu, rodzaj przeniesienia napędu na osprzęt oraz sposobu przeniesienia napędu [2]. Koparki jednonaczyniowe są maszynami roboczymi przeznaczonymi przede wszystkim do...
Nawierzchnie drogowe. Warianty konstrukcyjne
Budowa nawierzchni drogowych stanowi kluczowy element infrastruktury miejskiej, wymagający precyzyjnego planowania i wykonania. Wśród różnorodnych typów nawierzchni nawierzchnie podatne i półsztywne z asfaltową warstwą ścieralną wyróżniają się swoją trwałością i odpornością na obciążenia. Odpowiednio zaprojektowane i wykonane, te innowacyjne konstrukcje nawierzchni nie tylko zapewniają komfort podróży, ale również wpływają pozytywnie na bezpieczeństwo użytkowników dróg. W artykule przybliżono...
Zasady organizacji ruchu drogowego
Kwestie związane z organizacją i urzędami odpowiedzialnymi za organizację ruchu drogowego są zawarte w ustawie prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków zarządzania ruchem na drogach oraz wykonywania nadzoru nad tym zarządzaniem. Wątpliwości w praktyce budzi to, czy zmianę organizacji ruchu należy skonsultować z okolicznymi mieszkańcami. Ogólne zasady dotyczące organizacji ruchu drogowego i kompetencji poszczególnych urzędów w tej kwestii zawiera art. 10 Usta...
Najczęstsze błędy projektowe i wykonawcze ekranów akustycznych
Projektowanie i budowa ekranów akustycznych stanowią kluczowe elementy dbania o komfort akustyczny w otoczeniu drogowym. Niestety, pomimo postępu technologicznego i dostępności zaawansowanych narzędzi projektowych, nadal często spotyka się błędy zarówno na etapie projektowania, jak i wykonawczym. W artykule przedstawiono najczęstsze z nich. Projektowanie i budowa ekranów akustycznych są kluczowymi elementami dbania o komfort akustyczny w środowisku drogowym. Jednakże nadal istnieją pewne pows...
Drony nad kopalniami. Nowa era pomiarów
W artykule omówiono innowacyjne podejście do pomiarów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych, w których wykorzystuje się technologię fotogrametryczną z użyciem dronów. Ta zaawansowana technologia zmienia sposób pracy w branży górniczej, przynosząc liczne korzyści, takie jak eliminacja błędów pomiarowych, skrócenie czasu przeprowadzania pomiarów oraz pełna kontrola nad stanem zakładu. Innowacyjne metody wykorzystania dronów w kopalniach odkrywkowych i zakładach przeróbczych rewoluc...
Ronda ‒ problematyka uszkodzeń nawierzchni
W artykule przybliżono podstawowe zapisy przepisów techniczno-budowlanych oraz wytycznych rekomendowanych zawierające zasady projektowania rond oraz ich nawierzchni. Przeanalizowano specyficzne warunki oddziaływania pojazdów na nawierzchnie oraz wskazano czynniki wpływające na jej trwałość. Zwrócono uwagę na pewne trudności z prawidłowym podejściem do projektowania niektórych elementów rond wynikające z nieprecyzyjnych wytycznych krajowych. Historię rond zapoczątkował Pierre L’Enfant, który w...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje
II (32) SEMINARIUM „MOSTY. BUDOWA, WZMACNIANIE, PRZEBUDOWA”
W dniach 18 - 19.04.2024 roku w Poznania odbyło się seminarium...
Intertraffic Amsterdam 2024 – ekosystem stworzony dla przyszłej mobilności
Intertraffic Amsterdam, wiodące na świecie wydarzenie branżowe w zakresie infrastruktury,...
Spektakularne premiery produktów, osiem firm z nagrodami – za nami odnowiona formuła targów Autostrada Nowa Infrastruktura
54 firmy, m.in. z Polski, Malezji, Niemiec oraz Szwecji zaprezentowały...
III Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych – Bezpieczeństwo ruchu drogowego na drogach samorządowych
4 kwietnia 2024 r. odbyło się pierwsze spotkanie III cyklu Ogólnopolskiego Forum Administ...