DK9 obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego
Przedmiotem realizacji jest budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego DK9. Inwestycja znajduje się w całości w obszarze administracyjnym województwa świętokrzyskiego, powiat: ostrowiecki, gminy: Bodzechów, Ostrowiec Świętokrzyski.
W lipcu 2020 r. zamawiający podpisał umowę z wykonawcami, firmą Fabe Polska Sp. z o.o. (Liderem) oraz firmą SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o. (Partnerem). Inwestycja została zamówiona przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach. Konsultantami inwestycji zostały firmy Specjalistyczne Biuro Inwestycyjno-Inżynierskie PROSTA-PROJEKT (Lider) oraz Prokom Construction Sp. z o.o. (Partner). Budowa powstaje w systemie „projektuj i buduj”. Zasadnicze roboty na budowie jednojezdniowej trasy ruszyły w 2022 r. Wykonywane były roboty ziemne, prace przy zagęszczeniu, wzmocnieniu i odwodnieniu podłoża gruntowego – ze względu na wymagające warunki gruntowe w celu zagęszczenia i odwodnienia podłoża pod drogę zastosowano technologię z użyciem m.in. drenów pionowych, materacy transmisyjnych i nasypów przeciążeniowych. Rozpoczęła się także budowa obiektów mostowych. Realizacja inwestycji za blisko 53 mln zł zakończy się w I połowie 2024 r.
Opis inwestycji
Inwestycja powstaje w systemie „projektuj i buduj”. W ramach zadania trwa realizacja odcinka drogi jednojezdniowej klasy GP poprowadzonej nowym śladem od węzła Brezelia (skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 755) do włączenia z istniejącą DK9 (wylot z Ostrowca w kierunku Rzeszowa) na wysokości ul. Wąwozy poprzez zaprojektowane skrzyżowanie typu rondo średnie. Po zakończeniu wszystkich prac do użytku zostanie oddana droga o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu o szerokości 3,5 m, z obustronnymi poboczami gruntowymi o szerokości min. 1,5 m, w tym obustronne opaski bitumiczne o szer. po 0,70 m.
Dostęp ograniczony.
Pełen dostęp możliwy tylko dla zalogowanych użytkowników z wykupioną prenumeratą lub subskrypcją.
Dlaczego warto wykupić dostęp?
- Otrzymujesz dostęp do unikalnych treści serwisu
- Uzyskasz dostęp do sekcji: „Tylko u nas”
- Zapoznasz się z interesującymi materiałami, komentarzami przedstawicieli branży oraz wywiadami niepublikowanymi wcześniej na łamach naszych czasopism
- Będziesz na bieżąco w temacie aktualnych wydarzeń branżowych
Logowanie
Komentarz firmy
Robert Brodawka, Kierownik Kontraktu, Fabe Polska
Obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego, którą realizuje firma Fabe Polska Sp. z o.o. we współpracy z SP Sine Midas Stroy Sp. z o.o., to inwestycja mająca na celu poprawę warunków ruchu oraz zwiększenie bezpieczeństwa na drodze DK9. Jest to inwestycja wykonywana na zamówienie GDDKiA.
Budowa obwodnicy rozpoczęła się w 2022 r., a jej zakończenie planowane jest na pierwszą połowę 2024 r. Prace obejmują wykonanie odcinka drogi jednojezdniowej o długości 2,569 km z dwoma pasami ruchu i obustronnymi poboczami gruntowymi. Projekt uwzględnia również budowę skrzyżowania typu rondo oraz przebudowę istniejącej DK9 na odcinku 0,299 km.
W ramach inwestycji powstaną także trzy obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty drogowe nad ciekami wodnymi oraz wiadukt drogowy nad drogą powiatową. Dodatkowo wykonawca zajmuje się budową ekranów akustycznych, elementów bezpieczeństwa i organizacji ruchu drogowego, systemu odwodnienia drogi oraz oświetlenia ulicznego.
