DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Przedmiotem realizacji jest budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego DK9. Inwestycja znajduje się w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: ostrowiecki, gminy: Bodzechów, Ostrowiec Świętokrzyski.
W lipcu 2020 r. zamawiający podpisał umowę z wykonawcami, firmą Fabe Polska Sp. z o.o. (Liderem) oraz firmą SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o. (Partnerem). Inwestycja została zamówiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach. Konsultantami inwestycji zostały firmy Specjalistyczne Biuro Inwestycyjno-Inżynierskie PROSTA-PROJEKT (Lider) oraz Prokom Construction Sp. z o.o. (Partner). Budowa powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Zasadnicze roboty na budowie jednojezdniowej trasy ruszyły w 2022 r. Wykonywane były roboty ziemne, prace przy zagęszczeniu, wzmocnieniu i odwodnieniu podłoża gruntowego – ze względu na wymagające warunki gruntowe w celu zagęszczenia i odwodnienia podłoża pod drogę zastosowano technologię z użyciem m.in. drenów pionowych, materacy transmisyjnych i nasypów przeciążeniowych. Rozpoczęła się także budowa obiektów mostowych. Realizacja inwestycji za blisko 53 mln zł zakończy się w I połowie 2024 r.
Opis inwestycji
Inwestycja powstaje w systemie „projektuj i buduj”. W ramach zadania trwa realizacja odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do włączenia z istniejącą DK9 (wylot z Ostrowca w kierunku Rzeszowa) na wysokości ul. Wąwozy poprzez zaprojektowane skrzyżowanie typu rondo średnie. Po zakończeniu wszystkich prac do użytku zostanie oddana droga o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne o szer. po 0,70 m.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Robert Brodawka, Kierownik Kontraktu, Fabe Polska
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, którą realizuje firma Fabe Polska Sp. z o.o. we współpracy z SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o., to inwestycja mająca na celu poprawę warunków ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drodze DK9. Jest to inwestycja wykonywana na zamówienie GDDKiA.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2022 r., a jej zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2024 r. Prace obejmują wykonanie odcinka drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu i obustronnymi poboczami gruntowymi. Projekt uwzględnia również budowę skrzyżowania typu rondo oraz przebudowę istniejącej DK9 na odcinku 0,299 km.
W ramach inwestycji powstaną także trzy obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty drogowe nad ciekami wodnymi oraz wiadukt drogowy nad drogą powiatową. Dodatkowo wykonawca zajmuje się budową ekranów akustycznych, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, systemu odwodnienia drogi oraz oświetlenia ulicznego.
Cel inwestycji jest jasny − poprawa warunków ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Optymalne parametry geometryczne drogi oraz usprawnienie ruchu tranzytowego i lokalnego mają przyczynić się do większego bezpieczeństwa mieszkańców. Obwodnica pozwoli również na łatwiejsze i szybsze poruszanie się osobom podróżującym przez te tereny.
Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego ma duże znaczenie dla lokalnej społeczności, ale także dla wszystkich osób, które korzystają z DK9. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak dreny pionowe, materace transmisyjne i nasypy przeciążeniowe, mają zapewnić właściwe zagęszczenie i odwodnienie podłoża gruntowego. To z kolei przyczyni się do odpowiedniej jakości budowanej drogi.
Inwestycja jest przeprowadzana w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że od samego początku prac trwała konkretna realizacja projektu. To gwarantuje skuteczność działań oraz możliwość precyzyjnej kontroli i terminowego zakończenia.
Mamy nadzieję, że obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego będzie spełniać wszystkie oczekiwania i przyczyni się do poprawy jakości ruchu na DK9. Doceniamy zaangażowanie wykonawców oraz konsultantów inwestycji. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu możemy być pewni, że budowa obwodnicy będzie przeprowadzona rzetelnie i zgodnie z najwyższymi standardami.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Waldemar Wojciechowski: Uczciwość to fundament etycznego zarządzania
Waldemar Wojciechowski, dyrektor oddziału GDDKiA we Wrocławiu, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” opowiada o wyzwaniach związanych z kierowaniem oddziałem, priorytetach inwestycyjnych na Dolnym Śląsku oraz roli współpracy transgranicznej. Podkreśla znaczenie odpowiedzialności i transparentności w zarządzaniu, zwraca uwagę na konieczność...
Branża leasingowa odnotowuje wzrosty
Kolejny rok z rzędu branża leasingowa kończy rok dwucyfrowym wzrostem udzielonego finansowania dla firm w Polsce. W 2024 r. wzrosła o 10,4%. Tym samym wartość sfinansowanych ruchomości i nieruchomości wyniosła 110,5 mld zł w ubiegłym roku. Wartość finansowania udzielonego w formie leasingu wyniosła 96,9 mld zł, co oznacza skok o prawie 12%. Z kolei wartość pożyczek leasingowych zwiększyła się zaledwie o 2,2%, do 13,6 mld zł. A nieznaczny wzrost spowodował, że udział pożyczki leasingowej w ogó...