Cel inwestycji jest jasny − poprawa warunków ruchu i zwiększenie bezpieczeństwa na drodze. Optymalne parametry geometryczne drogi oraz usprawnienie ruchu tranzytowego i lokalnego mają przyczynić się do większego bezpieczeństwa mieszkańców. Obwodnica pozwoli również na łatwiejsze i szybsze poruszanie się osobom podróżującym przez te tereny.
Budowa obwodnicy Ostrowca Świętokrzyskiego ma duże znaczenie dla lokalnej społeczności, ale także dla wszystkich osób, które korzystają z DK9. Nowoczesne rozwiązania technologiczne, jak dreny pionowe, materace transmisyjne i nasypy przeciążeniowe, mają zapewnić właściwe zagęszczenie i odwodnienie podłoża gruntowego. To z kolei przyczyni się do odpowiedniej jakości budowanej drogi.
Inwestycja jest przeprowadzana w systemie „projektuj i buduj”, co oznacza, że od samego początku prac trwała konkretna realizacja projektu. To gwarantuje skuteczność działań oraz możliwość precyzyjnej kontroli i terminowego zakończenia.
Mamy nadzieję, że obwodnica Ostrowca Świętokrzyskiego będzie spełniać wszystkie oczekiwania i przyczyni się do poprawy jakości ruchu na DK9. Doceniamy zaangażowanie wykonawców oraz konsultantów inwestycji. Dzięki ich wiedzy i doświadczeniu możemy być pewni, że budowa obwodnicy będzie przeprowadzona rzetelnie i zgodnie z najwyższymi standardami.
Mogą zainteresować Cię również
Wywiady
Marcin Opaliński: Nasza historia właśnie się rozpoczęła
Marcin Opaliński, Prezes Zarządu UNIMOT Bitumen, w rozmowie z redakcją „Magazynu Autostrady” zdradza kulisy formalizowania spółki UNIMOT Bitumen, a także wskazuje, co wyróżnia ją spośród innych producentów asfaltu. Odpowiada również na pytania dotyczące zagranicznych rynków, innowacji i planów firmy na przyszłość. Spółka UNIMOT Bitumen od kilku ...
Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa
W artykule zaprezentowano założenia projektu „Edukacja surowcowa elementem bezpieczeństwa surowcowego państwa”. Jego celem jest popularyzacja wiedzy o surowcach mineralnych i ich znaczeniu gospodarczym wśród dzieci i młodzieży. Idea projektu zakłada propagowanie oraz upowszechnianie rzetelnej i aktualnej wiedzy o całym łańcuchu dostaw surowców (od etapu poszukiwania złóż kopalin poprzez ich eksploatację, produkcję surowców mineralnych i ich użytkowanie, a także – tam gdzie to możliwe – recykl...
Systemy zarządzania jakością inspekcji obiektów mostowych
W artykule omówiono zasadność wprowadzenia wymogu posiadania przez podmioty wykonujące inspekcje obiektów mostowych akredytowanego systemu zarządzania jakością zgodnego z normą PN-EN ISO/IEC 17020. W efekcie działania te mogłyby się przyczynić do poprawy jakości przeglądów i ocen stanu technicznego obiektów. Niestety dopiero tragiczne katastrofy lub awarie mostów powodujące uciążliwe ograniczenia w transporcie sprawiają, że zaczynamy zastanawiać się, dlaczego do nich musiało dojść. Dlaczego w...
Przegląd sprzętu wykorzystywanego do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych
W artykule przybliżono cechy konstrukcyjne najcięższych maszyn służących do zagęszczania gruntu oraz nawierzchni drogowych, jakimi są walce drogowe. Walcem drogowym nazywamy maszynę drogową składającą się z zespołu cylindrycznych walców, zwanych wałami, służących do zagęszczania powierzchni gruntu lub warstw nawierzchni drogowej. W obecnie konstruowanych walcach drogowych dąży się do zapewnienia płynnego rozruchu i minimalnych strat czasu związanych ze zmianą kierunku jazdy walca. Nacisk lini...