Metoda oceny zabytkowej wartości obiektu mostowego – nie wszystko złoto, co się świeci
Artykuł przedstawia autorską metodę oceny zabytkowej wartości mostów i wiaduktów drogowych oraz kolejowych. Tekst ma na celu wypracowanie kryteriów wartościowania mostów, które – jako elementy infrastruktury komunikacyjnej – muszą spełniać współczesne standardy techniczne, pozostając jednocześnie cennymi świadkami historii. Ocena możliwości użytkowania istniejących mostów i wiaduktów kolejowych, z uwzględnieniem wymagań konserwatorskich, budzi sporo emocji i prowadzi do wymiany poglądów dotyc...
Metody poprawy procesu przesiewania kruszyw
Proces przesiewania kruszyw odgrywa kluczową rolę w przemyśle wydobywczym i budowlanym, umożliwiając skuteczną separację materiałów ziarnistych według określonych frakcji. W wielu przypadkach użytkownicy maszyn przesiewających napotykają trudności związane z wydajnością i skutecznością tego procesu. Często nie jest konieczna całkowita wymiana parku maszynowego – istnieje szereg metod, które pozwalają na intensyfikację przesiewania przy niewielkich zmianach konstrukcyjnych i niskich kosztach. ...
Ocena przydatności kruszyw stosowanych do warstw podbudów drogowych na podstawie wybranych cech i własności mechanicznych
W artykule przedstawiono problematykę oceny przydatności kruszyw łamanych, recyklingowych oraz alternatywnych dla warstw podbudów nawierzchni drogowych wg wymagań normy PN-S-06102:1997 oraz Wymagań Technicznych WT-4:2010. Wskazano różnice w ocenie w zależności od wymagań poszczególnych dokumentów technicznych. Zwrócono uwagę na parametry poszczególnych kruszyw, które związane są z pochodzeniem badanego materiału ziarnistego. Kruszywa są ziarnistym materiałem stosowanym powszechnie w budownict...
Szybka droga do bezpieczeństwa
W artykule skupiono się na rozwoju infrastruktury drogowej w Polsce, szczególnie na budowie dróg ekspresowych i autostrad. Autor podkreśla, że mimo problemów budowlanych i trudności z lokalizacją te nowoczesne rozwiązania są kluczowe dla poprawy bezpieczeństwa na drogach. Artykuł omawia także różnice w użytkowaniu tych dróg w porównaniu do tradycyjnych tras miejskich czy osiedlowych, podkreślając potrzebę odpowiedniego przygotowania kierowców do korzystania z dróg o dużych prędkościach. Dodat...
Geokrata. Jeden produkt, wiele zastosowań
Geokrata komórkowa to nowoczesny materiał geosyntetyczny stosowany w budownictwie do stabilizacji gruntu, wzmacniania nawierzchni i ochrony przed erozją. Wykonana z wytrzymałego polietylenu (HDPE), tworzy przestrzenną siatkę, którą można wypełnić piaskiem, żwirem lub kruszywem. Dzięki swojej konstrukcji skutecznie rozkłada obciążenia, zapobiega osiadaniu terenu i wzmacnia infrastrukturę drogową, kolejową oraz hydrotechniczną. Jest trwała, łatwa w montażu i przyjazna dla środowiska, co czyni j...
Historyczny most kolejowy w Stanach k. Nowej Soli – 6 lat po remoncie i adaptacji na ścieżkę rowerową
W miejscowości Stany, w woj. lubuskim, niedaleko Nowej Soli, znajduje się historyczny, ufortyfikowany most kolejowy, który przeszedł modernizację w 2019 roku i zmienił swoje przeznaczenie na most z przejściem pieszo-rowerowym. Most ten, zaprojektowany na początku XX w., mimo renowacji i konserwacji przeprowadzonych niespełna 6 lat temu, ponownie potrzebuje uwagi zarządcy obiektu oraz prac konserwacyjnych. W 1871 r. w miejscowości Grünberg in Schlesien, dzisiejszej Zielonej Górze, kierownictwo...
Metody i systemy oceny stanu eksploatacyjnego jezdni drogowych
W artykule omówiono kluczowe aspekty utrzymania dróg, zapewniające bezpieczeństwo, przejezdność i efektywność transportu. Podkreślono znaczenie monitorowania nawierzchni, racjonalnego planowania modernizacji oraz stosowania zaawansowanych urządzeń bezpieczeństwa. Autor wskazuje na specyfikę utrzymania ulic miejskich, wymagających większej uwagi ze względu na natężenie ruchu i gęstą infrastrukturę. Artykuł akcentuje konieczność optymalizacji działań w celu minimalizacji kosztów i zwiększenia t...
Przygotowanie i wykonanie robót ziemnych oraz nawierzchniowych w budownictwie drogowym
Budowa dróg i obiektów inżynierskich to złożony proces, wymagający skrupulatnego planowania i realizacji na każdym etapie. Kluczowymi elementami tego procesu są roboty przygotowawcze, roboty ziemne oraz prace związane z konstrukcją nawierzchni. Poprawne wykonanie tych działań ma bezpośredni wpływ na trwałość, bezpieczeństwo oraz funkcjonalność powstającej infrastruktury. W artykule omówiono zakres prac przygotowawczych, szczegóły związane z robotami ziemnymi oraz najważniejsze aspekty technol...
Kalendarium
Relacje

III Kongres Projektantów i Inżynierów
10 kwietnia 2025 r. w Centrum Konferencyjnym Centrum Nauki Kopernik w Warszawie odbył się...

IV Forum Dni Asfaltu
24–26 marca 2025 roku w Nałęczowie odbyło się IV Forum Dni Asfaltu, organizowane przez Po...

NOVDROG’25
10-11 kwietnia 2025 r. w malowniczych Niepołomicach odbyła się VII Ogólnopolska Konferenc...

25 lat Konferencji KRUSZYWA MINERALNE Surowce – Rynek – Technologie – Jakość
Organizatorzy Od dwudziestu pięciu lat, począwszy od 2001 roku, Stowarzyszeni...