Rola betonu w budownictwie mostowym – perspektywy rozwojowe
Temat tego artykułu jest wbrew pozorom trudny i bardzo obszerny. Przewidywania dotyczące przyszłości są w każdej dziedzinie życia, nauki i techniki ryzykowne i oparte zwykle na ekstrapolacji tendencji, które mniej lub bardziej wyraźnie są zauważalne obecnie. Uwaga ta dotyczy więc także i przyszłych zastosowań betonu w mostownictwie. I tu ważne zastrzeżenie: niniejsze opracowanie oparte jest na całkowicie subiektywnych spostrzeżeniach autora i rzecz jasna obejmuje tylko niektóre aspekty perspe...
Podsumowanie ostatnich zmian w ustawie o drogach publicznych
W zeszłym roku weszło w życie kilka nowelizacji ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych. Zmieniło się wiele przepisów, począwszy od podstawowych definicji po nowe obowiązki zarządców dróg. Nie można zapomnieć także o zmianach a właściwie zupełnie nowych aktach wykonawczych. Aby nieco usystematyzować te zmiany opisałam najistotniejsze z punktu widzenia zarządcy drogi nowe regulacje. Starałam się też wyjaśnić problematyczne kwestie, na które zwracali mi uwagę zarządcy dróg, a które...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Uwiarygodnienie koncepcji „projektowania plastycznego” belek mostowych zgodnie z Eurokodem 4: Badania niszczące w skali naturalnej zespolonych belek mostowych złożonych z dwuteownika HL1100 i płyty betonowej
W artykule przedstawiono wyniki eksperymentów niszczących, które rzucają nowe światło na projektowanie mostów zespolonych w Polsce. Różnica między tradycyjnymi normami a nowoczesnym podejściem opartym na Eurokodzie 4 jest widoczna. Wyniki badań opisane przez autorów stanowią solidny argument za zmianą tradycyjnych praktyk. Specyfiką polskiego mostownictwa jest z jednej strony dynamiczny rozwój i stosowanie nowych rozwiązań konstrukcyjnych (i podejść projektowych), a z drugiej strony przywiąza...
Utrzymanie i trwałość obiektów inżynierskich – jako główne wyznaczniki niezawodności infrastruktury komunikacyjnej
Tematyka utrzymania i trwałości mostów jest zagadnieniem o dużym znaczeniu technicznym, ekonomicznym, jak również społecznym. Jest ona szczególnie ważna w kontekście możliwości bezawaryjnego, niezakłóconego korzystania przez nas, jako użytkowników, z niezbędnych w codziennym życiu drogowych, kolejowych i pieszo-rowerowych ciągów komunikacyjnych. Z tego względu jestem wdzięczny redakcji czasopisma „Mosty” za inicjatywę wyboru tego zagadnienia jako temat przewodni niniejszego wydania czasopisma...
Kraków: Tunel wzdłuż Opolskiej otwarty dla ruchu.
Od 22 maja tunel wzdłuż Opolskiej – jeden z najważniejszych obiektów inżynierskich budowanych w ramach linii KST III do Górki Narodowej – dostępny jest w całości dla kierowców. Ma dwie niezależne komory, każda po dwa pasy ruchu, jest długi na ok. 100 metrów, jest w stanie przyjąć pojazdy ważące nawet do 50 ton. Przypomnijmy: budowa tunelu rozpoczęła się w marcu 2022 r. od wykonania murków prowadzących dla ponad 60 tonowego dźwigu z wybierakiem. Maszyna sukcesywnie – metr za metrem – wybierała...
Kalendarium
Relacje

Drugie spotkanie z cyklu Ogólnopolskie Forum Administracji Dróg Publicznych
25 lipca 2023 r. odbyło się drugie spotkanie O...

XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Prawie wszystko o cynku”
31 maja – 2 czerwca 2023 r. odbyło się XXVIII Sympozjum Cynkownicze „Praw...

XIII Konferencja Naukowa Konstrukcje Zespolone 2023
W dniach 29 - 30 czerwca 2023 r. w Zielonej Górze odbyła się XIII Konf...